Vraag

Bijleenregeling - huidige woning verkocht na koop nieuwe woning, en inbreng eigen geld in nieuwe woning

  • 10 October 2022
  • 1 reactie
  • 136 Bekeken

Beste forum-leden,

Ik heb een vraag over de bijleenregeling, maakt de volgorde van kopen en verkopen van de huidige en nieuwe woning uit voor het bepalen van de eigenwoningschuld? Ik breng ook eigen geld in in de nieuwe woning, en vraag me af of dat nadelig is voor de bijleenregeling.

Even een versimpeld rekenvoorbeeld om mijn vraag te verduidelijken. Stel je verkoopt de huidige woning en daarna koop je een nieuwe woning. De huidige woning wordt verkocht voor 400k, er zit nog een hypotheek op van 200k, dus de overwaarde is 200k. De nieuwe woning wordt gekocht voor 385k, de hypotheek blijft 200k. De eigenwoningschuld is dan als ik het goed heb 385-200k=185k. Dus over 15k van de hypotheek kan geen hypotheekrente worden afgetrokken.

Maar in geval van verkoop na de koop: de nieuwe woning wordt gekocht voor 385k, hypotheek 200k, eigen geld ingebracht van 185k. Een paar maanden daarna (misschien pas een jaar) wordt de huidige woning verkocht voor 400k en de hypotheek van 200k op die woning wordt afgelost. Wordt dan die 200k die vrijkomt uit verkoop nog retroactief verrekend met de 185k eigen geld die ingebracht was bij de koop van de nieuwe woning, zodat de eigenwoningschuld ook 185k wordt? Of verwacht de belastingdienst dat die 200k in zijn geheel geinvesteerd wordt in de aflossing van de hypotheek van de nieuwe woning waardoor de eigenwoningschuld eigenlijk op 0 uitkomt?

Alvast bedankt!
Jeroen


1 reactie

Reputatie 4

Jeroen, rechtstreeks van de bron, de Belastingdienst:

Bijleenregeling (belastingdienst.nl)

Er zit ook een rekenhulp bij. 

Ik hoop dat dit voldoende duidelijkheid geeft.

Succ6

Reageer