Vraag

2 energiebesparende maatregelen, niet meer in 2020 uit te voeren

  • 24 October 2020
  • 4 reacties
  • 420 Bekeken

Wij zijn momenteel in de offertefase voor het nemen van 2 maatregelen: 

  • HR++ glas i.p.v. bestaande glas (deels enkel en deels dubbel)
  • Vloerisolatie 

Nu komt het volgende dilemma: de vloerisolatie kan nog wel in 2020 worden uitgevoerd, maar de plaatsing van HR++ glas zeer waarschijnlijk niet meer. Dit zou dus kunnen betekenen dat ik kan fluiten naar subsidie. Immers moeten er 2 maatregelen genomen worden in de SEEH, en gaat de SEEH per 2021 over in de ISDE. Een van de bedrijven die een offerte heeft uitgebracht wist me te vertellen dat het geen probleem is, omdat de regelingen worden samengevoegd. Ik zou dan in 2020 nog de vloerisolatie kunnen laten uitvoeren (met de 30% subsidie die nu geldt) en begin 2021 de HR++ klus, met de 20% subsidie die dan weer geldt volgens deze leverancier. Hij klonk betrouwbaar, maar ik kan online nog geen ‘bewijs’ vinden. 

Is er iemand die weet hoe het zit? Adviezen?


4 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Heeft jouw gemeente een energieloket? Misschien kan je daar je vraag droppen.

Los van jouw subsidievraag: Het samenvoegen van de twee aparte regelingen in een nieuwe ISDE regeling per 2021 lijkt neutraal maar betekent wel dat de totale subsidiepot een stuk! kleiner wordt. - En als veel meer warmtepompen worden geplaatst . . .? - YMMV

Hartelijk dank @darkfiber

Ik heb inmiddels ook mailcontact gehad met RVO, de instantie die de subsidies verstrekt. Hieronder de mailwisseling. Helder verhaal, waarschijnlijk interessant voor veel Community leden. 


De huidige SEEH regeling loopt tot 31 december 2020. Deze aanvraag kunt u dus ook indienen tot 31 december 2020. U kunt de aanvraag indienen als u alle maatregelen uitgevoerd én betaald heeft. Momenteel is er inderdaad een tijdelijke verhoging van toepassing vanaf 1 juni 2020 tot 31 december 2020 (die 30% i.p.v. 20%).

Ik kan bevestigen dat er ook in 2021 subsidie beschikbaar zal zijn. In de kamerbrief bij het klimaatakkoord is afgesproken dat tot 2030 er subsidiemiddelen beschikbaar zijn voor isolatie.
Vanaf 2021 kan via de ISDE ook subsidie worden verkregen voor de volgende maatregelen:
1.         spouwmuurisolatie: het isoleren van bestaande spouwmuren in de thermische schil
2.         dakisolatie: het isoleren van het bestaande dak in de thermische schil
3.         vloerisolatie en/of bodemisolatie: het isoleren van de bestaande vloer en/of de bestaande bodem (ofwel de kruipruimte) in de thermische schil
4.         gevelisolatie: het isoleren van de bestaande binnen- of buitengevel met isolatiemateriaal
5.         hoogrendementsglas: het vervangen van glas in de thermische schil door HR++-glas of door triple glas gecombineerd met isolerende kozijnen.

Er wordt gebruik gemaakt van maatregelenlijsten en bedragen per maatregel. Het gemiddelde subsidiebedrag is hierbij ongeveer 20%.

Bij de SEEH is het nu een voorwaarde dat er minimaal twee isolatiemaatregelen moeten worden genomen. Deze voorwaarde blijft gehandhaafd, omdat deze zorgt voor een stimulerend werking van de regeling. Een combinatie van één isolatiemaatregel met minimaal één warmtetechniek (warmtepomp of zonneboiler) zal in de ISDE ook als een invulling van de voorwaarde gelden. Voor investeringen in warmtepompen en zonneboilers geldt de voorwaarde van minimaal twee maatregelen (net als nu) niet.

De categorie ‘aanvullende energiebesparende maatregelen’ uit de SEEH (zoals de energieverbruiksmanager, ventilatie en het maatwerkadvies) worden niet opgenomen in de verbrede ISDE. Isolerende deuren worden in de ISDE vanaf 2021 meegeteld als glasoppervlak en vallen daarmee onder de hierboven als vijfde genoemde maatregel.


Mijn reactie hierop, omdat mijn vraag niet voldoende beantwoord was: 

Hartelijk dank voor uw toelichting.

Er blijft bij mij nog een vraag over:
Bij voorkeur zou ik dit jaar nog de vloerisolatie laten uitvoeren (om zodoende nog te kunnen profiteren van de verhoogde subsidie), dit is voor de leverancier ook nog mogelijk.
Echter kan het plaatsen van HR++ glas helaas dit jaar niet meer uitgevoerd worden, omdat alle leveranciers die ik heb gesproken helemaal vol zitten, en pas in januari of februari kunnen plaatsen.
Als ik beide maatregelen opschuif naar volgend jaar, loop ik de huidige extra subsidie mis (die immers tot 31-12 geldt). Als ik de vloerisolatie dit jaar laat uitvoeren en het glas volgend jaar (omdat het niet eerder kan),
loop ik het gevaar voor beiden geen aanspraak te kunnen maken op subsidie, omdat er 2 maatregelen binnen de regeling genomen moeten worden, en de oude regeling per 31-12 stopt en daarna de nieuwe ingaat.

Mijn vraag is dus: wat is wijsheid in deze?


Antwoord RVO

De SEEH voor eigenaar en bewoners is open tot en met 31 december 2020. De subsidiebedragen zijn tijdelijk verhoogd tot en met 31-12-2020, daarna zullen ze weer zo zijn als voor de verhoging.
Vanaf 2021 kunt u subsidie aanvragen voor het glas en de vloer in de ISDE, ook als 1 van de maatregelen uitgevoerd is in 2020.
Ik adviseer u in uw geval om uw subsidie aanvraag in te dienen in 2021 in de ISDE.


 

Hopelijk helpt dit meer community leden bij de afweging. 

Persoonlijk is het mij gelukt om toch een glaszetter en isolatiebedrijf te vinden die dit jaar nog de werkzaamheden gaan uitvoeren, dus ik kan nog maximaal profiteren. 

 

Reputatie 7
Badge +1

@ArjanvdB Helder verhaal met een bruikbaar advies voor jou van de RVO. Het advies betekent wel dat je i.p.v. 30% nog “maar” 20% gesubsidieerd krijgt. (Resultaten uit het verleden bieden geen uitzicht op de toekomst, of zoiets.)

Heel erg bedankt voor het delen. Ik zit in het zelfde schuitje en was ook erg benieuwd hoe dit zou gaan uitpakken.

Wel heel mooi dat hier al wordt bevestigd dat een combinatie van een isolatiemaatregel met een warmtetechniek in de nieuwe ISDE wordt toegestaan.
Al vind ik de RVO in deze opmerking wel vooruitstrevend, immers is de staatscourant waarin dit wordt bevestigd door de minister nog niet verschenen. En Ollongren maakt nog wel eens aparte moves ;-)

Reageer