Vraag

Alles geisoleerd en toch nog gas nodig

  • 29 September 2020
  • 9 reacties
  • 358 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 2 reacties

Ons huis

  • spouw geisoleerd
  • vloer geisoleerd
  • ramen dubbel glas

Toch nog niet geisoleerd genoeg voor warmtepomp. Wat dan nog te doen?

Is het zinvol om die spouw opnieuw (bij) te laten vullen? Ervaringen?


9 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Wat is dan nu de benodigde temperatuur van de cv-ketel/radiatoren ? Is de waterverdeling over de radiatoren optimaal  (overal dezelfde retourtemperatuur) ? Heeft u toevallig een airco in de woonruimte die u derhalve in de winter ook in de verwarmingsmode kunt gebruiken? 

Tja, wat is de warmtebehoefte van je huis.. Op basis van alleen dat rijtje zeg ik, nog zolder of dakisolatie, maar het zijn wel erg weinig details vrees ik. Hoe goed is de boel geïsoleerd? Wat verbruik je nu? Is alles tochtdicht? Heb je LTV/vloerverwarming? 

Reputatie 7
Badge +1

@Luuk   Waar haal je de info vandaan dat je nog geen warmtepomp kan gebruiken?

Wat @Driepinter schrijft is zeker belangrijk: Huidige systeemtemperaturen? (Aanvoer/retour)
Als je aanvoertemperatuur in hartje winter nu niet onder de 40 °C zit zou ik NIET aan een warmtepomp beginnen, tenzij je van een hoge electra-rekening houd.

Spouwmuur na-isoleren? => Bouwjaar van het huis?

Is dit ook een aanbeveling?  En van welke website?

Het is niet zo ingewikkeld. Huis is van 1970. ‘S winters moeten we hard stoken met een hoge watertemperatuur om het huis warm te krijgen. Energie kosten p jr ca €1800, Vnl gas (we hebben ook 12 zonnepanelen). Dak zou misschien extra geïsoleerd kunnen worden. Maar dat zal aan de benedenverdieping niet heel veel veranderen. 
We kunnen gewoon niet van het gas af  zonder draconische verbouwingen. En waarom het mij gaat is dat dit voor héél veel huizen geldt. 
Iedereen van het gas af is wereldvreemd gebabbel. 

Reputatie 7
Badge +1

@Luuk Met aanvoertemperaturen van 70 - 80°C zou ik idd ook nooit aan een eigen warmtepomp beginnen en € 1800,- hoofdzakelijk/alleen voor gas is niet niks (= ca. 2300-2500 m³ gas?)

Er zijn ook andere oplossingen om van het gas af te gaan, maar deze zijn waarschijnlijk nog niet concreet te benoemen op de plek waar je woont. Misschien weet je gemeente binnenkort meer? Tot eind 2021 moet ze iig een een “Transitievisie Warmte” ontwikkelen.

- Maar je had het ook over mogelijke na-isolatie van de spouw? Zonder inspectie van de huidige toestand van de spouw (wat zit er in?) valt er eigenlijk niet veel zinvols over te zeggen.

 

 

 

Reputatie 3

Als je huis uit 1970 is, dan is het inderdaad de vraag waarmee de spouw nu is geïsoleerd. Als ie al geïsoleerd is. Als je het niet weet kun je een bedrijf laten langskomen om de mogelijkheden te bespreken.

In onze spouw zat eerst niks (oude deel van het huis uit 1962), dat hebben we laten naïsoleren. Het andere deel van het huis, een aanbouw uit 1979, was geïsoleerd met een dunne piepschuim plaat in de spouw. Naïsolatie van de spouw was daar niet mogelijk.

Wij hebben voor dat deel van het huis zelf aan de binnenzijde extra geïsoleerd, dit scheelt aanzienlijk. Dit hebben wij uitgevoerd met Q-board.

 

Overigens is mijn ervaring dat een koude zolder veel invloed op de rest van het huis kan hebben, tenzij je een deur voor de trap plaatst en die gesloten houdt. En evt. de houten vloer tussen de bovenetage en de zolder isoleren.

 

Ook zeg je dat je “dubbel glas” hebt. Bedoel je HR++ glas of het ouderwetse dubbelglas? Als het dat laatste is, en je het over een klassiek jaren 70-huis hebt, vermoed ik een groot raamoppervlak waar heel veel warmte door verloren gaat.

 

Zelf streef ik overigens ook niet naar “van het gas af", maar een veel lager verbruik is wel erg prettig.

@Luuk

Nou Luuk, daar spreekt een hoop frustratie uit. Laat ik beginnen met je complimenteren, je hebt al aardig wat isolatiemaatregelen genomen, goed bezig. We kunnen het er beide over eens zijn dat voordat je al deze maatregelen nam je verbruik ongetwijfeld nog veel hoger lag. Financieel gezien misschien teleurstellend dat je investering niet resulteert in van het gas af kunnen, maar allicht beter voor het milieu en ontegenzeggelijk beter voor je maandlasten; de energie die je niet hoeft op te wekken is immers de schoonste energie (en die hoef je ook niet te betalen)!

Laten we beginnen met de realiteit; niet ieder huis zal geschikt gemaakt kunnen worden voor lage temperatuurverwarming, of althans, niet in enige economisch rendabele manier. Daar heb je een punt.

Echter, van het gas af betekent niet automatisch “aan de warmtepomp”.  Als jouw gemeente besluit om van het gas af te gaan, zullen ze ook een visie moeten hebben op de ‘matige’ gevallen. Dat kan een warmterotonde zijn, stadsverwarming of iets anders, maar  dat weten we nog niet.

Realiseer je dat ook; je bent nu een voorloper op wat nog komen gaat; soms is de techniek dan nog niet optimaal. De laatste woningen moeten in 2050 van het gas af… Laat dat even bezinken; ben je momenteel 51 jaar of ouder, dan is de kans groot dat je onder de zoden ligt tegen de tijd dat je huis van het gas af moet zijn (als we de gemiddelde levensverwachting in 2020 mogen geloven!).

En trouwens, als je wel over warmtepompen praat; er viel zaterdag bij mij een reclamefolder in de bus voor een propaanwarmtepomp die tot 75 graden aankan (Vaillant AroTherm Plus). Ik zeg niet dat je die moet aanschaffen, maar wil je alleen maar meegeven; de techniek staat niet stil.

Dus nogmaals; we HOEVEN nog niet, maar alle kleine beetjes helpen.

 

 

Dank voor alle reacties. Ik woon in een vrij groot hoekhuis met 5 slaapkamers, op de Westhoek van de rij. Veel ruimte rondom, dus soms volop in de wind. Een dorp, dus niks stadsverwarming of zo. 

De spouw isolatie hebben we zelf een jaar of 5 laten doen, evenals de vloer met 5 cm van iets. De spouw isolatie heb ik altijd gewantrouwd , of dat wel degelijk en effectief gedaan is. Ik vraag mij dus ook al langer af of er een bonafide bedrijf is dat het over kan doen, of aan kan vullen. Het dubbel glas is ook door ons gedaan. Kan vast een klasse beter, maar pas aan de orde als de ramen aan vervanging toe zijn. 

Voorts denk ik dat een infrarood paneel in de badkamer zou kunnen helpen om de thermostaat ‘s morgens iets later te laten beginnen met verwarmen. En ook ‘s nachts als de verwarming heel laag staat zou het prettig zijn als er in de badkamer ad hoc verwarming zou kunnen zijn voor onze ouder wordende lichamen. Maar ik zou niet weten wie me daar deskundig aan kan helpen. 

Reputatie 6
Badge +1

Een huis uit 1970 is toen nog gebouwd zonder muurisolatie. De bouwkwaliteit was toen nog niet hoog. Zeker niet ivm de isolatie. Toen kostte het gas nog niets en bestond het woord duurzaam nog niet. O ja het had een andere betekenis.

2500 m3 gas is voor een hoekwoning (ook een grote) veel te veel. Bouwkundig zal er vast wat fout zijn. Bijvoorbeeld koudebruggen door doorlopende lateien.

Dan de kwestie over de isolatie. Wat is daar 5 jaar geleden ingekomen? Ook zou je zelf nog op onderzoek uit kunnen gaan. De isolatie firma's gebruiken daar endoscopen voor. Bij Conrad zijn daar redelijk goede exemplaren te koop. Ook een infrarood thermometer kan goede diensten verrichten.

Een onafhankelijke energie coach is in veel gemeenten gratis. Dat zijn vaak bouwkundigen.

Reageer