Ik heb een huis met spouwmuren gebouwd in 1935.
Een isolatiebedrijf heeft vastgesteld, dat het fundament gemetseld en waarschijnlijk massief is. De bovenkant van het fundament reikt tot 15 cm boven de vloer. Deze constructie moet als een overgang gezien worden tussen het oude ontwerp ( <1920) met gemetselde massieve fundamenten/ muur zonder spouw EN het nu gangbare ontwerp bestaande uit betonnen fundamenten onder vloernivo/ en een gemetselde spouwmuur.
In mijn geval zal, als ik in de spouw isolatiemateriaal aanbreng, het massieve deel van het fundament boven het vloernivo als koudebrug fungeren.
Vraag 1: Mijn plan is om eerst de spouw te isoleren en daarna de buitenkant van de muur te isoleren tot op een hoogte van zeg 50 cm. Het is namelijk zo dat ik nooit een vergunning krijg om de hele muur van onder tot boven aan de buitenkant te isoleren. De buitenisolatie kan ik camoufleren met een “jaren ‘30 bloembak” over de hele lengte van de muur.Is deze methode bekend en aan te raden? (Isolatie aan de binnenkant, dus in huis, kost me veel ruimte en is te duur.)
Vraag 2: Stel dat alleen onder in de spouw metselresten zijn, kan ik dan ook bovenstaande methode gebruiken? Ik hoef dan niet de spouw leeg te halen.
Vraag 3: Het gaat mij om de isolatie van het woonkamergedeelte. Is het wel eens vertoond om alleen de benedenverdieping te isoleren? De spouw wordt dan gevuld tot een nader te bepalen maat boven de vloer van de slaapverdieping. Als het isolatiemateriaal het toelaat kan later eventueel de bovenverdieping ook gedaan worden.
Vraag 4: Deze vraag dient om de investering in bloembakken genoemd in vraag 1 wat in te perken. Omdat het mij alleen om de woonkamer gaat, wil ik alleen dat gedeelte van de buitenmuren van de benedenverdieping isoleren voor zo ver ze de woonkamer afschermen. Dus het isolatiegebied wordt kleiner in hoogte (zie vraag 3) en maar ook in lengte.