Beantwoord

Combinatie spouwmuurisolatie en isolatie buitenzijde van de muur.


Reputatie 1
  • Actieve deelnemer
  • 5 reacties

Ik heb een huis met spouwmuren gebouwd in 1935.

Een isolatiebedrijf heeft vastgesteld, dat het fundament gemetseld en waarschijnlijk massief is. De bovenkant van het fundament reikt tot 15 cm boven de vloer. Deze constructie moet als een overgang gezien worden tussen het oude ontwerp ( <1920) met gemetselde massieve fundamenten/ muur zonder spouw EN het nu gangbare ontwerp bestaande uit betonnen fundamenten onder vloernivo/ en een gemetselde spouwmuur.

In mijn geval zal, als ik in de spouw isolatiemateriaal aanbreng, het massieve deel van het fundament boven het vloernivo als koudebrug fungeren.

Vraag 1: Mijn plan is om eerst de spouw te isoleren en daarna de buitenkant van de muur te isoleren tot op een hoogte van zeg 50 cm. Het is namelijk zo dat ik nooit een vergunning krijg om de hele muur van onder tot boven aan de buitenkant te isoleren. De buitenisolatie kan ik camoufleren met een “jaren ‘30 bloembak” over de hele lengte van de muur.Is deze methode bekend en aan te raden? (Isolatie aan de binnenkant, dus in huis, kost me veel ruimte en is te duur.)

Vraag 2: Stel dat alleen onder in de spouw metselresten zijn, kan ik dan ook bovenstaande methode gebruiken? Ik hoef dan niet de spouw leeg te halen.

Vraag 3: Het gaat mij om de isolatie van het woonkamergedeelte. Is het wel eens vertoond om alleen de benedenverdieping te isoleren? De spouw wordt dan gevuld tot een nader te bepalen maat boven de vloer van de slaapverdieping. Als het isolatiemateriaal het toelaat kan later eventueel de bovenverdieping ook gedaan worden.

Vraag 4: Deze vraag dient om de investering in bloembakken genoemd in vraag 1 wat in te perken. Omdat het mij alleen om de woonkamer gaat, wil ik alleen dat gedeelte van de buitenmuren van de benedenverdieping isoleren voor zo ver ze de woonkamer afschermen. Dus het isolatiegebied wordt kleiner in hoogte (zie vraag 3) en maar ook in lengte.

icon

Beste antwoord door Rakker 12 April 2020, 15:52

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik kan geen antwoord geven. Welke rol speelt de vochtwering van uit de kruipruimte ? Bij voorbeeld een zeil aangebracht op de bodem en het onderste gedeelte van de muren in de kruipruimte? 

Reputatie 6
Badge +1

Ik ben geen bouwkundige, maar zal toch proberen om je vragen te beantwoorden.

1   Dat lijkt mij een goede mogelijkheid. Een bloembak met zand kan wel voor een vochtige muur zorgen. De muur moet dus waterdicht gemaakt worden. Aangezien alles gemetseld is: de hele fundering aan de buitenkant en de 50 cm van de bloembak. Dat kan met een waterdichte (vijver)coating. Dat kan ook met een bitumenoplossing. Verschillende mogelijkheden. En daartegenaan de isolatie, bij voorkeur een waterdicht product. Styrofoom o.i.d.

2   Je zou de spouw kunnen onderzoeken met een endoscoop. Bij ieder huis ligt er wel wat onderin de spouw.

3   Dat zou ik niet overwegen. Dan wordt jouw binnenspouwblad afgekoeld door de muur van de eerste verdieping.

4   Zou ik ook niet overwegen. Doe het goed of helemaal niet.

Reputatie 4
Badge +3

Welkom op de communtiy van Vereniging Eigen Huis, @Aag! Vond je het antwoord van @Rakker behulpzaam? Ik hoor het graag van je! 

Reputatie 4

Dek je de spouwmuur ontluchtings gaten dan niet af met de bloembak ?

Mvg

Reputatie 1

@driepinter.

Bedankt voor de rectie. De kruipruimte is nu niet vochtig. Er is een isolatie pakket tussen kruipruimte en houten vloer. De bodem is afgewerkt met een cementlaag. Ben je nu bang dat de kruipruimte vochtig wordt door die isolatiewerkzaamheden, en adviseer je daarom een zeil?

Reputatie 1

A Gerlk.

Bedankt voor de reactie. Goede tip, de ontluchtingsgaten moeten natuurlijk horizontaal verlengd worden tot aan de rand van de bloembak. 

Reputatie 1

@Rakker.

Bedankt voor de reactie. Tip nr . 1 zal ik zeker meenemen. Misschien moet ik eerst de muur aan de buitenkant isoleren zoals men dat standaard doet en daarna de bloembak er tegen aan zetten/ metselen. De gedachtegang van de andere tips zal ik meenemen in de overwegingen. Een voorbeeld van isolatie/ geen isolatie is bij woningen twee-onder- een-kap, waarbij het ene huis wel geisoleerd wordt en het andere niet.

Reputatie 1

@PieterV.

Bedankt voor verwelkoming. Mijn bijdrage aan de community is misschien meer van consumptieve aard omdat ik geen bouwkundige ben

Reputatie 1

@GerL.

Allereerst sorry dat ik je naam de vorige keer verkeerd gespeld heb.

Wat de ontluchting van de kruipruimte betreft: ik zal op een of andere manier de toegang van de kruipruimte  verlengen zodat de kruipruimte in verbinding blijft staan met de buitenlucht. Bijvoorbeeld door een vierkant kanaal in de bloembak te maken.

Ik heb een huis met spouwmuren gebouwd in 1935.

Een isolatiebedrijf heeft vastgesteld, dat het fundament gemetseld en waarschijnlijk massief is. De bovenkant van het fundament reikt tot 15 cm boven de vloer. Deze constructie moet als een overgang gezien worden tussen het oude ontwerp ( <1920) met gemetselde massieve fundamenten/ muur zonder spouw EN het nu gangbare ontwerp bestaande uit betonnen fundamenten onder vloernivo/ en een gemetselde spouwmuur.

In mijn geval zal, als ik in de spouw isolatiemateriaal aanbreng, het massieve deel van het fundament boven het vloernivo als koudebrug fungeren.

Vraag 1: Mijn plan is om eerst de spouw te isoleren en daarna de buitenkant van de muur te isoleren tot op een hoogte van zeg 50 cm. Het is namelijk zo dat ik nooit een vergunning krijg om de hele muur van onder tot boven aan de buitenkant te isoleren. De buitenisolatie kan ik camoufleren met een “jaren ‘30 bloembak” over de hele lengte van de muur.Is deze methode bekend en aan te raden? (Isolatie aan de binnenkant, dus in huis, kost me veel ruimte en is te duur.)

Vraag 2: Stel dat alleen onder in de spouw metselresten zijn, kan ik dan ook bovenstaande methode gebruiken? Ik hoef dan niet de spouw leeg te halen.

Vraag 3: Het gaat mij om de isolatie van het woonkamergedeelte. Is het wel eens vertoond om alleen de benedenverdieping te isoleren? De spouw wordt dan gevuld tot een nader te bepalen maat boven de vloer van de slaapverdieping. Als het isolatiemateriaal het toelaat kan later eventueel de bovenverdieping ook gedaan worden.

Vraag 4: Deze vraag dient om de investering in bloembakken genoemd in vraag 1 wat in te perken. Omdat het mij alleen om de woonkamer gaat, wil ik alleen dat gedeelte van de buitenmuren van de benedenverdieping isoleren voor zo ver ze de woonkamer afschermen. Dus het isolatiegebied wordt kleiner in hoogte (zie vraag 3) en maar ook in lengte.

Hallo Aag, 

In jouw overweging mis ik de factor poreuze bouwstenen. Gebruikelijk was om bij de bouw een aantal lagen niet poreuze bouwstenen te metselen, met daarboven alle andere lagen met minder dure poreuze bouwstenen. Die laatsten nemen bij een regenbui het water dat er tegen aanslaat op totdat de steen verzadigd is. Daarna loopt het water er aan de buitenkant af. Echter ook aan de spouwzijde zal er water dat er doorheen trekt aflopen. Tijdens de bouw moeten er op de hoogte van de massieve muur openingen in de buitenmuur zijn gemaakt waardoor dit vocht kan aflopen. 
Door jouw buitenmuur op de voorgestelde wijze in te pakken maak je er een badkuip van. Het water zal zich in de spouw verzamelen en via de binnenmuur een mogelijkheid zoeken om aan de roep van de zwaartekracht te voldoen. 
Kortom het lijkt mij geen goed idee. 
 

De waarschijnlijk enig goede manier voor een pand met een dergelijke fundering is een dampremmende folie van goede kwaliteit, regels van 75mm, gealuminiseerde glas of steenwol van 60mm op plakspijkers met schotels, dan osb-plaat met daarover stucplaten en een stuclaag. 
Voor ik ergens aan zou beginnen zocht ik zeker in dit geval contact met een bouwpatholoog. 
 

Reageer