Vraag

ervaringen met triple glas

  • 25 July 2020
  • 3 reacties
  • 4234 Bekeken

Hallo iedereen,

 

Wij staan aan het begin van de verduurzaming van ons hoekhuis uit 1969. In ieder geval weten we dat we de spouwmuur (13 cm dik) laten na-isoleren door het bedrijf ThermoSolutions. 

 

We zijn nu op zoek naar een tweede isolatiemaatregel en twijfelen tussen nieuw HR isolatieglas van Pluimers of nieuwe kozijnen met triple glas. Wij doen het vooral voor het comfort maar het prijsverschil is echt enorm (nieuwe kozijnen met triple glas 3 tot 4 keer zo duur).

 

Op de begane grond hebben we nu overal houten kozijnen met normaal/oud dubbel glas en dat is erg koud in de winter. Heeft iemand ervaring met normaal dubbel glas vervangen door isolatieglas? Levert het echt meer comfort op? 

 

En wanneer biedt vervanging van de kozijnen meerwaarde? Onze kozijnen zijn nu 60 jaar oud maar op het oog zie ik niet dat ze aan vervanging toe zijn? Ik zie geen houtrot oid? 

 

Alvast bedankt voor de reacties. 

 

Mvg

 

Marlu

 

 


3 reacties

Reputatie 7
Badge +1

@Marlu  Ik heb in mijn huis 5 jaar geleden in de 30 jaar oude hardhouten kozijnen (in perfecte staat) het oude dubbel glas (Ug=2,8) door HR++ glas (Ug=1,0) laten vervangen. Het comfort is sterk verbeterd (geen koudeval meer) en er ontstaat absoluut geen condens meer op de ruiten aan de binnenkant, ook niet in de keuken.

In totaal werden ca. 10 m² glas in de woonkamer vervangen - dit bespaart vermoedelijk ca.  100 - 120 m³ gas per jaar.

De exacte kosten voor het glas kan ik niet specificeren, er werden ook nog buitendeuren en dakramen vervangen.

 

Reputatie 6
Badge +1

Ik kan onderschrijven wat @darkfiber schrijft. Ik heb ook enkele jaren geleden Hr++ glas in de gehele woning laten aanbrengen. Dat scheelt enorm in comfort en gasverbruik. Vooral als je alle glas laat vervangen is het redelijk te betalen.

Zolang je geen warmtepomp gaat installeren, zou ik geen triple glas laten monteren. Dat ga je echt niet terugverdienen. Factor 3 a 4 lijkt mij nog aan de goedkope kant. Het isolatieglas is veel duurder en erg dik, zodat je ook veel zwaardere kozijnen moet hebben.

Hoi Rakker en DarkFiber,

Bedankt voor jullie reacties. Jullie antwoorden geven me net het zetje dat ik nodig had.

 

Ik ga dan inderdaad voor HR-isolatieglas. Dat kunnen we op de gehele begane grond betalen. Dat zou het wooncomfort moeten verbeteren. 

Bovendien zijn de houten kozijnen van echt kwaliteitshout (meranti). Vervangen vind ik dan echt zonde.

Reageer