Formaldehyde spouwmuurisolatie

  • 16 July 2023
  • 8 reacties
  • 370 Bekeken

Goedenavond, 

 

Wij hebben eind mei onze spouwmuren laten na-isoleren.

Nadat de werkzaamheden waren voltooid, hing een chemische geur in onze woning. 

Wij zijn nu bijna 2 maanden verder en de geur is nog steeds niet weg. Het blijkt nu om het gas formaldehyde te gaan. Wij hebben last van onze ogen en luchtwegen. 

Wij hebben daarop het isolatiebedrijf aangesproken.

In de offerte en factuur vermelden zij een ander product dan dat in werkelijkheid is gebruikt.

Daarnaast hebben wij last van de chemische geur.

Wij willen een meting laten doen naar formaldehyde, enkel krijgen wij geen bedrijf gevonden die dat kan doen. 

Wie kan ons helpen? 


8 reacties

Reputatie 6
Badge +1

Formaldehyde is gewoon giftig. Als de geur gelijk is als van een fles formaline weet je genoeg. Formaline wordt in de landbouw gebruikt als desinfectans.

Als dit echt formaldehyde is, zal de verhouding tussen de componenten niet goed zijn geweest.

Weet je welk product er is gebruikt en hoeveel anders is dat als het geoffreerde.

Mijn woning is ook met UF schuim na-geïsoleerd.  Helemaal niets geroken. Zal bij ons ook wat moeilijker zijn met een gesloten (beton) binnenspouwblad.

Ik zou als allereerst bij jouw gemeente dit probleem aangeven bij bouw en woningtoezicht.

Als tweede zou ik de techneuten van onze vereniging contacten.

Reputatie 4

@W.P.G. Welk product noemen ze in die factuur? Misschien kunnen we er toch wat mee?
Voor de rest sluit ik me bij @Rakker aan. Er zijn voor de leek geen concrete opties om dit zelf verder uit te zoeken/ te analyseren. 

PS: Er zijn wel formaldehyde meters te huur, maar dan moet u er 100%  zeker van zijn dat het echt alleen de formaldehyde meet en niet ander stoffen ook mee meet. Daar mee is het voor de pure leek erg lastig om dit te doen. Een echte gecertificeerde laboratorium meting zou veel betrouwbaarder moeten zijn.

Reputatie 2

Misschien helpt dit: https://isolatiegilde.nl/uploads/Formaldehyde-meting.v3-1_2022-01-14-123147_uwdk.pdf 

Reputatie 4

Vreemd rapport, geschreven door een bedrijf dat Foamconnect verkoopt/aanbrengt, nergens op hun rapport hun  bedrijfsgegevens vermeld. Ze zetten wel het logo van onderzoekbureau  RPS erboven zodat je eerst in de waan komt dat het rapportje van hen is, wat na het lezen van de 1e alinea niet zo blijkt te zijn. Dat komt bij mij misleiden binnen.

Allemaal heel erg mistig en dat vind ik ook van die hele UF-schuim business. Blijf er van weg, het blijft een risico. En na een aantal jaren wordt het schuim agv de krimp erg bros en gaat stuk, iets dat met UF-schuim dat in de jaren 80 verkocht werd ook al gebeurde. Dat schuim is imho in Canada nog steeds verboden om als isolatie te gebruiken. Ik heb nog geen enkele rapport gevonden die bewijst dat het zgn nieuwe UF-schuim beter is dan het oude type. 
 

Het bedrijf heeft op de offerte en factuur Comfortfoam vermeld, terwijl het in werkelijkheid Aminofoam is.

Het bedrijf maakt ook gebruik van de meldcode van Comfortfoam ipv Aminofoam. 

De leverancier Aminofoam is hier langs geweest. Daar kwam gemiddeld tussen de 0,2 en 0,3 ppm uit. Op 1 punt zelfs meer dan 1,0 ppm. Volgens de NEN-rixhtlijnen mag slechts 0,098ppm in een woning aanwezig zijn.

Het bedrijf geeft als oplossing om overal de naden dicht te laten kitten. Naar mijn inziens verhelpt dit niet ons probleem. Het is onduidelijk wat de effecten zijn op de lange termijn. Daarnaast ruik je het ook als je aan de buitenmuren ruikt. 

 

 

Reputatie 4

U kunt uw contract nakijken of u ook voor een vervangend product voor akkoord heeft getekend.

Bij zonnepanelen komt dat  zeker voor, in deze sector weet ik het niet.

Dat over die meldcode: Vreemd, vraag dit na bij de helpdesk van VEH of nog beter bel het RVO die over de meldcode gaat: https://www.rvo.nl/onderwerpen/contact

De NEN-waarde die in het bouwbesluit staat:

https://rijksoverheid.bouwbesluit.com/Inhoud/docs/wet/bb2012/hfd7/afd7-3/art7-19

De concentratie van formaldehyde in een voor personen toegankelijke ruimte van een bouwwerk is niet groter dan 120 μg/m³, bepaald volgens NEN-EN-ISO 16.000-2.

Dat is dus omgerekend die 0,098 ppm formaldehyde die u noemt (het MW van formaldehyde is 30 AE). Met u vrees ik ook dat het erg lastig zal zijn om alleen met naden dichting het probleem op te lossen, want ga er maar aan staan alleen al om 100% nadendichting te krijgen.

Uw opmerking dat het zelf buiten te ruiken is, geeft mogelijk aan dat er iets met het spuitproces misgegaan kan zijn. Vraag VEH hoe u dit juridisch gezien het best kunt aanpakken, of benader uw rechtsbijstandsverzekering. Er zijn ook nog media zoals BNNVARA-Kassa! en TROS-RADAR  die u kunt benaderen om een effectieve weg te bewandelen.

U kunt dat wat u al schrijft: “Naar mijn inziens verhelpt dit niet ons probleem” een officieel karakter geven door het bedrijf daar op te wijzen en dat ze op korte termijn voor een oplossing zorgen. 

Bovengenoemde partijen kunnen u daarbij helpen zodat u de juiste weg bewandeld.

Tav de effecten op lange termijn: Die zijn onvoorspelbaar, maar ook onzeker, maar een ding is zeker dat formaldehyde officieel als vermoedelijke veroorzaker op kanker wordt beschouwd  en dat er daarom een maximale limiet in het Bouwbesluit opgenomen is, 
Sterkte er mee. Erg vervelend.

 

Reputatie 4

Helaas is mijn antwoord van gisteren (nog) niet door de moderatoren goed bevonden? 

Reputatie 6
Badge +1

Het merk van het foam zal niet zoveel uitmaken. Zo heb ik er Envirofoam in zitten. Nog nooit geroken. Dat je het nog na maanden nog ruikt is gewoon foute boel.

Ten eerste: voorlopig goed ventileren. In de zomermaanden niet zo'n probleem, maar zorg dat het voor de wintermaanden opgelost is.

Ik ben het met je eens dat kitten van naden het probleem niet volledig zal oplossen. Daarvoor is de fout te groot. (na zoveel maanden)

Ben je al bij de gemeente geweest?

VEH heeft daar vakmensen voor die je kunnen helpen. Misschien ook met het juridische traject.

De technische oplossing zal zijn dat de troep er weer uit gaat. En dat gaat sowieso in de papieren lopen. Kan zo buitenmuur slopen zijn. Nieuw isoleren en opmetselen.

 

 

Reageer