Beantwoord

Heeft iemand ervaring met het isoleren van de vloer/bodem, waarbij de kruipruimte onder de houten balkenlaag kleiner is dan 15 cm?

  • 6 October 2019
  • 12 reacties
  • 1042 Bekeken

Vraag “ heeft iemand ervaring opgedaan bij het isoleren van de vloer en/ of bodem , waarbij de kruipruimte onder de houten balkenlaag kleiner is dan 15 cm ?” Ons huis komt oorspronkelijk uit ca 1870. De kruipruimte is droog en ventileert goed. Ondergrond is klei, totaal ca 100 m2.
wie oh wie heeft de beste tip?
icon

Beste antwoord door Anne 7 October 2019, 18:22

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +2
Onze kruipruimte was in principe wel 'diep' genoeg om van de onderkant isolatie tussen de balken aan te brengen.

Alleen was deze op sommige plaatsen helemaal volgestort.
Uiteindelijk is er op die plaatsen dus de houten vloer open gemaakt, het puin afgevoerd en de isolatie (dekens) aangebracht.

En nadeel was nog wel dat de zogenaamde hart afstand van de balken (hoe ver de balken uit elkaar zitten) groter was dan de maximale 600mm breedte. Daar moest dus ook nog iets creatiefs op bedacht worden (in de vorm van verbreding van de balken in ons geval).

Anne.





De parketvloer in de kamer is door aanbouw voor de helft geïsoleerd en vloerverwarming aangelegd. Het resterend oude deel ( 45 vierkante meter) niet geïsoleerde betonnenvloer met hetzelfde parket wil ik nu eruit halen, kan het parket eruit halen en later weer inleggen nadat isolatie, vloerverwarming en beton nieuw aangelegd is. Is deze ingrijpende verbouw aan te raden? Ik schat kosten op €5000,- deels door zelfwerkzaamheden. Antoinette
Reputatie 7
Badge +2
Is deze ingrijpende verbouw aan te raden?

Dat is zo moeilijk te zeggen.
Overal vloerverwarming hebben kan een voordeel zijn.
Zeker als je daarmee (eerder) naar laag temperatuur verwarming kunt. Dan ben je al een beetje op de toekomst voorbereid.

Maar dat hangt natuurlijk sterk van de situatie af.
Ik heb zelf echter geen ervaring met vloerverwarming onder parket,
dus heb een idee of/hoe goed dat werkt.

Gaat het om elektrische vloerverwarming?
Of worden leidingen in het beton gefreezed?

Anne.
Reputatie 4
Badge +3

Bedankt voor je vraag @Hans56. Welkom op de community van Vereniging Eigen Huis. :wave: Vond je de reactie van @Anne behulpzaam? @Antoinette, kun jij ook verder? Ik hoor het graag. :)  Bedankt ook voor jouw reacties @Anne:muscle:

 

 

Reputatie 4

Vloer verwijderen, leidingen in orde maken, schuimbeton laten storten en daarop eventueel cementdekvloer met vloerverwarming of zonder vloerverwarming. Het schuimbeton isoleert (de lichtste variant van 500kg/m3 isoleert het beste).

Bovenstaande gelezen. Ik woon in een pand van rond 1920 en heb plankenvloer bedekt met parket.

Er is 28 cm onder de vloer als kruipruimte is gezegd bij een offerte. Tomzon kan hiervoor niets betekenen. Ik zou het met parels moeten doen was hun advies. Een ander advies noemde dat ik 4 gaten in mijn parketvloer moest laten maken om isolatie aan te kunnen brengen.

Mijn klussenman zegt fijn dat al het vocht op je ramen komt dan kun je het verwijderen.

Vanaf 1988 is er dubbel glas aangebracht door vorige eigenaar bij uitbouw en strippen huis.

Heeft iemand een advies om zonder openbreken vloer met 1 opening bij de deur voor nu bij geen water in kruipruimte met zand bodem om energiezuiniger te worden?

Alvast bedankt voor de tip.

 

Reputatie 7
Badge +2

@MargreethvanV Dat kan idd lastig worden.

28cm is wrs te laag om onder de vloer te kruipen en isolatie aan te brengen,
zelfs als er sprake zou zijn van een vloer met balken waar je isolatie tussen zou kunnen aanbrengen.

Dan klinken de parels of chips op de bodem onder de vloer idd als een alternatief.
Dit zal overigens een stuk minder isolatie geven dat wanneer de vloer aan de onderkant geisoleerd kan worden. Je kruipruimte moet liefst nog steeds geventileerd worden, dus je hebt nog steeds koele (maar al wel wat warmere en mogelijk minder vochtige) lucht onder je vloer.

Of het mogelijk is om de parels/chips er goed aan te brengen hangt ook af van waar de opening zit en hoe ver het verste punt daarvan verwijderd is. Parels/chips worden in de ruimte geblazen/gespoten, dus kunnen wel een eindje komen.

Het is voor mij trouwens niet duidelijk wat voor vloer onder je vloer zit.
Dat je je parketvloer niet open wilt maken kan ik me voorstellen :)

De vraag is ook nog waarom je de vloer wilt gaan isoleren.
Als je idd dubbel glas uit 1998 hebt is het mss een betere keuze om dat eerst te vervangen voor HR++ glas. Het zou zo maar kunnen zijn dat de koude vloer niet direct komt door de kou onder de vloer, maar door de ‘trek’ van ramen aan de ene kant naar ramen aan de andere kant?
Dat is tenminst bij mij (nog) het geval.

De opmerking van de klusjesman volg ik niet.
Waarom zou er wanneer vocht op je ramen komen?
Vocht aan de binnenkant zou trouwens duiden op of teveel vocht in huis, of te weinig ventilatie?
 

Dank voor het advies.

De klusjesman noemde het vocht wat je 's morgens op je ramen hebt, kan beter daar zitten dan op de muren. 

Volgens mij komt het vocht door het verschil buiten en binnen in temperatuur.

Had ook wel aan vernieuwing ramen gedacht maar is een aardige kostenpost. Had dit al ontdekt bij de vragen voor de energielabel. Het is wel dubbel glas maar scoort niet hoog.

Reputatie 4
Badge +3

@Hans56, heb je een antwoord gekregen op je vraag? Kun je zo verder? Ik hoor het graag. :) 

Reputatie 7
Badge +2

Nog even een nabrander: vocht is eingelijk nooit een goed teken,
behalve als het ‘s ochtends aan de buitenkant van de ramen zit, dan valt het wel mee.

https://www.murenvochtig.nl/vochtproblemen/condens-op-ramen

Condens krijg je als warme lucht afkoelt.
Als dat aan de binnenkant van de ramen is, dan wil dat dus zeggen dat er of veels te veel vocht in de lucht is, of dat de ramen aanzienlijk veel koeler zijn. Geen van beide is wenselijk.

Teveel vocht is vaak een aanduiding van te weinig ventilatie.
Koude ramen geven aan dat er nog wel wat te winnen is kwa isolatie.
De kans is trouwens ook groot dat et ook comfort verbetering oplevert.

Je hoeft niet alles in 1 keer te doen.
Ik heb de besparing aan energiekosten van 1 maatregel gebruikt bij het aanpakken van de volgende. En er dan steeds een beetje bij gedaan. Als je dat 10 jaar lang doet, dan kun je best veel aanpakken.

Reputatie 7
Badge +3

 

De klusjesman noemde het vocht wat je 's morgens op je ramen hebt, kan beter daar zitten dan op de muren. 

Volgens mij komt het vocht door het verschil buiten en binnen in temperatuur.

Alleen wordt dan vergeten dat bij goede isolatie er nergens geen condensatie hoeft op te treden. Dat gaat dubbel op. Bij goede isolatie van muren, ramen, deuren e.d. blijven hiervan de binnenzijde  boven het dauwpunt. En een hogere binnentemperatuur maakt de vochtafvoer middels ventilatie effectiever.

Reputatie 4

Bij deze ruimte is het beter om niks te doen , de ruimte die er nu is is nodig voor ventilatie,wanneer je deze kleiner gaat maken ontstaat er een probleem in de lucht circulatie , je kan alleen aan de bovenkant van de vloer isoleren

Mvg

Reageer