Vraag

Heeft iemand ervaring met zonwerend raamfolie?

  • 13 August 2020
  • 13 reacties
  • 5656 Bekeken

Reputatie 3

Goed, de hittegolf van de afgelopen week was de druppel. De bovenverdieping was niet koel te houden door de grote raampartijen op het westen.

Wij willen dus de zon boven beter weren. Een optie die gemakkelijk en goedkoop uit te voeren lijkt te zijn, is zonwerend folie aan de buitenkant van het raam plakken. Wij denken dan aan zilverkleurig folie, er is ook zwart maar dat is me te donker binnen.

Nu zie ik op internet diverse aanwijzingen dat zonwerend folie niet op HR++ glas aangebracht mag worden. Elders staat dat dat wel mag maar alleen aan de buitenkant (daar kan ik me iets bij voorstellen).

Mijn vragen zijn:

  •  hoe zit het nou met die folie en HR++?
  •  houdt het je ruimte echt koeler?

Dank alvast,

Ernie (en Bert)

 

PS ik zet dit maar onder “isolatie”, het gaat tenslotte om warmtewering

 

 

 


13 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Als hr++ glas ongelijkmatig warm wordt krijg je thermische breuk. Geen enkele verzekering die dat dekt. Als u warmtewerende folie aan de buitenkant aan brengt, krijgt u in de winter dus ook geen zonnewarmte binnen. Misschien dan toch maar rolluiken ?

 

 

Reputatie 3

Driepinter, dank voor je antwoord.

 

De warmte in de zomer is erger dan minder zon in die ruimte in de winter.

Rolluiken of screens hebben we overwogen maar pakken vele malen duurder uit.

 

Ik begrijp nog niet hoe ik een thermische breuk kan krijgen als ik het folie over het gehele raam (nou ja, het zijn eigenlijk meerdere ramen) plak, aan de buitenzijde, zonder naden.

Reputatie 3

Overigens wordt het nu ook verkocht als zijnde geschikt voor HR++:

https://www.plakfoliewebshop.nl/Zonwerend-raamfolie-voor-HR-glas-(zilver)-(46cm)

Maar ja, ik twijfel gezien de verhalen dat het in zijn algemeenheid niet zou kunnen op HR++ glas. Maar volgens mij gaat het dan vooral om folies die aan de binnenkant van het raam worden geplakt.

Ik heb natuurlijk niet zoveel zin om met de scherven te zitten, dat snap je.

Reputatie 7
Badge +3

Het lijkt mij niet dat je het op de binnenkant moet plakken. Want dan wordt het glas alleen maar erg warm. (HR++ glas kaatst de warmte immers terug naar binnen). Mogelijk dat de reflecterende laag op binnenzijde raam geplakt uberhaupt niet werkt.

Reputatie 7
Badge +3

Ik vind dat de webshop ook wel wat meer informatie mag geven over dat product. Stel dat je het alleen aan de buitenkant kan aanbrengen. En daar zit je dan op 10 hoog.

Reputatie 6
Badge

Ik begrijp nog niet hoe ik een thermische breuk kan krijgen als ik het folie over het gehele raam (nou ja, het zijn eigenlijk meerdere ramen) plak, aan de buitenzijde, zonder naden.

 

Dit soort folies zorgt ervoor dat er minder warmte naar binnen komt, door:

  1. IR straling te reflecteren
  2. IR straling te absorberen, de folie en het raam wordt heter dan als er geen folie is en de IR door het raam heen naar binnen gaat.

Daarnaast is het zo dat sommige folies kleine metaal deeltjes in zich hebben i.p.v. dat er een laag metaal op de folie is opgedampt. De kleine deeltjes worden erg heet en zorgen lokaal voor thermische stress in je raam.

 

Reputatie 7
Badge +2

Zou een voorzet raam, dus op enige afstand van de ruit, een mogelijkheid zijn?

Een ruit met het folie er op in een houten frame, al dan niet dat ook in plakfolie, en dat dan aan de buitenkant tegen het bestaande kozijn aan?

Of ouderwetse luiken die je bij veel zon dicht kunt klappen.

Ik gok dat de hoeveelheid zonstralingswarmte die je buiten kunt houden met doorzichtig folie wel beperkt zal zijn.

 

Reputatie 3

Ik was even op vakantie, bedankt voor de reacties.

Voorzetramen of luiken gaan niet passen.

Ik heb nu wel een leverancier gevonden die spiegelfolie levert voor HR++ glas (buitenkant), dit er voor de klant op plakt én de ruit vervangt als die per ongeluk toch springt.

Dat zal duurder zijn dan folie via een of andere webshop, maar geeft wel meer garanties. 

En ik vind de informatie die bij webshops over dit folie te vinden is ook wel heel erg summier.

 

Ik ga binnenkort een offerte aanvragen en zal mijn bevindingen blijven delen, misschien heeft iemand anders er ook iets aan.

 

Reputatie 7
Badge +2

Met foto’s er bij?
Ik ben benieuwd.

Anne.

Reputatie 3

Een laat bericht over mijn ervaringen. Ik heb dit er inderdaad op laten plakken. Deels binnenzijde raam en deels buitenzijde. Anders moest ik een hoogwerker huren. Het is dus een folie voor binnen en een andere voor buiten.

Het % zonwering is bij beide folies in theorie gelijk. Het licht is iets gedempter, totaal niet storend. Vanaf de weg kun je nu niet meer naar binnen kijken overdag. Wel fijn want veel voorbij komende wandelaars bekijken ons huis.

Met de afgelopen natte zomer heb ik niet heel veel resultaat kunnen meten. Op hete zonnige dagen leek het misschien minder heet, maar die dagen kwamen eigenlijk bijna niet voor. 

Beste BertenErnie,

 

Ben benieuwd naar de ervaring met de folie na de exceptionele warme, zonnige zomer van 2022.

Voldoet de folie aan de verwachtingen?

Mvg jan.

Reputatie 3

@J.Kats , Het valt me nogal tegen. Het verschil ls volgens mij minimaal en niet voldoende.

Het weert wel de inkijk vanaf de straat en het geeft een mooie glans op de ruiten, maar om het daarvoor nu aan te schaffen... 🤔

We gaan dus binnenkort verder met andere maatregelen: een buitenmuur blijkt ongeisoleerd te zijn dus die pakken we aan. En hebben van die gaatjesstof liggen die je met een zuignap op het raam kunt zetten in de zomer. We blijven het proberen want de airco draait daar 's zomers overuren.

Dat kun je je vandaag niet voorstellen ! ☃️❄️

Wij hebben aan de buitenzijde van de kamers op het zuiden screens laten plaatsen. Ja best prijzig maar man man man wat scheelt dat zeg! zeer zeker het geld waard.

Boven op zolder was het ook snel warm door een dakraam. Hier heb ik zelf iets op gevonden. Ik heb zonwerend textiel gekocht en een vierkant met rondom een zoom genaaid (een naaimachine is ook gewoon elektrisch gereedschap hoor mannen). Aan de buitenkant van het dakraam 4 haakje gemonteerd en dit doek erop gespannen. Het resultaat is echt fantastisch. Scheelt al gauw 8 á 9 graden in de zomer!

 

Maar 1 ding is duidelijk: Altijd aan de buitenzijde iets aanbrengen. Inderdaad een doek met die zuignappen of een doek met speciale haakjes: SCREENDOEK MET TOURNIQUETS. google dat maar eens.

Reageer