Beantwoord

Heeft iemand op dit forum ervaring met uitwendige dakisolatie?


Reputatie 3
Mijn vrijstaand huis uit 1978 heeft een schuin dak van 72 m2. En versleten dakpannen van beton. Er zijn naar verhouding veel chaperon pannen toegepast door de vorm van het dak. Onder de pannen is momenteel een soort PUR schuim als isolatie aangebracht.
Mijn plan is 10 cm extra uitwendige dakisolatieplaten aan te laten aanbrengen, En dan daarover de nieuwe dakpannen. Dat vraagt ook aanpassingen aan goten en aansluiting op de spouwmuren. Ik heb het Bouwbesluit bekeken en ken de nieuwe eisen.

Ik overweeg geen integratie met zonnecellen (zou kunnen op ca 30 m2 van mijn dak), vooral vanwege de aanblik, de extra kosten en de toch langere terugverdientijd.
Inwendig extra isoleren van mijn dakis geen optie vanwege vide, plafonds afwerking etc.

Dit wordt een behoorlijk ingrijpend en kostbaar project.
Heeft iemand op dit forum ervaring hiermee?
Bedankt, Rens
icon

Beste antwoord door HenkDaalder 16 May 2019, 23:38

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 4
Badge +3
Hi @LouwrensJ! Heb je inmiddels al meer duidelijkheid kunnen krijgen? Wellicht dat dit artikel op de website van Vereniging Eigen Huis je wat verder kan helpen. Laat je het weten? Ik hoor het graag.

Groetjes,

Pieter
Reputatie 3
Geen reacties gekregen, eerste kosten indicatie gebaseerd op 1 aanbieding 24-28K!
Reputatie 4
Badge +1
Probeer zelf eerst te bedenken wat jouw favoriete oplossing is voor de details die zichtbaar blijven, zoals de goot en de windveren.
Dan nog en paar offertes

Als je ook zonnepanelen op het dak doet, kun je de beste oude pannen daar onder leggen. Of daar andere tweede hands pannen leggen

Een extra detail dat aandacht verdient is hoe de nieuwe dakplaten zo bevestigt worden dat ze goed vast zitten, en de bevestiging niet binnen door het plafond heen komt.
De oude dakplaten zullen wellicht maar een paar cm dik zijn, maar dikke dakplaten werden 20 jaar gelden met lange haak spijkers vast gezet, maar zonder precies te weten waar de dakbalken zitten, zo dat ze er ook wel eens naast gespijkerd worden

Ze moeten zo goed vast zitten, door de oude dakplaten heen, dat ze met het gewicht van de pannen, niet gaan schuiven.
Als je geen zonnepanelen wil, Kun je ook je hele dak vervangen door een rieten dak. Het geeft je huis een prachtig aanzien. Bovendien is het veel goedkoper dan je dak opnieuw te beplaten met isolatieplaat, waarop panlatten en dan weer nieuwe dakpannen.
Een rietendak isoleert uitstekend. Als je dat "geschroefd " laat aanbrengen, is het niet veel brandgevaarlijker dan een gewoon dak. Het is prima te verzekeren bij UNIVE..

Het is maar een idee....Out of the box
Reputatie 4
Badge +1
Sorry GerardV
Een rieten dak ziet er inderdaad prachtig uit, met mooie vormgevingskansen rond de hoeken en dakkapellen.

Maar een rieten dak is geen goede isolatie, naar hedendaagse normen
Een rieten dak van 25 cm dik heeft een R waarde van ca 1,3
Terwijl een hedendaags dak een R waarde van 6 moet hebben, en dat is dan nog niet eens super isolerend of energieneutraal

Dus vergelijk een rieten dak met een isolatie van 2 a 3 cm isolatie plaat, dat was de norm van de 70er jaren
Terwijl daken tegenwoordig 12 tot 15 cm dikke isolatie hebben.

Mijn advies is , laat iemand met verstand van zaken, het huidige dak bekijken, en probeer minstens 12 cm dikke isolatie platen te gebruiken. Want het zit er weer voor jaren op. Jaren waarin het loont om een goed geïsoleerd huis te hebben
Daar kan ook een rieten dak op, maar als een dakvlak voldoende zn vangt, zou ik daar wel zonnepanelen doen, of een zonnecollector, PVT panelen.
Reputatie 4
Badge +3
@LouwrensJ Heb je dit artikel al eens gelezen op onze website? Misschien helpt dit je ook al een eind op weg. Ik hoor het graag!
Ben ook bezig met dakvernieuwing, inclusief dakisolatie van buiten. Van een dakdekker een offerte gekregen, waarbij hij gebruik maakt van 'superfoil' ipv PIR platen. Superfoil is een soort deken, bestaande uit meerdere lagen van ca 4 cm dik. De deken wordt dmv de stoflatten vast gezet (en daar terplekke ingedeukt).
Heeft als voordeel dat er waarschijnlijk geen aanpassingen aan boeidelen/goten nodig is. De Rc waarde zou 3.6 zijn volgens europese norm, maar de vraag is of dit ook volgens nederlandse norm is. Iemand ervaring? mvg, Fokko
Reputatie 4
Badge +3
Welkom op de community, @Efge! Interessant, je verhaal over superfoil. Heb je hier ook zichtbare voorbeelden van? Waar kun je dit krijgen? Leuk als je die hier deelt. Ik ben benieuwd.
'superfoil' is een merknaam: als je het intypt op google kom je oa op superfoil.nl, waar je de nodige info kan vinden. Waaronder de verkooppunten. Enkele dakdekkers werken er mee oa Dakwerk De Molen uit Den Bosch.

Reputatie 3

👍dit lijkt een redelijk compromis voor renovatie?

U kunt ook gebruik maken van gestabiliseerd mos op de muur https://www.ekomoss.nl/steny-a-obrazy-z-machu/ . Ik hoorde onlangs over dit soort wanddecoratie, die er niet alleen mooi uitziet, maar ook een aantal positieve eigenschappen heeft. Ik raad je aan om deze optie te overwegen.

Reageer