Beantwoord

Het meten van het effect van spouwmuurisolatie

  • 6 April 2019
  • 9 reacties
  • 656 Bekeken

Wij zijn de laatste jaren geleidelijk overgeschakeld van verwarming met verzameld hout (gratis) naar gasverwarming. Dat deden we vanwege onze leeftijd en de last die buurtbewoners ervaren van houtrook (pas het laatste jaar!) en het bekend worden van de schadelijkheid van rook/fijnstof.
Maar halverwege de omschakeling hebben we voerisolatie en spouwmuurisolatie laten aanbrengen.
Omdat dit halverwege de omschakeling gebeurde is het voor ons moeilijk het effect van die isolatie te berekenen aan de hand van het gasverbruik zo dit al doenlijk is gezien de veranderlijkheid van het weer in de loop der jaren.
Het effect van die isolatie willen we graag meten omdat we menen dat het weinig geholpen heeft. Mogelijk omdat het niet goed uitgevoerd is.
Zijn er methoden om het effect van isolatie goed te meten?
icon

Beste antwoord door darkfiber 9 April 2019, 10:50

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 4
Badge +3
Goed idee om het effect ook daadwerkelijk te gaan meten @CarelP! @marijke heb jij hier goede tips voor? Misschien ook goed om eens dit draadje te bekijken. Misschien vind je nog handige tips. Heb je in de tussentijd al een manier gevonden om dit goed te meten? Laat het dan weten!

Groetjes,

Pieter
Reputatie 3
Goed idee om het effect ook daadwerkelijk te gaan meten @CarelP! @marijke heb jij hier goede tips voor? Misschien ook goed om eens dit draadje te bekijken. Misschien vind je nog handige tips. Heb je in de tussentijd al een manier gevonden om dit goed te meten? Laat het dan weten!

Groetjes,

Pieter


Beste Pieter,

Meten van fysische grootheden als temperatuur en vochtigheid doe je niet zo maar even. Wil dat goed gaan worden dan heb daar dure apparatuur voor nodig en ijkbronnen. Al die goedkope spullen, die daar voor in de handel zijn, hebben weinig of geen waarde. De conclusies, die uit de meetresultaten getrokken worden stellen weinig voor.
Ik geef een voorbeeld: we meten de temperatuur van de wand in een vertrek. Maar wat meet je. De afmeting van de voeler is al heel belangrijk. Het temperatuurverloop is vlak bij de wand niet lineair. Heef de voeler een afmeting van enige millimeters dan is het meetresultaat fout. Vlak bij de wand treed een temperatuursprong. De oppervlaktetemperatuur van de wandafwerking is ongeveer een graad lager dan de ruimtetemperatuur. Dus zelf meten adn moet je al natuurkundige zijn om dat op een goede manier te doen.

Pie, bouwfysisch ingenieur
Reputatie 3
Wij zijn de laatste jaren geleidelijk overgeschakeld van verwarming met verzameld hout (gratis) naar gasverwarming. Dat deden we vanwege onze leeftijd en de last die buurtbewoners ervaren van houtrook (pas het laatste jaar!) en het bekend worden van de schadelijkheid van rook/fijnstof.
Maar halverwege de omschakeling hebben we voerisolatie en spouwmuurisolatie laten aanbrengen.
Omdat dit halverwege de omschakeling gebeurde is het voor ons moeilijk het effect van die isolatie te berekenen aan de hand van het gasverbruik zo dit al doenlijk is gezien de veranderlijkheid van het weer in de loop der jaren.
Het effect van die isolatie willen we graag meten omdat we menen dat het weinig geholpen heeft. Mogelijk omdat het niet goed uitgevoerd is.
Zijn er methoden om het effect van isolatie goed te meten?



CarelP,

Om te weten of het isoleren nut heeft gehad, valt alleen te berekenen als de gegevens van spouwen , leeftijd van het huis en hoe de voerisolatie is uitgevoerd. Maten en materialen dus.

Pie
Reputatie 7
Badge +1
Als je belastbare historische verbruiksdata hebt (energie) kan je met de (gewogen) graaddagen methode het verbruik van verschillende stookseizoenen of -periodes vergelijken en het effect van diverse bespaar- en isolatiematregelen tot op enkele procenten nauwkeurig in kaart brengen.

Consequentie: Zonder historische gegevens helaas alleen maar koffiedik kijken.
Ook als je tegelijkertijd van hout naar gas overgaat en ook nog isolatiemaatregelen hebt genomen wordt het lastig/onmogelijk de effecten uit elkaar de halen.
Allemaal hartelijk dank voor de antwoorden.
Ik moet nauwkeuriger zijn.
Hoe kan ik meten of de uitgevoerde spouwmuurisolatie goed is gedaan?
Of kan iedereen net doen of hij de spouw volspuit en een rekening uitschrijven?
Had ik natuurlijk van te voren moeten bedenken.
Reputatie 7
Badge +1
Je kan een eenvoudige, goedkope endoscoop camera voor aansluiting op de USB van je smartfoon aanschaffen. Ik heb een met een diameter van 8 mm met een 1,5 m kabel voor € 8,-! gekocht.
De beeldkwaliteit en resolutie is natuurlijk laag, maar voldoet.
En heb hiermee vastgesteld dat een spouwmuur tijdens de bouw in 1984 "vergeten" was te isoleren (spouw was helemaal leeg).
Let op! de smartfoon/tablet moet een host-USB aansluiting hebben!
P.S.: Na uitvoering van de na-isolatie afgelopen december heb ik uiteraard het resultaat makkelijk kunnen checken.
Hartelijk dank voor je reactie en tip, Darkfiber!
Toch maak ik me ongerust omdat er verder geen reacties zijn. Ook niet van Eigen Huis!
Al die isolatiebedrijven zijn gecertificeerd maar hun werk wordt kennelijk nooit gecontroleerd zodat hun kwaliteit kennelijk alleen op papier bestaat. Zorgelijk. Doet me aan de Fira denken.
Reputatie 6
Badge +1
Er zijn in de bouwwereld genoeg verhalen en situaties bekend waarom het mis kan gaan met de muurisolatie. En achteraf controleren is wel mogelijk maar erg duur. Huur je een bedrijf in is het vooral een kwestie van vertrouwen. En misschien in de gaten houden hoe het werk uitgevoerd wordt.

Dat is geen oplossing voor jouw probleem. Die kunnen wij jou alleen maar geven als je type huis, oppervlakte, inhoud en mate van isolatie meldt. En niet te vergeten: hoeveel gas verbruik je nu. Dan kun je die gegevens vergelijken met gelijkwaardige woningen.
Reputatie 4
Badge +1
Een goede controle is met een warmtecamera, dat kan ook nu nog, als de verwarming maar goed stookt, en al een tijdje
Zet de verwarmign de avond van te voren op 23 graden en laat de meting zo vroeg mogelijk in de ochtend doen.

Reageer