Vraag

Hoe kan ik isoleren boven het bestaand plafond, zonder het te beschadigen?

  • 26 January 2020
  • 4 reacties
  • 1275 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 1 reactie

Ik heb uitbouw uit 2001 met bitumen plat dak op houtlaag (geisoleerd?) ca 45 cm boven het plafond. Het plafond heeft her en der een inbouwspot en bij vervangen van een lampje is duidelijk dat tussen het dak en het plafond een groot  koud  luchtgat is. Ik denk dat een (lichtgewicht) isolatielaag direct gedragen door het plafond een grote warmte besparing kan zijn. Hoe krijg ik dat voor elkaar zonder het plafond te beschadigen? 


4 reacties

Reputatie 6
Badge +1

Dit is sterk af te raden. Niet isoleren aan de binnenkant van een bitumen dak. Gegarandeerd vochtproblemen en houtrot.

Isoleren doe je aan de bovenkant. Dat er een temperatuurverschil is, is mooi meegenomen. Dat betekent dat je plafond ook een beetje isoleert.

Misschien was ik wat onduidelijk. Ik dacht aan een laag isolatie op het plafond te leggen (als ik daar zonder plafondschade bij zou kunnen). Dan zit er tussen de bovenkant van die -zeg 20cm - isolatie en het hout van het platdak daarboven altijd nog 25 cm lucht. Oftewel isolatie is in contact met, en ligt op 'dwz boven' het plafond maar totaal niet in contact met het dak hout. Wie weet een manier om er bij te kunnen of is mijn idee alsnog nonsense?

Reputatie 4
Badge +3

Welkom op de community, @Wilf Kon je inmiddels al wat verder komen wat betreft de isolatie van jouw dak? Wat is de huidige stand van zaken? Ik hoor het graag. 

Reputatie 7
Badge +2

Als je plat dak aan de buiten/bovenkant goed geisloeerd is dan heeft isoaltie aan de onder/binnenkant niet zo veel toegevoegde waarde.

Zoals @Rakker ook al aangaf wordt eht isoleren van een plat dak aan de binnenzijde over het algemeen sterk afgeraden omdat het makkelijk problemen geeft.

Als je al aan de binnenzijde aan de gang gaat zou je vlas kunnen overwegen omdat dat vocht- en temperatuur regelende eigenschappen heeft.

Ik weet niet wat voor plafond er nu in zit, maar als het een standaard gips plafond is, zal het wrs goedkoper (want makkelijker) zijn dat er uit te halen en achter af een nieuw plafond aan te brengen dan te gaan proberen het heel te houden.

Maar nogmaals: binnenzijde isoleren van een plat dak is vaak geen goed idee.
 

Reageer