Beantwoord

Hoe kan ik mijn spouwmuur isoleren als ik een vervuilde spouw heb?

  • 6 October 2019
  • 5 reacties
  • 1589 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 1 reactie
Mijn huis stamt uit 1959 met een buitenblad van poreuze steen, een spouw van gemiddeld 5 cm, geen aangebrachte isolatie. Midden jaren 70 wilde ik de spouw al laten isoleren. Toen was PUR gebruikelijk. Een experiment met een klont PUR met een baksteen er op in een emmer water toonde aan, dat het PUR veel water opnam. Ik kon het als een spons uitknijpen! Toen kwamen de berichten over kwalijke dampen. Onder andere formaldehydegas. Dus geen isolatie laten uitvoeren. Later bleek ook vlokkenvulling (steenwol) niet ideaal door onvolledige vulling en samenklonteren. Eindelijk lijken de polystyreenkorrels na ruim 40 jaar wachten de oplossing. Maar… er blijken nogal wat brokken steen in de spouw te zitten met kans op vochtbruggen. Het isoleerbedrijf wil geen garantie geven en de klus na nog wat kritische vragen ook niet uitvoeren. Terug bij af? Vertwijfeld VEH gebeld met de vraag of ik de spouw in ventilatie kan beperken. Stilstaande lucht isoleert immers ook goed. Ik had al ventilatiekokers voor de kruipruimte aangebracht en een groot deel van de ventilatie openingen in de muren (960 cm2 op 80 m2 muuroppervlak) dichtgemaakt. De bovenzijde van de voor- en achtermuur zijn al afgedekt met een muurplaat, de spouw van de zijmuur (twee onder 1 kap) is nog open. Volgens het Informatiecentrum VEH geen probleem! De spouw kan helemaal dicht worden gemaakt. Verbazing bij mij. En het vocht dan dat door het poreuze buitenblad naar binnen komt? Op basis van dit alles neig ik er toe een beperkt aantal stootvoegen te openen voor enige ventilatie, de open spouw boven af te dichten en enkele met gaas afgedekte ventilatieopeningen aan te brengen en de muren met siliconen te impregneren om het vocht indringen te reduceren. Wie heeft een beter idee?
icon

Beste antwoord door PHo 17 October 2019, 14:05

Bekijk origineel

5 reacties

Heb in 2012 de spouw (4 a 5 cm) van ons jaren 30 hoekwoning laten volspuiten met polystyreenkorrels. Deze spouw was volgens inspectie ook niet overal even netjes aan de binnenzijde. Echter geen moment spijt van gehad.
Reputatie 6
Badge +1
Ook al zou je de spouw helemaal dichtmaken, heb je nog geen stilstaande lucht. De lucht zal alle kanten op bewegen. Ook zal de warmte van de binnenwand naar de buitenwand stralen. Isolatiewaarde is bijna 0.

Oplossing om wel te isoleren: eerst onderzoek laten doen met behulp van endoscopen. Die zijn zelfs voor doe het zelfers te koop. Een beetje vuil is niet erg zolang er geen echte grote vochtbruggen zijn. Die zou je dan eerst moeten laten weghalen.
Is het vuilprobleem beperkt kun je in combinatie met het impregneren van de buitenmuur toch gaan isoleren met een of ander schuim of parels.
Reputatie 3
Ik zou toch kijken of je niet kan gaan isoleren. Dat heeft het beste resultaat.
Bij grote vervuiling kunnen er ook sporadisch stenen uit geboord worden om de spouw schoon te maken. Uiteraard zal dit duurder zijn, maar dat kan dan wellicht op nacalculatie.
Zo is dit jaren geleden bij mijn buurman ook uitgevoerd.

Bij mij zelf in het voorjaar EPS parels toegepast in een schone spouw. Betaalde 13 euro ex per m2.
Reputatie 6
Badge +1
13 euro is heel goedkoop. Ik betaal 23 Euro voor UF schuim. Dat betreft dan wel naisolatie van een spouw die al deels gevuld is met glaswol van 40 jaar geleden. Het voordeel van het schuim is dat het de niet gevulde gaatjes en plekken vult. Zelfs het glaswol nog wat kan indrukken.
Het nadeel is dat er enig formaldehydegas kan vrijkomen. Dat is in mijn geval niet ernstig want ik heb een dicht binnenspouwblad. (prefab beton). Alleen rond kozijnen kan er misschien wat naar binnen lekken. Het merendeel zal door de buitensteen en voeg lekken.

RobinE, Rakker en MichielB, Bedankt voor jullie reacties! Helaas zit er veel puin in de spouw (bleek bij endoscopische inspectie). De enige optie lijkt een verbreding van de fundering met afbraak van het buitenblad en metselen van een nieuw buitenblad na aanbrengen van isolatie op het binnenblad net als bij een nieuwe woning. Met een geschatte terugverdientijd van 50 jaar lijkt me dat voor een persoon van 74 jaar geen echte optie, temeer daar je deze kosten nooit in een verkoopprijs terug zult vinden.

Reageer