Vraag

Hoe kom ik af van de kilte in huis?

  • 2 January 2020
  • 7 reacties
  • 4043 Bekeken

Sinds oktober 2018 is het killer in huis. We merken dat voornamelijk in de woonkamer, omdat we daar het meeste zitten, maar eigenlijk voelt het in het hele huis killer.
Is er iets veranderd in oktober 2018? Ja, toen hebben we nieuwe radiatoren in de woonkamer laten plaatsen.
Precies, dat was dus ook voor ons de eerste gedachte: daar ligt het aan!
Maar goed, we hebben 3 radiatoren laten vervangen, door bijna identieke types (de vorige waren vanuit de bouw, de allereenvoudigste, nu een model ook eenvoudig maar de aanvoerstang IN de radiator ipv ernaast). 
Eentje even groot, eentje 10% kleiner (die staat dwars voor de ramen in de achterkamer) en eentje 10% groter.
En verwarmen doen ze goed. We kwamen thuis van een weekend weg, was het 18,5 graden, en binnen een half uur was het 21 graden. 

Wat zowel mijn vrouw als ik sinds oktober 2018 merken is dat ondanks dat alle thermometers (een digitale, een analoge en die van de kamerthermostaat) zeggen dat het lekker warm is (21 - 21.5 graden), we toch 'kil' voelen. Soms ook wel een soort 'trek' lijkt het.

- We hebben stadsverwarming (Den Haag Ypenburg).
- De aanvoer- en radiatortemperatuur van de stadsverwarming was 'ooit' 70 a 80 graden, nu is het recent gemeten door een bouwkundige en die meet 60 graden. Volgens de Eneco is er 'ergens' een pilot met lagere temperaturen.
- Ook in de rest van het huis voelt het killer.
- Een paar maanden voor oktober 2018, toen er niet gestookt werd, is er onderhoud gepleegd aan de mechanische ventilatie (onderhoud en inregelen ventielen)
- We hebben wel eens zowel de raamroosters dichtgedaan als de deur naar de gang dichtgemaakt met doeken en de mechanische ventilatie uit gedaan, maar ook toen was er 'trek'.
- Als we de thermostaat op 22 graden zetten dan wordt het wel warmer, maar blijft de 'koude trek'.
- Als we de raamroosters dicht doen en de mechanische ventilatie aan, en het is buiten 5 graden, dan gaat de verwarming om bv 22 uur even aan, dan wordt het 21 graden (na 10 minuten), en dan blijft hij daarna een uur uit. Dan zeggen alle thermometers '21 graden' en zijn de radiatoren ijskoud. Dan is de temperatuur dus goed, maar het gevoel zegt van niet.
- Er is een bouwkundige langs geweest en die heeft gemeten dat het door de hele kamer heen 21 graden is en er geen grote temperatuurverschillen zijn.

- Op dit moment hebben we de thermostaat even extra hoog gezet: 25 graden. Het is inmiddels 22,5 graden geworden, maar als er iemand langsloopt dan voel je koude lucht in zijn kielzog, terwijl het nu toch echt wel warm is.

- Het betreft een tussenwoning uit 2001. 

- Ik geef graag ook de laminaatvloer de schuld. Die hebben we (ivm allergie) nu een klein jaar (geen vloerverwarming), en die voelt veel kouder aan dan het hoogpolig tapijt. En ik vind ook dat tapijt meer de luchtstroom ‘dempt’, dat er een koude luchtstroom ontstaat door het koude laminaat ofzo. Maar misschien is dat omdat ik geen fan ben van laminaat. En: de klachten dateren van een aantal maanden voor we het laminaat hebben gelegd.

- Kan het zijn dat de 20 jaar oude radiatoren weliswaar even groot waren maar veel minder rendement hadden en dus langer aan stonden? Zo lang de verwarming aan staat hebben we (ook nu) eigenlijk geen klachten, maar ze staan zoals gezegd maar kort aan. In mijn herinnering stonden de oude radiatoren langer aan. Maar het kan ook zijn dat dat alleen in periodes van meer kou buiten was.

- inmiddels ook de radiator in de gang aan om de hal wat minder koud te maken. Maakt ook geen verschil.

 


7 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Ik zou beginnen eens te kijken naar het zogenaamde waterzijdig inregelen. Daarbij worden alle radiatoren goed ingesteld om een zo goed mogelijk rendement er uit te halen. Dat wordt standaard niet gedaan maar is bij lagere aanvoer temperatuur steeds meer van belang.
 

Daarnaast zou ik ook eens meten wat de aanvoer temperatuur van de radiator is.
Ik weet niet hoe technisch je bent, maar voor weinig geld kun je een temperatuur logger met aparte ‘sonde’ kopen. Die sonde kun je dan met een tyrip aan de aanvoerbuis van 1 van de radiatoren vastzetten en dan eens een tijdje laten loggen om een idee te krijgen van hoe de temperatuur varieert.

Ik weet niet of je nog veel enkel (of ‘oud’ dubbel) glas hebt, dat kan namelijk een zogenaamde ‘koudeval’ veroorzaken, zelfs als er een radiator onder staat (hoewel die dat wel zal dempen), waardoor er koelere lucht over de grond zal trekken (koude lucht daalt, warme lucht stijgt).
In zo’n geval zal vloerisolatie ook niet vele helpen; de tocht zit dan nl aand e bovenkant van de vloer.

Mogelijk dat 1 (of meer?) van de mechanise roosters niet meer heel goed sluit? Dat zou ook zo’n trek kunnen veroorzaken.

Tocht zou je eventueel simpel kunnen checken met een kaars. En dan in beeld brengen of/waar het allemaal tocht. Dit zal over de grond normaal gezien meer zijn dan op 1m hoogte.

Tocht kan overigens ook 21C warme lucht zijn. Je voelt dan wel de lcuht verplaatsing. Is natuurlijk minder onprettig als ijskoude tocht, maar je kunt het wel voelen. Is een beeteje alsof je een ventilator aanzet in een warme kamer.

 

Ik zou beginnen eens te kijken naar het zogenaamde waterzijdig inregelen. Daarbij worden alle radiatoren goed ingesteld om een zo goed mogelijk rendement er uit te halen. Dat wordt standaard niet gedaan maar is bij lagere aanvoer temperatuur steeds meer van belang.

 

Als ik zie wat "waterzijdig inregelen" is, lijkt me dat niet geheel van toepassing; het gaat dan om gelijkmatig verwarmen? Een bouwkundige heeft gemeten met een (infrarood) thermometer en die gaf overal 21 graden aan. (al vond die man ook wel toen hij van de ene kant van de keuken liep naar de andere kant dat het aan de andere kant een stukje killer was)

Daarnaast zou ik ook eens meten wat de aanvoer temperatuur van de radiator is.
Ik weet niet hoe technisch je bent, maar voor weinig geld kun je een temperatuur logger met aparte ‘sonde’ kopen. Die sonde kun je dan met een tyrip aan de aanvoerbuis van 1 van de radiatoren vastzetten en dan eens een tijdje laten loggen om een idee te krijgen van hoe de temperatuur varieert.

 

Die is 60 graden. Dat is wel maar 1 meting geweest. Die temperatuur is ongeveer gelijk als de inkomende temperatuur van de stadsverwarming.


Ik weet niet of je nog veel enkel (of ‘oud’ dubbel) glas hebt, dat kan namelijk een zogenaamde ‘koudeval’ veroorzaken, zelfs als er een radiator onder staat (hoewel die dat wel zal dempen), waardoor er koelere lucht over de grond zal trekken (koude lucht daalt, warme lucht stijgt).
In zo’n geval zal vloerisolatie ook niet vele helpen; de tocht zit dan nl aand e bovenkant van de vloer.
 

Enkel glas hebben we niet, het huis is uit 2001: is dat dan ‘oud’ dubbel glas?

Er staat geen radiator onder de ramen (ramen zijn aan de voorkant 2x1,5 meter en aan de achterkant openslaande deuren en een raam van 2x1,5 meter). Bij de achterkant staat op de muur haaks op de ramen een radiator die volgens de bouwkundige voor de ramen uitstraalt en zodoende wat kou weghaalt.

Je merkt wel als je aan de keukentafel aan het raam aan de voorkant zit dat er wat kou van af komt, maar voornamelijk als de radiator niet aan staat. En zoals gezegd slaat die maar weinig aan: als het buiten 5 graden is en we hebben de raamroosters dicht, dan kan de temperatuur wel meer dan een uur op 21 graden blijven (ook met externe thermometer bekeken) zonder dat de verwarming aan gaat. Bij alles geldt: zo gauw de straling van de verwarming weg is voel je pas goed de tocht.


Mogelijk dat 1 (of meer?) van de mechanise roosters niet meer heel goed sluit? Dat zou ook zo’n trek kunnen veroorzaken.

Tocht zou je eventueel simpel kunnen checken met een kaars. En dan in beeld brengen of/waar het allemaal tocht. Dit zal over de grond normaal gezien meer zijn dan op 1m hoogte.

Tocht kan overigens ook 21C warme lucht zijn. Je voelt dan wel de lcuht verplaatsing. Is natuurlijk minder onprettig als ijskoude tocht, maar je kunt het wel voelen. Is een beeteje alsof je een ventilator aanzet in een warme kamer.

 

We zijn nu bezig met tocht te bekijken ja. We gaan in ieder geval de tochtstrips van buitendeuren vervangen indien nodig en hebben wat kaarsen neergezet. Wat we zagen is dat als de raamroosters open staan (2 stuks) aan de achterkant daar een kleine tochtstroom onder het gordijn ontstaat, maar als we die dicht doen er een veel sterkere tochtstroom onder de gangduer ontstaat. Zou het kunnen zijn dat 2 jaar geleden de mechanische ventilatie verkeerd is ingeregeld? Dat de ventielen te ver open staat zodat er te veel lucht van buitenaf wordt aangezogen?

Reputatie 7
Badge +2

Waterzijdig inregelen is eigenlijk altjd een goed idee. Het zorgt er voor dat je verwarmingsysteem netjes in balans komt zodat je het kunt gebruiken zoals de bedoeling is.
Daarnaast kan als bijvoorbeeld het warm water eerst naar 1 radiator in de kamer gaat en dan pas naar de ander, dat al merkbaar zijn denk ik.

60 graden klinkt alsof de boel niet erg is teruggedraaid tov de vorige situatie waarbij het wel comfortabel was.

2001 zal mogelijk nog thermopane glas zijn geweest. Als je geluk hebt staat in de aluminimum strip van het raam aangegeven wat voor type het is of in ieder geval typenummers waarmee je dat kunt opzoeken. Zie ook de check van milieucentraal.
Ik heb zelf pasgeleden mijn ramen (en meteen ook kozijnen) op de lsaakamer laten vervangen door HR++ glas. Daar zat ‘oud’ dubbel glas is (thermopane). Ik vond het verschil zelf erg opmerkelijk. Ik heb de verwarming eigenlijk nooit aanstaan in de slaapkamers en had het nooit als onprettig ervaren, maar nu voelt het duidelijk comfortabeler aan.

Zeker als er geen verwarming direct onder de ramen staat zou ik persoonlijk overwegen om de ramen te vervangen voor HR++ glas. En dan meteen de kozijnen te laten bekijken om te zien of daar aan ‘kierdichting’ gedaan kan worden.
Bij mij wordt als het goed is binnen kort zowel bij de bovenlichten en de voordeur in de houten kozijnen tochtprofiels in gefreezed.

Ik hebt oveigens aan de achterkant een schuifdeur met er vertikaal naast een grote radiator.
Aan de voorkant zit de grote radiator wel onder de ramen. Die laatste zijn overigens nog van enkel glas (gaat ook binnenkort veranderen ;)). Ik zit dicht naast die ramen aan de voorkant en merk direct als de verwarming ‘af slaat’. Ondanks de gordijnen en dat de radiator er onder staat gaat het dan al snel een beetje tochten. Dat merk je niet direct in een temperatuur verandering.
Er is bij mij aan de achterkant ook geen mogelijkheid de radiator (of iets met convectie) anders te installeren. Een radiator aan de zijkant zal echter altijd wat minder goed een ‘warmte deken’ voor de ramen geven dan een radiator die er onder staat (of vloerverwarming die wat dichter op elkaar is aangelegd bij de ramen). Warmte stijgt nu eenmaal, dus bij een radiator aan de zijkant zal grotendeels alleen de stralingswarmte de ‘warmte deken’ geven, niet de convectie warmte (opstijgende warmte).

Mechanische ventialtie heb ik zelf niet veel ervaring mee.
Maar ik kan me voorstellen dat die soms te enthousiast aan het afzuigen is waardoor er een grotere trek ontstaat. Daar heeft de bouwkeudige verder niet naar gekeken?
Ik zou overigens verwachten dat als je een bouwkundige inschakelt die in staat moet zijn om dit probleem te achterhalen. Sowieso veel beter dan ik op aftand vanachter een computer ;)
Maar ik begrijp dat daar verder niet veel uit is gekomen waarmee je verder kon?

Ik zou zelf idd eerst op zoek gaan naar de mogelijke tocht.
De kans is nl dat je van alles kunt hebben geisoleerd, maar die tocht er dan toch nog is.
Dat komt bv nog wel voor bij vloerisoalatie. Als de kou wordt veroorzaakt door tocht over de vloer, gaat isoleren onder de vloer niet helpen.

Daarna zou je nog eens kunnen kijken of het vervangen van het glas zinvol is.
Het verschil tussen ‘oud’ dubbel glas en HR++ glas is als het goed is nog wel aanzienlijk:


(U-waarde geeft aan hoe snel warmte weglekt. Je ziet ook dat je muur isoleren rond de ramen alleen zinvol is als je minimaal HR++ glas in zit, anders zal warmte via het glas weglekken of vie een standaard houten kozijn. En ook waarom een geisoleerd/thermisch gescheiden kozijn op een bepaald punt van belang wordt)

Ik welke regio woon je trouwens?

Reputatie 7
Badge +3

Volgens u verwarmen de radiatoren korter dan de oude. Als het kilte gevoel komt wanneer de radiatoren uit gaan (omdat de ruimtetemperatuur bereikt is) waarom gaat u dan de kranen naar de radiatoren niet smoren. Zodat ze langer warm blijven (wel iets minder warm dan wanneer ze voluit staan) en door de temperatuurschommelingen minder trek ontstaat. U hebt stadsverwarming. Voor het rendement maakt het niets uit. 

Volgens mij ontstaat de trek ook door slechte isolatie. Bijvoorbeeld van de ramen. Als u bijvoorbeeld (rol)gordijnen sluit moeten die tot de vensterbank goed afsluiten zodat de koude lucht er niet onder door komt.

Voor een paar honderd euro heeft u ook een infrarood paneel (waarvan de bedoeling is dat u die alleen gebruikt als u zich daar bevindt). Infrarood straalt de warmte (90 😵 terwijl andere verwarming (convectieverwarming) wél voor luchtstroming zorgt. Omdat elektrisch verwarmen duurder is moet infraroodverwarming wel voor een dergelijke hogere behaaglijkheid zorgen zodat u uw kamer wel met 2 of 3 graden lager moet kunnen verwarmen.

Hoe hoog is de relatieve luchtvochtigheid ? 

 

Reageer