Vraag

Hoe ziet het fundament van een woning uit 1955 er uit?

  • 26 June 2023
  • 3 reacties
  • 155 Bekeken

Reputatie 3

We wonen in een woning uit 1955.
Alles is redelijk droog op een paar meter muur na.
Inspectie met een camera leerde dat de spouw ernstig vervuild is.

 

Daarom heb ik het fundament gedeeltelijk uitgegraven om de boel te kunnen bekijken.
Tor mijn verbazing bestaat het fundament niet uit een basislaag met daarop stenen, maar bestaat de onderste 40-50 cm blijkbaar uit een soort poreuze cement.

Ik probeerde er een steen uit te hakken maar ontdekte alleen maar cement.

Waar kan ik een beschrijving vinden over hoe er destijds gebouwd werd?

Rechts het fundament van de aanbouw, links dat cement, korrelig.

 

 


3 reacties

Reputatie 3

Je kan via de website van je gemeente de bouwtekening van je woning digitaal downloaden waar dat allemaal op staat. Als ze het nog niet hebben gedigitaliseerd kan je een kopie krijgen van de centrale bewaarplaats, of je gaat er zelf naar toe. Dat vermelden ze op website hoe het zit. 

Er zijn meerdere typen fundering, hangt van de ondergrond af. Er zit een berekening van de constructeur bij. Die kan je allemaal downloaden. 

Strokenfundering is van onderen altijd verbreed. Of je moet nog verder graven tot 65cm onder maaiveld om die verbreding te zien, of je fundering staat op heipalen.

De grijze cement is waarschijnlijk de vertinning van je metselwerk onder de grond als berscherming. Het is niet de bedoeling dat je die beschadigt.

Reputatie 3

De grijze cement is waarschijnlijk de vertinning van je metselwerk onder de grond als berscherming. Het is niet de bedoeling dat je die beschadigt.

Dank voor je uitleg.

 

Probleem is opgelost.

De kalkzandsteen stenen zijn zo ‘poreus’ dat ze niet meer als steen herkend worden.

 

Nu nog proberen de vervuilde spouw er achter schoon te krijgen. (last van vocht doorslag)

@HvdW 

In mijn woning (bouwjaar 1972) heb ik hetzelfde probleem gehad met de spouw, alleen over de volle breedte van de woningmuur). Ik kwam erachter nadat ik een kast van de binnenmuur heb verplaatst en grote schimmelplekken in de binnenmuur ontdekte. Daarvoor een professional geraadpleegd. Oorzaak van deze problemen was het afbrokkelen van de te kleine stootvoegen en daardoor vochtdoorslag (muur op het Noordwesten) en bleek de spouw tot een hoogte van ongeveer 2 meter helemaal vol te zitten met bouwpuin e.d. Het is op de volgende manier opgelost: van de buitenmuur werden de eerste vier rijen stenen (uiteraard in delen anders stort je hele muur in, zie foto) verwijderd en kon de spouw schoongemaakt worden. De buitenmuur is opnieuw gevoegd; omdat de stootvoegen te smal waren heeft het voegbedrijf de voegen moeten uitkappen om een correcte voeg te creeren. De buitenmuur is daarna nog geimpregneerd. Daarna heb ik de binnenmuur ontdaan van de schimmel en geisoleerd met een vochtwerend middel uit een spuitbus. Heb helaas niet meer de produktgegevens beschikbaar. Daarna uiteraard laten drogen en toen pas afgewerkt met een goede Sikkens binnenmuurverf. Omdat wij ook dachten aan spouwisolatie heb ik dat toch een 5-tal jaren uitgesteld omdat de professional ons dat heeft aangeraden, i.v.m. de droging van de muren. 

Hopelijk heb je hier iets aan.

 

Reageer