Beantwoord

Hoeveel zin heeft bodemisolatie?

  • 8 June 2019
  • 4 reacties
  • 2427 Bekeken

Reputatie 1
  • Nieuwe deelnemer
  • 3 reacties
Hoi allemaal, wij wonen in een tussenwoning uit 1930 in Utrecht.
De kruipruimte is ca. 35 cm hoog en is redelijk droog (geen condensdruppels, zand is redelijk droog).
De kruipruimte is dus vrij laag en niet begaanbaar. Bovendien bestaat hij uit verschillende compartimenten. PUR, Tonzon of dekens vallen dus af.

De vloer op de begane grond bestaat uit houten underlayment op vrij recent gelegde houten balken. Hierop liggen ondervloerplaten, en daarop laminaat. Dit laminaat gaan wij binnenkort vervangen door een houten vloer. Wanneer we het laminaat verwijderen kunnen we in principe relatief makkelijk een of meerdere underlayment-platen verwijderen om isolatie aan te laten brengen.

Wij hebben dus een offerte opgevraagd voor het aanbrengen van een laag isolatieparels op een oppervlakte van ca. 50m2. Dit kost echter ±1800€ bij een gerenommeerd isolatiebedrijf.

Wij vragen ons af of het überhaupt de moeite waard is om dit te laten doen. We hebben geen last van vocht in de kruipruimte of in huis, dus het is de vraag of we er qua comfort of stookkosten op vooruit zullen gaan. Wat zouden jullie doen?
icon

Beste antwoord door Driepinter 8 June 2019, 11:42

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Ik denk dat ook van belang is om te weten hoe hoog uw gasverbruik is om uw huis te verwarmen. Als ook hoe uw huis thans geïsoleerd is. En hoeveel (vanwege het gasverbruik en vochtigheid in huis), en hoe, u ventileert. Voelt in de winter uw vloer thans koud aan (eventueel gemeten met een infraroodthermometer). Als u veel gas zou verbruiken terwijl u al hr++ glas en muur en dakisolatie maar toch een hoog verbruik dan lijkt mij vloerisolatie zinvol.
Zelf kan ik de grotendeels afgesloten kruipruimte (op twee kijkgaten na) niet isoleren en heb spijt dat ik onder mijn laminaat geen isolatieplaten heb laten leggen. Een beter geïsoleerde vloer zou bij mij mijn comfort verhogen en mijn gasverbruik verder verlagen.
In elk geval wel voldoende isolatieparels gebruiken want als er een keer water in uw kruipruimte komt drijft het één kant op, terwijl de ventilatieroostertjes vrij moeten blijven.
Als u uw huis nu flink verwarmt tot 23 of 25 graden heeft u nu weinig vocht. Maar wat als u of volgende bewoners, zonder vloerisolatie, minder warm gaat stoken?
Ook is van belang als u uw huis verder gaat isoleren de huidige vloer een koudebrug wordt en er dus waterdamp op uw koude vloer gaat condenseren. Dan krijgt u dus op tapijten last van stofmijten en allergisch stof, of zilvervisjes.
Reputatie 1
Ha Driepinter, bedankt voor je antwoord.

Op het moment is er geen isolatie aanwezig. Spouwmuurisolatie is ons afgeraden vanwege hoge hoeveelheden puin in de spouw. Dakisolatie staat op de verlanglijst, maar heeft minder prioriteit aangezien we boven vrijwel niet verwarmen.
Overal dubbel glas. We ventileren handmatig, d.m.v. ventilatieroosters en open ramen. De luchtvochtigheid ligt meestal rond de 50%.
Wij verwarmen op 20 graden, de afgelopen 12 maanden hebben wij ca. 1000 kub gas verbruikt met twee personen. De vloertemperatuur helaas niet opgemeten deze winter.

Wanneer je het hebt over isolatieplaten onder het laminaat, kan dat niet zorgen voor vochtproblemen in de houten balken?
Reputatie 7
Badge +3
Wanneer je het hebt over isolatieplaten onder het laminaat, kan dat niet zorgen voor vochtproblemen in de houten balken?

Bedankt voor de info. Er is inderdaad grote kans dat iemand die er meer verstand van heeft dan mij u daarin gelijk zal geven.

Er is verschil binnen dubbel glas. De oude thermopane of hr ++ ?

Rik schreef: Dakisolatie staat op de verlanglijst, maar heeft minder prioriteit aangezien we boven vrijwel niet verwarmen.

Zijn de radiatorbuizen in de onverwarmde ruimtes voorzien van buisisolatie ?
Reputatie 1
Er is verschil binnen dubbel glas. De oude thermopane of hr ++ ?


Oude thermopane, in goede staat, dus vervangen lijkt me niet kosteneffectief...

Zijn de radiatorbuizen in de onverwarmde ruimtes voorzien van buisisolatie ?


Waarschijnlijk niet, maar de radiatorbuizen lopen vrijwel volledig door de verwarmde ruimtes (benedenverdieping) naar boven, wat de bovenste verdieping is.

Reageer