Skip to main content

Mijn huis is in 1983 gebouwd maar we hebben toch een erg koude vloer. De onderzijde van de vloer op de begane grond is in de kruipruimte wel bedekt met tempex. Ik weet alleen niet of dat voor isolatie bedoeld is of dat het gebruikt is om het beton in te storten. Als dit laatste het geval is wil ik graag weten of iemand ervaring heeft om welk isolatie materiaal geschikt is om tegen het tempex aan aan te brengen.

@Alex Tempex aan de onderzijde zegt niet alles en het bouwjaar 1983 ook niet per sé.

Kun je bij het luik naar de kruipruimte geen goed beeld krijgen van de opbouw van de vloer. ?

Beste jvdleeuw, de tempex is 5 cm dik onder het beton. Ook de betonnen balken zitten ingepakt in vooraf op maat gemaakt tempex, hierbij kan ik de dikte niet zien.

Mvg

Alex

Beste jvdleeuw, de tempex is 5 cm dik onder het beton. Ook de betonnen balken zitten ingepakt in vooraf op maat gemaakt tempex, hierbij kan ik de dikte niet zien.

Dat zou toch een redelijke isolatie moeten zijn passend bij de techniek van die periode. Misschien toch nog wel wat koude bruggen bij de aansluiting van de beton balkjes. Ik vraag me af of hier met na-isolatie veel te verdienen is.

In 1983 gold de gemeentelijke bouwverordening en het kwam voor dat er gemeentes waren die naar aanleiding van de oliecrisis uit 1973 een isolatie van de hele woning voorschreven van Rc >= 1,25.

Tempex of piepschuim is lifetime waterwerend en dus prima geschikt als isolatie aan de onderkant van de vloer. Het is de stilstaande lucht in het piepschuim dat isoleert, niet het piepschuim zelf. Dubbele dikte is dubbele isolatiewaarde.

Rd = resistance declared en is dikte uitgedrukt in meters gedeeld door de lambdawaarde. Die kan je opzoeken op internet, o.a. op de site van de gewaardeerde Joost de Vree. Voor piepschuim, rockwool en glaswol geven ze lambdawaarde van 0,030 tot 0,042.

Dus Rd van 5cm piepschuim is minimaal 0,05 / 0,042 = 1,19.

Een betonvloer is opgebouwd uit meerdere lagen, dampdichte folie, piepschuim, beton, glijfolie, cementdekvloer, vloerbedekking. Elk van die materialen heeft een eigen lambdawaarde. Rc is dan de warmteweerstand van de hele constructie, dus al die Rd's bij elkaar opgeteld. In formule:

Rc = Ri + Rd1 + Rd2 + Rd3 + . . .  + Ra.

Ri + Ra zijn de warnteovergangsweerstanden, afgerond zijn die samen 0,17.

Dus Rc van de betonvloer met 5cm piepschuim is minimaal 1,19 + 0,17 + 0,04 = 1,4 (afgerond).

Toen voldeed dat aan de geldende verordening, en het mag dan zo blijven. maar elke 10 jaar of vaker zijn de eisen verhoogd. Nu is de eis voor de huidige nieuwbouw voor de begane grondvloer Rc >= 3,7. Dat komt neer op 8cm PIR of PUR dat tegen de onderkant wordt gespoten.

PIR en PUR hebben de laagste lambdawaarde van 0,02 en 0,022. Het meeste warmteverlies in een woning gaat door de beglazing en het dak. Door de begane grondvloer gaat het minste. Ik weet niet of het gedaan wordt, dat ze PIR tegen de onderkant van tempex spuiten.

In de jaren '80 kwam de nokkenplaatvloer tot ontwikkeling, dat bij de oplegging de betonvloer nokken heeft die door de isolatie steken waar de vloerplaat dan op ligt. Zo kan de betonbalk ook die nokken hebben en is het bij die balk ook 5cm piepschuim.

Harelijk dank voor jullie uitgebreide antwoorden. Ik ga eerst eens kijken of ik koudebruggen kan vinden en zal daarna eerst de kruipruimte grond isoleren. Uit jullie verhaal maak ik op dat dat weleens een betere actie is!

bedankt!

Alex

Harelijk dank voor jullie uitgebreide antwoorden. Ik ga eerst eens kijken of ik koudebruggen kan vinden en zal daarna eerst de kruipruimte grond isoleren. Uit jullie verhaal maak ik op dat dat weleens een betere actie is!

Acties op de grond hebben alleen zin als het om vocht gaat. Ik neem aan dat de kruipruimte voldoende geventileerd is. In dat geval zal de open ruimte altijd in verbinding met de buitenlucht staan en dus ook de temperatuur van de buitenlucht aannemen. Als je koude wilt weren moet je wel de bg-vloer aan de onderkant zelf afisoleren

Ik heb geen isolatie onder mijn betonnen vloer. Toch was mijn vloer niet heel erg koud. Maar bij koud en vochtig winterweer is hingen in de kruipruimte de condensdruppels onder aan de betonnenvloer. Op het zand in de kruipruimte lag een hard laagje wat ontstaan was door dat het in de winter het daar altijd ‘regende'.

Voor vorige winter had ik tonzon zeil op de bodem van de kruipruimte gelegd. Ik heb nu geen condensdruppels meer gezien. Terwijl ik aan de luchtroostertjes niets heb veranderd. Een drogere betonnenvloer zou beter moeten isoleren.

Dus als je je vloer zou naïsoleren zou ik eerst een Tonzon zeil op de vloer van de kruipruimte (laten) leggen. Want als je je betonnenvloer zou gaan na isoleren en het beton is nog vochtig heb je dus voor altijd een minder goed isolerende vloer.

Reageer