Vraag

Is het normaal dat kunststof kozijnen krom trekken, hol trekken.

  • 12 September 2020
  • 7 reacties
  • 2839 Bekeken

Wij hebben nu ruim 2 jaar kunststof kozijnen en ze trekken krom, of misschien is hol een beter woord. 

Het lijkt vooral te spelen op de onderrand van het kozijn. Zijkant van de kozijnen zien we het nog niet.

Is dit iets wat normaal kan gebeuren met kunststof kozijnen?

En heeft dit nadelig effect op de isolerende werking?


7 reacties

Reputatie 3

In het verleden (vorig huis) had ik ook kunststof kozijnen, maar dit heb ik nooit gehad.

Direct contact opnemen met de leverancier zou ik zeggen. 't Is niet normaal.

Reputatie 6
Badge +1

Wat wel normaal is dat kunststof een  7 maal hogere uitzettingscoëfficiënt heeft dan veel andere materialen. Zeker een donker oppervlak wat liggend in de zon zit.

Heb je dit 's morgens vroeg als er nog geen zon op staat ook?

Voor de isolerende werking hoef je niet bang te zijn.

@Rakker  Het is inderdaad een donkere kleur kozijn en vooral de zonkant heeft dit verschijnsel. Maar het maakt niet uit of het koud is of nog geen zon erop staat.
De holling is er namelijk ook ‘s morgens vroeg (6 uur ‘s ochtends, nachttemperatuur rond de 12 graden Celsius).

Het kozijn bij de vaste delen (zo noem ik ze maar even) hebben dit het sterkst. Het kozijn bij de draaiende delen heeft het een stuk minder (dus waar draai-kiep-ramen zitten), maar ook een beetje.

@BertenErnie Zelf heb ik niet eerder een huis met kunststof kozijnen gehad, maar sinds dit verschijnsel heb ik bij een paar kennissen en familie gevraagd of zij dit herkennen. Niemand heeft zoiets eerder gezien. 
En ja, leverancier hebben we inmiddels contact mee, die komt in oktober kijken.

Ik wil alleen niet afgescheept worden met iets als “Dat is normaal”, terwijl het mogelijk niet normaal is. Maar ja, ik ben geen expert, ik kan alleen maar aangeven dat dit de eerste keer is dat ik dit zie en in mijn beleving het niet normaal is. Dan kom je alleen in zo’n welles-nietes situatie. 

Daarom wil ik graag voor die tijd weten of dit normaal is.

Reputatie 6
Badge +1

Ik neem aan dat de kozijnen 2 jaar geleden niet zo opgeleverd zijn. Als ze nu blijvend hol zijn door de warmte is dat esthetisch niet mooi en zeker niet normaal. Kwaad kan het ook niet, maar dit moet je niet willen. Een oplossing zal er ook wel niet voor zijn behoudens vervangen. Misschien kun je er een mooi bedragje uitslepen als vergoeding.

Persoonlijke noot: ik heb geen kunststof kozijnen en ik wil zo ook nooit hebben.

Reputatie 3

Los van esthetische overwegingen: er zal water in die lagere delen van de kozijnen blijven staan. Dat hoort er natuurlijk van af te stromen.

Speuren op internet (“kunststof kozijn krom") levert me op dat er mogelijk te weinig staal is gebruikt. Is die leverancier aangesloten bij een geschillencommissie?

Reputatie 7
Badge +2

Nee, dat lijkt me niet normaal en ook niet wenselijk.

Mijn witte kunststof kozijnen op het west-zuid-westen zijn ongeveer 6 jaar oud en nog helemaal strak.

Anne.

Reputatie 1

Wij hebben inmiddels 4 jaar witte kunststof kozijnen waarvan een deel bijna de hele dag in de volle zon, als die schijnt natuurlijk, wij hebben dit nog niet meegemaakt.

 

Reageer