Mijn huis is in 1979 gebouwd en heeft een inpandige garage met een schuin dak.
Alle muren wil ik laten voorzien van spouwmuurisolatie.
De zijmuur waar de garage tegen aan is gebouwd kan volgens een isolatiebedrijf niet geïsoleerd worden.
Reden:
Het zijn 3 muren en dat is te dik om met de buis voor het inbrengen van de isolatie in de spouw te kunnen komen en apparatuur moet aangepast worden om de druk van het schuim te verhogen.
Ook de loodslabbe van het garage dak zouden toto in de spouw uitsteken zodat het schuim van boven af niet in de spouwmuur naar beneden kan zakken.
Verder moeten ze een hoogwerker huren om boven de garage te kunnen komen want er liggen overal ook zonnepanelen waar niet gestaan kan worden.
Ook op de aanbouw aan de achterkant van de garage liggen zonnepanelen.
Alles zou erg duur gaan worden.
Weet iemand een oplossing of klopt de uitleg van het bedrijf niet.
Heb voor de duidelijkheid een foto toegevoegd.
Isolatie spouwmuur niet mogelijk door aangebouwde garage
Beste antwoord door Anonymous
Beste
Spouwmuren waren in 1979 27cm dik met een spouw van 7cm. Er zou dam 5cm isolatie in kunnen en hou je een spleet van 2cm over om de spouw te ventileren. Voor iets vanaf €15 kun je een soort van endoscoop kopen voor je smartphone. Dan moet je in een voeg een gaatje boren en kan je in de spouw kijken wat erin zit. In 1979 was het isoleren wat de klok sloeg, maar elke gemeente had zijn eigen voorschriften. Is het rockwool of glaswol dat met doppen aan de spouwankers tegen het binnenspouwblad is aangedrukt? Zijn het piepschuim platen (eps-platen) die niet zijn aangedrukt? Dan zitten ze misschien gekiept en gekanteld in de spouw. Je kan dan met die endoscoop bij de loonslabben kijken in hoeverre ze in de spouw steken.
Ik kan me voorstellen dat het dan niet voldoet aan het certificaat als ze te ver doorsteken. Hun probleem is dan dat als er een garantieclaim komt ze nat gaan. Daarom willen ze het niet doen. De muur kan dus wel geïsoleerd worden, alleen ze durven het risico niet aan.
Als je nu schuim gaat spuiten in de spouw, worden dan alle open holtes voor en achter die eventueel gekiepte en gekantelde platen gevuld met schuim? Ik ga ervan uit dat het schuim van het type is waarbij alle luchtblaasje openingen hebben waardoor lucht kan ventileren. Anders sluit je het vocht op in de spouw en gaat het schimmelen.
Als je van binnen de woning in de spouw spuit is het maar één muur van 10cm dik. Waarom zou dat niet kunnen? Heb je ook geen stijger nodig en kan de vrouw daarvan die week op vakantie.
Ik weet niet of er nu zonnepanelen liggen op het dak van de garage dat op de foto staat. Maar anders zou ik de loonslabben omhoog vouwen en dan kan je onder de loonslabben ook een gat boren om schuim in de spouw te spuiten.
Alternatief is dat je geen schuim, maar eps-parels in de spouw blaast.
Als er 5cm isolatie in de spouw zit kan je uitgaan van een Rc van 1,25. Komt daar 2cm isolatie bij, dan wordt het hooguit Rc = 2,0. Vanaf 1992 werd het al 2,5 en nu is het voor gevels al 4,3.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Log in om te kunnen reageren, een vraag te stellen of discussie te starten.
InloggenEigen Huis Community
Log in om te kunnen reageren, een vraag te stellen of discussie te starten.
InloggenEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.