Skip to main content
Vraag

Isoleren van schuin dak, rijtjeshuis, uit 1978

• February 25, 2026
  • 1 reactie
  • 9 Bekeken

Hallo allemaal, 

Zoals vele in deze community ben ik aan het kijken naar isolatiemogelijkheden voor het schuine dak van mijn rijtjeshuis uit 1978.

Vanuit de bouw is er al iets van isolatie aangebracht, maar dat stelt niet zoveel voor. Ongeveer 3 tot 4cm van een soort schuim aan de buitenkant van het dakbeschot. Tussen de dakpannen en deze schuimlaag zit ook nog een soort plastic folie.

Nu is mijn probleem dat iedereen elkaar tegen lijkt te spreken over hoe (en of) dit dak geisoleerd zou moeten worden.

Ik heb 3 isolatie-bedrijven over de vloer gehad, die het niet met elkaar eens waren of de huidige dakbedekking dampopen of dampdicht was. Maar allemaal zeiden ze dat van binnenuit isoleren wel kon.

Ik heb gebeld met een bouwkundige van VeH, die zei dat de huidige isolatie dampdicht zou zijn, en dus dat er niet van binnenuit geisoleerd kan worden, want dit zou vochtproblemen veroorzaken. 

Op internet, o.a. in een vergelijkbaare thread in deze community, zegt iemand weer dat je die vochtproblemen kan voorkomen door ruimte te laten tussen je dakbeschot en je isolatiemateriaal van binnen. Dit werd mij ook verteld door een verduurzamings-adviseur (vrijwilliger) van de gemeente. Maar dit bedrijf stelt dan weer dat je dit juist niet moet doen.

En als ik dit lees op tweakers, is er een website Ubakus die zou helpen berekenen of het allemaal wel werkt met een douwpunt. Waarvan ik niet echt weet wat het is, maar ik heb de bedrijven, de bouwkundige, en de adviseur, er niet over gehoord.

Hebben jullie advies hoe ik tot een besluit kan komen of ik van binnenuit kan isoleren, en zoja, op welke manier?

Met vriendelijke groet, 

Peer

1 reactie

• Nieuwe deelnemer
  • February 26, 2026

Als er onzekerheid bestaat over dampdichtheid van folies of isolatiemateriaal aan de buitenzijde en je wil van binnenuit isoleren dan moet er klimaatfolie worden toegepast en geen dampdicht isolatiemateriaal. Dus bijvoorbeeld geen met aluminium gecacheerd pir maar steen/glaswol of beter nog; een biobased materiaal. De klimaatfolie moet uiteraard aan de warme zijde van de nieuw aan te brengen isolatie worden aangebracht.