Vraag

Kan ik subsidie op dubbel glas zelfstandig aanvragen voor een VvE-appartement

  • 22 July 2023
  • 3 reacties
  • 133 Bekeken

Ik woon in een appartementencomplex waar veel bewoners zelf dubbel glas hebben betaald. Nu wil ik dit zelf ook gaan doen, kan ik nu zelfstandig subsidie aanvragen of kan dat alleen via mijn vve?


3 reacties

Reputatie 2

Is het een actieve VvE met een Meerjarenonderhoudsplan (MJOP)? Daarop staat wanneer de gebouw onderdelen worden onderhouden en vervangen.

Ramen (en kozijnen) behoren bij de VvE. Bij renovatie moeten de bewoners die zelf dubbel glas hebben betaald, mee betalen aan het dubbel glas bij de bewoners die dat niet hebben gedaan.

Zelfs (denk ik) als de andere bewoners dat deden met toestemming via een ALV-besluit. Het uitsluiten van de ramen (en kozijnen) kan alleen met een aanpassing van de splitsingsakte (via de notaris). Althans bij een splitsingsakte gebaseerd op MR2006, maar dit geldt vast voor alle splitsingsaktes. Het is nl. de basis van een VvE.

Afhankelijk van de splitsingsakte kun je misschien nog stappen ondernemen zonder een gang naar de rechter. Als je dat wilt tenminste. De juridische afdeling van VEH kan je daarin adviseren.

 

Bedankt voor de reactie. Wij hebben idd een actieve vereniging. In het onderhoudsplan staan ramen voor 2040! in de planning. 

Ik heb inmiddels een mail gestuurd naar de beheerder van onze vve. Ik heb helaas nog geen reactie ontvangen.

Er zijn meerdere bewoners die zonder tussenkomst van de vve ramen hebben geplaatst omdat ze niet wilde wachten. 

Ik vind het fijn te weten dat ik eventueel juridische stappen kan ondernemen via VEH in het geval als ze niet willen betalen. Volgens mij heb ik best een sterke zaak.

Reputatie 2

@L.E.H

Jouw situatie is ingewikkelder dan ik had vermoed. Ik bedoelde bij een collectieve renovatie via het onderhoudsplan van de VvE. 2040 is wel heel erg laat in deze tijd.

Welke splitsingsakte hebben jullie? Is er achterstallig onderhoud?

Bij een splitsingsakte obv MR2006 is als enige een MJOP verplicht en deze moet om de 5 jaar geactualiseerd worden. 

Deze link is uit 2011 en gaat over zo'n soort situatie. Is dus mogelijk obv verouderde wetgeving. Individuele energiebesparing - VvERecht.nl

Zowel het dak, de muren, de ketel en de ramen en kozijnen zijn gemeenschappelijke zaken volgens het geldend splitsingsreglement. Om daaraan iets te veranderen zijn er globaal twee mogelijkheden: hetzij de VvE doet het collectief of de bewoner doet het zelf met toestemming van de ALV dan wel de vervangende machtiging van de rechter.

De VvE is niet verplicht tot het treffen van isolerende maatregelen. Alleen bij een ingrijpende renovatie wellicht volgens @darkfiber 

Toch zijn er mogelijkheden. Zie artikel. 

De bewoners die zelf dubbel glas hebben geplaatst, komen in een lastige situatie bij een toekomstige renovatie. Ze hebben het gedaan zonder tussenkomst van de VvE. Mogelijk kunnen zij nog aanspraak maken op de kostenbesparing van de VvE. Lijkt mij beter dat je hun daarin tegemoetkomt als je het dubbel glas collectief via de VvE wilt regelen. 

Wat is de verhouding van stemmen mbt bewoners zonder en met dubbel glas? En willen nog meer bewoners dubbel glas? 

 

Reageer