Vraag

kunsriet (tegenwoordig bijna niet meer van natuurriet te onderscheiden) geeft tot 350% betere isolatie dan natuurriet, maar hiervoor krijg je blijkbaar geen subsidie

  • 11 July 2020
  • 3 reacties
  • 230 Bekeken

Kunstriet (tegenwoordig bijna niet meer van natuurriet te onderscheiden) geeft tot 350% betere isolatie dan natuurriet, maar hiervoor krijg je blijkbaar geen subsidie.

 

Weet iemand waarom (niet) ?

 

Deze vraag reeds gesteld op de overheids-site, maar (nog) geen antwoord


3 reacties

Reputatie 6
Badge +1

Subsidie op riet is vaak een gemeentelijke of provinciale regeling. Als het anders is hoor ik het graag. En kunstriet is geen riet. Misschien dat ik het huidige kunstriet nog niet gezien heb of dat het zo goed is dat het verschil niet meer te zien is voor mij. Ik geloof er niets van, want ik vind het afschuwelijk om te zien. Persoonlijk vind ik dat het verboden moet worden al dat kunststof.

Isolatie van een rieten dak bereik je niet met het riet, maar met de isolatieplaten onder het riet/dakbeschot.

Dag Rakker,

 

Een aantal jaren geleden zou mijn reactie nagenoeg hetzelfde zijn als jij. Ik weet dat er rieten daken zijn die ontzettend lelijk zijn. Helemaal met je eens wat dat betreft. 


Gelukkig heeft de tijd niet stil gestaan en zijn er varianten waarvan de leek (ikzelf) en zelfs een kenner vanaf de straat of van ver niet het verschil zou kunnen zien. Het positieve daarvan is dat het isolerend effect en onderhoud van kunstriet gunstiger uitvalt dan bij natuurriet: zelfs de officiële vakfederatie Riet maakt er zelfs melding van:

https://www.riet.com/riet/Kunstriet.html

Hier zul je ook lezen dat het niet allemaal puur kunstof is en dat het riet zelf ook isolerend werkt

 

 

Reputatie 7
Badge +2

Ik zou zeggen dat als de leverancier kan aantonen, of op zijn minst op papier wil zetten,
dat het product aan de eisen voldoet, je gewoon subsidie moet kunnen aanvragen?
 

In het geval van een dak is dat bij de SEEH subsidie 
minimale Rd-waarde 3,5* [m2 K/W]

Anne.

Reageer