Beantwoord

pir isolatieplaten tegen eps platen

  • 27 June 2019
  • 5 reacties
  • 1555 Bekeken

We hebben een huis uit '90 waarvan de dakplaten 9cm dikke unidek platen zijn, gemaakt van EPS oftewel piepschuim.

Tijdens ons renovatieproject willen we de isolatie ook direct verbeteren. Tussen de balken en de dakplaat is een ruimte van 17 cm. Als het straks afgetimmerd is met gipsplaten dan is die ruimte niet meer zichtbaar en alleen gevuld met lucht, zonde eigenlijk nu je er in toch mee bezig bent. Ik heb gesprek gehad met isolatiebedrijf welke het product icynene kon aanbrengen maar hij gaf aan dat we het ook prima zelf zouden kunnen doen m.b.v. PIR platen, tape en juiste goede kwaliteitfolie.

Ik heb gekeken en 12 cm pir plaat is ruim voldoende om op nieuwbouwwaardes uit te komen, ik heb spullen al in huis maar twijfel toch of dit wel zo verstandig is.

Het is mij onduidelijk of EPS nu van zich zelf dampdicht is en of er ik er eigenlijk wel verstandig aan doe om een ander dampdicht materiaal pir met aluminium cachering, + pur (luchtdicht) + alu tape er tegenaan te plaatsen.
Mijn plan is om voordat het regelwerk voor het gips er tegenaan gezet wordt er een klimaatfolie tegenaan te zetten. De klimaatfolie zal in de winter de folie dampdicht maken en in de zomer juist open zetten zodat het vocht in de constructie er uit kan. Alles moet uiteraard secuur af worden getakeld.

Doe ik het zo goed of heb ik juist kans op problemen in de toekomst?
icon

Beste antwoord door Anne 30 August 2019, 00:06

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +2
Zolang de dampdichte folie aan de 'warme' kant zit maakt het niet zoveel uit wat aan de 'koude' kant nog meer aan dampdichte folie zit.

Het beste is natuurlijk dat er maar 1 dampdichte folie is.
Maar als die zijn werk doet, komt er dus geen damp achter en kan die damp dus ook niet ergens gaan condenseren waar je het niet wilt.

De damp zou dan dus ook niet 'tussen' de 1 dampdichte folies terecht moeten kunnen komen en daar gaan condenseren.

Dampdichte folie moet altijd aan de warme kant zitten.
Aan de koude kant wil je damp open folie zodat als er van de andere kant damp/vocht in komt, dit weg kan.

Maar als ik het goed begrijp zit de oude dampdichte folie ook al aan de warme kant.

Anne.
Reputatie 4

Op de ubakus.de rekentool kan je een dak constructie na bouwen en zo zien of er een gevaar is voor condens vorming , je kan deze rekentool  ook omzetten naar het Nederlands,  heeft mij al vaak geholpen 

Mvg gerl

Reputatie 4
Badge +3

Bedankt voor de handige tip en aanvulling, @GerL! Kun je de link naar die rekentool hier ook delen?

Reputatie 4

De link is www.ubakus.de

Is een goede site voor het na bouwen van je dak constructie ,of als je deze gaat veranderen met betrekking tot isolatie  , en of daar door geen vocht problemen ontstaan , tevens kan je zien wat de r waarde van je dak is of wordt ,zet hem op nederlands en maak een gratis account  aan zodat je veel meer keus krijg bij het kiezen van materialen 

Mvg gerl

Reputatie 4

Als je al een dampdichte laag aan de binnenzijde van je huidige dak hebt, en je wilt daarbinnen nog naisoleren, kies dan klimaatfolie aan de binnenzijde daarvan.

Dit pas ik zelf ook toe op het moment, van binnen naar buiten levert dat in mijn geval

gipsplaat - klimaatfolie - metisse isolatie - dampremmende folie van het unidak - unidak - dakpannen

Reageer