Beantwoord
Plat dak isoleren van binnenuit
Ik heb uitbouw met een ongeïsoleerd plat dak ik de woonkamer. Van buitenaf isoleren is ingewikkeld en kostbaar.
Ik wil het zelf van binnenuit isoleren.
De situatie is nu dat op balken een houten plaat ligt met daarop bitumen en een zinken dakrand. Onder het dakbeschot gipsplaten.
ik denk aan glaswol van 15 cm dik tussen de balken en tegen de houten plaat en dan klimaatfolie aan de kamerkant. Ik lees echter tegenstrijdige adviezen op het internet, met alternatief dat er een ruimte tussen dakplaat en isolatie moeten bestaan.
graag jullie advies en argumentatie.
Ik wil het zelf van binnenuit isoleren.
De situatie is nu dat op balken een houten plaat ligt met daarop bitumen en een zinken dakrand. Onder het dakbeschot gipsplaten.
ik denk aan glaswol van 15 cm dik tussen de balken en tegen de houten plaat en dan klimaatfolie aan de kamerkant. Ik lees echter tegenstrijdige adviezen op het internet, met alternatief dat er een ruimte tussen dakplaat en isolatie moeten bestaan.
graag jullie advies en argumentatie.
Beste antwoord door Pieter van Eigen Huis
Het van binnenuit isoleren is inderdaad wat risicovoller, omdat vocht uit de woning in de constructie mogelijk voor problemen kunnen zorgen. Daarom is het inderdaad heel belangrijk om aan de binnenzijde, onder het isolatiemateriaal, een dampremmende folie, of als alternatief, klimaatfolie toe te passen. Deze moet volledig aaneengesloten zijn en mag niet doorbroken worden met bijvoorbeeld spotjes. Indien het gaat om een “natte” ruimte, bijvoorbeeld een badkamer, of als de luchtvochtigheid in de woning hoog is, is van binnenuit isoleren zelfs af te raden.
Er hoeft geen ruimte gelaten te worden tussen het isolatiemateriaal en het dakbeschot, maar dat is ook geen probleem. Qua isolatiewaarde kan je het beste de gehele ruimte opvullen met isolatiemateriaal, dat isoleert namelijk beter dan zo’n luchtlaag. Overigens moet je de ruimte tussen het isolatiemateriaal en het dakbeschot zeker niet ventileren. Ventileren met lucht van buiten vergroot het risico op vochtproblemen. Van binnenuit ventileren is ook geen optie, omdat daarmee het isoleren teniet gedaan wordt. Kortom: Ga dus vooral niet voor de “ouderwetse” manier zonder klimaatfolie en met ventilatie.
Het verschil in risico tussen een plat dak en een hellend dak is dat de dakbedekking van een plat dak dampdicht is en dat enig vocht in de constructie er moeilijk weer uit komt. Bij een pannendak kan het vocht via het dakbeschot onder de pannen gemakkelijk uit de constructie verdwijnen, waardoor er minder risico is op vochtproblemen en als gevolg daarvan op houtrot op termijn.
Hopelijk helpt dit je verder!
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Log in om te kunnen reageren, een vraag te stellen of discussie te starten.
InloggenEigen Huis Community
Log in om te kunnen reageren, een vraag te stellen of discussie te starten.
InloggenEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.