Beantwoord

R-waarde triple glas

  • 25 March 2021
  • 7 reacties
  • 3391 Bekeken

Wij hebben een zweedse (houten) woning die in 1997 gebouwd is. Daarin zit triple-glas, maar volgens de originele bouwtekening heeft het glas een R-waarde van 0,53.

De wand heeft bijvoorbeeld een R-waarde van 4,40 en het dak 5,00.

Nu lijkt het of het glas dus heel weinig isolatie heeft, maar ik heb altijd begrepen dat triple-glas het beste is wat verkrijgbaar is.

Kan iemand daarover duidelijkheid geven?

En maakt het nog wat uit dat dit triple glas in 1997 gemaakt is in Zweden(Traryd Fönster)?

Ps. Als ik google zie ik dat glas een U-waarde heeft en geen R-waarde?!

Alvast bedankt voor de reactie.

icon

Beste antwoord door darkfiber 26 March 2021, 15:40

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +1

@Nico uit Swift  De R-waarde is de keerwaarde van de U-waarde, dus U = 1/R.

Ug = 0,7 W/m²K (huidig triple glas) wordt dus R = 1,4 m²K/W, ook deze gegevens kan je via je favoriete zoekmachine vinden.

Natuurlijk is triple glas het beste aan beglazing wat er verkrijgbaar is, maar je kan het niet zomaar vergelijken met andere bouwelementen.

Waar het glas vandaan komt speelt geen rol.

@darkfiber Dank voor je reactie. Dat van die omgekeerde U-waarde had ik ook al wel gevonden. Maar wat ik vooral niet begrijp is dat de R-waarde van de buitenmuren 4,4 is, terwijl het glas maar 0,53 heeft volgens de bouwtekening. Terwijl het over dezelfde waarde gaat. Heeft de muur dan een veel hogere warmteweerstand(R-waarde) dan de ramen/glas? Of zit ik dan toch appels met peren te vergelijken?

Reputatie 7
Badge +1

@Nico uit SwiftGeen appels met peren.

En het klopt - ook triple glas heeft een veel hogere warmtetransmissie in vergelijking met een goed geïsoleerde muur.

In U-waarden: 1,89 W/m²K (glas) /0,23 W/m²K (muur) = 8,3 keer meer warmteverlies door de beglazing.
Of met de R-waarden: 4,4/0,53 = ca. 8,3 keer grotere warmteweerstand voor de muur

Met modern triple glas (Ug ca. 0,6) is de verhouding ca. 2,6.

Het beste triple glas kan Ug 0,4 bereiken.

Reputatie 6
Badge

Inderdaad zoals darkfiber al aangeeft, glas heeft een belabberde warmte weerstand, zelfs tripple glas, dus daar moet je niet te veel van in je buitenmuur stoppen als je een enigzins geisoleerd huis wilt hebben met een laag warmte verlies in de winter.

Ah, dit maakt veel duidelijk. Dank voor jullie antwoorden @darkfiber @PC 

Reputatie 7
Badge +2

Ik heb eens 2 (indicatieve) grafieken gemaakt om de verhoudingen wat inzichtelijker te maken.
Dan zie je idd meteen dat glas/ramen eigenlijk altijd een van de grootste ‘lekkage punten’ zijn.

U-waarde - hoe lager hoe beter



Hetzelfde maar dan als
Rc-waarde - hoe hoger hoe beter


Je kunt trouwens eens kijken of er in de rand van het glas codes staan die je dan op het internet zou kunnen proberen op te vragen (of aan het Finse bedrijf te vragen) en zo de specificatie te kunnen achterhalen.

 

Anne.

@Anne Dank voor je bericht. Via de code in het glas had ik al geprobeerd, maar dat is van 1997 dus niet meer te achterhalen op die manier. Maar inmiddels weet ik wel genoeg: glas is inderdaad al gauw de zwakste schakel in je (muur)isolatie. En daar is dus niet echt iets aan te doen.

Reageer