Vraag

Temperatuur kruipruimte in relatie met vloerverwarming

  • 17 January 2021
  • 16 reacties
  • 1237 Bekeken

  • Actieve deelnemer
  • 7 reacties

Hallo, recent hebben we vloerverwarming als hoofdverwarming aan laten leggen in onze jaren zestig woning. Afgewerkt met een PVC vloer. Kort daarna hebben we de kruipruimte laten isoleren met de materialen van Tonzon: waterdichte folie op de bodem en thermokussens tegen de onderkant van de betonnen begane grond vloer. Voordat we isoleerden was de temperatuur in de kruipruimte vrijwel gelijk aan die in de woonkamer. Veel te warm dus, maar goed, er moest nog geïsoleerd worden.

Toen de isolatie aangebracht was ben ik de temperatuur in de kruipruimte gaan meten. Dit zijn de resultaten:

27 november
Buitentemperatuur: 10,5 graad
Kruipruimte: 17,5
Kamer: 20
14 januari:
Buitentemperatuur 3 graden
Kruipruimte 14,5
Kamer 20 graden

Ik heb het idee dat we toch de kruipruimte nog aan het verwarmen zijn.

Mijn vraag: moet ik tevreden zijn met de temperatuur in de kruipruimte?


16 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoeveel wordt de kruipruimte geventileerd ?

De kruipruimte is er voor om optrekkend vocht uit de muren te houden en waterdamp uit de woongedeelten te houden. Van belang is wat nu de vochtigheid is in de kruipruimte en de wanden. Als dankzij het bodemzeil en een goede afwerking aan de wanden alles droog is, lijkt mij een niet al te lage temperatuur juist gunstig. 

Aangezien er in het begin van de winter nog warmte uit de bodem komt (daarom is isolatie van de bodem niet altijd gunstig en heeft, ook zonder vloerverwarming, isolatie van de onderkant van de vloer dus de voorkeur), treedt er enige vertraging op in de daling van de temperatuur van de kruipruimte.

Het effect van de tonzon-isolatie is in het geval van een droge en niet overgeventileerde kruipruimte alleen te zien aan een lage benodigde cv-temperatuur en een significant lager gasverbruik (als gevolg van hoger rendement hr-ketel én betere vloerisolatie).

 

 

Driepinter, dank je wel voor je reactie.

Over de ventilatie: De kruipruimte (er zijn drie, maar die zijn identiek) heeft twee ventilatie buisjes in de voor en achtergevel, diameter circa 5 centimeter.

De wanden zien er droog uit, voor zover ik kan zien.

De CV temperatuur staat wel flink lager. We hebben ook een nieuwe CV ketel (Intergas Extreme 30). CV water temperatuur staat nu op 50 graden (was denk ik 70 a 80.).

Het gasverbruik lijkt nog niet te dalen t.o.v. vorig jaar, maar misschien moet ik nog wat geduld hebben?

Aanvulling: we hebben ook een aanbouw laten zetten waardoor we circa 15m2 meer te verwarmen hebben (was 55m2, is nu 70m2).

Reputatie 7
Badge +3

Voor vloerverwarming is 50 graden veel te hoog. Misschien zit er nog een verdeler/bypass voor dat het cv water de vloer in gaat maar 50 graden zal zelfs schade leveren. Ik heb zelf geen vloerverwarming.  Ik zou proberen de cv temperatuur te verlagen tot 35 graden en ook het vermogen (kWh c.q. % vermogen). 30 graden moet ook al goed zijn (vloerverwarming moet dag en nacht aan staan).

Voor u verandert. Controleer wat nu in normaal bedrijf de cv-temperatuur werkelijk is.  Naast ‘menu’ heeft de cv-ketel waarschijnlijk ook ‘i’ of ‘info'. Controleer dan ook eerst wat het vermogen is. Als de vlam bij gewoon gebruik al moduleert (aan de hand van de temperatuur in huiskamer en derhalve de cv temperatuur) zal verlaging van het maximaal vermogen weinig uitmaken. Als de metalen rookgasafvoer boven de ketel een klein stukje vrij is van isolatie/rookgas-aanvoerlucht warmtewisselaar vrij is, zou ik ook eerst even voelen wat in normaalbedrijf nu die temperatuur ongeveer is. Verder zou het na aanpassing op kunnen vallen dat er minder witte waterdampwolkjes uit uw rookgasafvoer komt (er wordt dan in de hr-ketel meer waterdamp en dus meer condensatiewarmte gevormd). Misschien ziet u dan alleen nog witte condenswolkjes bij de productie van tapwater (60 graden).

Er zit idd nog een thermostaat op de verdeler van de vloerverwarming, die staat op 35 graden. En de vloerverwarming staat ook dag en nacht aan.

De rookgasafvoer is tot aan het plafond ingepakt en voelt koud. Wanneer de CV brandt komt maar weinig condenswolken uit de buitenafvoer. Dus ik denk dat de ketel al met al wel goed staat ingesteld.

 

Reputatie 7
Badge +3

Er zit idd nog een thermostaat op de verdeler van de vloerverwarming, die staat op 35 graden. En de vloerverwarming staat ook dag en nacht aan.

De rookgasafvoer is tot aan het plafond ingepakt en voelt koud. Wanneer de CV brandt komt maar weinig condenswolken uit de buitenafvoer. Dus ik denk dat de ketel al met al wel goed staat ingesteld.

 

Als u een verdeler hebt vóór de vloerverwarming hebt u dan elders nog radiatoren in gebruik. Als u het zonder verdeler kan (en dus met een lagere cv-temperatuur) verkrijgt u een hoger rendement van de hr-ketel. Lagere retourtemperatuur geeft een hoger rendement. En een lagere vlamtemperatuur geeft een hoger rendement.

Reputatie 7
Badge +3

Sowieso is het interessant om te weten dat u de gasketel zou kunnen vervangen door een warmtepomp. Een warmtepomp geeft een veel hoger rendement bij een lagere cv temperatuur.

Dank je wel voor je uitvoerige reactie.

Reputatie 7
Badge +3

Voor ongeveer € 15,- heb je een thermometer met relatieve luchtvochtigheidsmeter mét een buitenunit. Als je dat laatste in je kruipruimte legt, weet je of je één of meer ventilatiegaten kan smoren. Een kruipruimte (met goed grondzeil e.d.) met een relatieve luchtvochtigheid onder de 60 % (en nog steeds droge muren) heeft volgens mij geen nut. Een hogere temperatuur wel want dat geeft minder warmteverlies door je vloer.

Reputatie 6
Badge +1

Om jouw vraag te beantwoorden. In eerste instantie zeg ik nee, want de isolatie werkt maar matig. Dat dan wel voor een vrijstaand huis. Als je een rijtjeshuis hebt bijvoorbeeld en je buren hebben geen vloerisolatie kan het nog wel prima zijn.

Ik ben benieuwd hoe hoog andere leden van VEH hun temperatuur hebben in de kruipruimte. De mijne is maar deels geïsoleerd en ik woon in een rijtjeshuis. Maar denk zeker dat het bij mij kouder is.

Om jouw vraag te beantwoorden. In eerste instantie zeg ik nee, want de isolatie werkt maar matig. Dat dan wel voor een vrijstaand huis. Als je een rijtjeshuis hebt bijvoorbeeld en je buren hebben geen vloerisolatie kan het nog wel prima zijn.

Ik ben benieuwd hoe hoog andere leden van VEH hun temperatuur hebben in de kruipruimte. De mijne is maar deels geïsoleerd en ik woon in een rijtjeshuis. Maar denk zeker dat het bij mij kouder is.


Rakker, dank je wel.

Het betreft een twee onder een kap woning. De kruipruimte van de buren is met pur geïsoleerd.

En net als jij ben ik ook wel benieuwd naar de temperatuur in de kruipruimte bij andere leden.

Reputatie 3

Volgens mij wil je eigenlijk weten hoe goed de vloer geïsoleerd is.

 

Als de vloer goed is geïsoleerd (er dus geen warmte van het huis komt) dan wordt de temperatuur in de kruipruimte bepaalt door:

  1. Bodemtemperatuur
  2. buiten temperatuur door de ontluchtingsgaten

Als je de ontluchtingsgaten af plakt met ducttape dan is die invloed aardig weg.

Volgens mij wil je eigenlijk weten hoe goed de vloer geïsoleerd is.

 

Dat klopt Dolf.

  1. Als je de ontluchtingsgaten af plakt met ducttape dan is die invloed aardig weg.

Je bedoelt denk ik om dat tijdelijk te doen? Ventilatie kokers definitief afsluiten lijkt mij niet wenselijk.

Reputatie 6
Badge +1

Volgens mij wil je eigenlijk weten hoe goed de vloer geïsoleerd is.

 

Als de vloer goed is geïsoleerd (er dus geen warmte van het huis komt) dan wordt de temperatuur in de kruipruimte bepaalt door:

  1. Bodemtemperatuur
  2. buiten temperatuur door de ontluchtingsgaten

Als je de ontluchtingsgaten af plakt met ducttape dan is die invloed aardig weg.


Daar kan ook nog een nr 3 bij: de zijmuren. En aangezien ventilatielucht erg weinig energie-inhoud heeft, is eigenlijk alleen nr 1 belangrijk. Die zou je kunnen meten met een steekthermometer die voldoende ver in de grond wordt gestoken, zodat je de echte bodemtemperatuur hebt.

Mijn persoonlijke ervaring met mijn eigen vakantiehuis is dat bodemwarmte veel invloed heeft. Het 2e huis heeft een ongeisoleerde betonvloer direct gestort op het zand. In de zomer lekker koel en in de winter zal de binnentemperatuur nooit heel ver afkoelen. Er wordt niet altijd gestookt en de temperatuur komt bijna niet onder 0

Reputatie 3

@TheoF

Ja, ik bedoelde tijdelijk afplakken. Tot de meting een paar dagen stabiel is.

@Rakker

De zijmuren zijn heel klein in de kruipruimte. De ventilatielucht wordt continue ververst.

 

Als je vloerisolatie perfect is, zou de kruipruimte temperatuur gelijk moeten worden aan de bodemtemperatuur. Omdat er dan geen warmtestroom is, hoef je de temperatuurmeter ook niet diep in de bodem te steken.

Als er geen warmtestroom is, zou de temperatuur overal gelijk moeten zijn dus: onder de grond, aan het oppervlak van de grond, in de lucht en de onderzijde van de vloerisolatie. 

De totale verschiltemperatuur (binnentemp-bodemtemp) zou dan tussen de kamer (binnen) en de onderzijde van de vloerisolatie aanwezig moeten zijn.

 

Reageer