Beantwoord
Tips gevraagd: hoe isoleer je een oud huis?
De meeste woningen die voor 1920 zijn gebouwd, hebben geen spouwmuur. Wil je de buitenmuren van een oud huis toch isoleren, dan kun je aan de binnen- of buitenzijde ervan een nieuwe wand plaatsen. Dat heeft nadelen: je raakt of binnen ruimte kwijt, of het huis verliest (waarschijnlijk) zijn karakteristieke uiterlijk.
Woon je in een oud huis zonder spouw? Dan zijn we benieuwd óf en hoe je de warmte binnenhoudt. Misschien heb je ook (isolatie)tips voor andere eigenaren van oude huizen? Deel ze.
Woon je in een oud huis zonder spouw? Dan zijn we benieuwd óf en hoe je de warmte binnenhoudt. Misschien heb je ook (isolatie)tips voor andere eigenaren van oude huizen? Deel ze.
Beste antwoord door Annerieke
Mijn duurzaamheidsadviseur raadde mij resolschuimplaten aan (voor de binnenzijde). Die zijn dunner dan andere isolatiematerialen, maar hebben een hoge(re) isolatiewaarde. In verband met (optrekkend) vocht is wel van belang dat de houten onderconstructie met een kunststof strook van de muur wordt gescheiden. Dat voorkomt inwerking van het vocht en houtrot. De koudebrug langs de dwarse muren kan ook met een stukje resolschuim worden bedekt.
Voor vochtige muren zijn calciumsilicaatplaten ook een oplossing, maar die zijn wel een stuk duurder.
Ik heb de werkzaamheden overigens nog niet uitgevoerd, maar dit advies kan ik wel alvast met jullie delen.
Bekijk origineelVoor vochtige muren zijn calciumsilicaatplaten ook een oplossing, maar die zijn wel een stuk duurder.
Ik heb de werkzaamheden overigens nog niet uitgevoerd, maar dit advies kan ik wel alvast met jullie delen.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Log in om te kunnen reageren, een vraag te stellen of discussie te starten.
InloggenEigen Huis Community
Log in om te kunnen reageren, een vraag te stellen of discussie te starten.
InloggenEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.