Vraag

Twee verschillende muurconstructies in dezelfde buitenmuur; kan dit kwaad bij naisolatie?

  • 26 August 2020
  • 2 reacties
  • 261 Bekeken

Als ik onze originele bouwtekening mag geloven, dan is dit de situatie:

De etagemuur is tot aan de bovenzijde van het kozijn uitgevoerd met een luchtspouw en daarboven (vermoedelijk ivm verankering van de brede goten) uitgevoerd als steensmuur. Ik ben 2 dingen van plan: 

  1. Zolder wordt van binnenuit geïsoleerd met  een hoog RD waarde isolatie.
  2. Spouw wordt geïsoleerd

Gaat dat: 

  1. Een koudebrug opleveren bij de kruising tussen etagemuur en zoldervloer
  2. Mogelijk leiden tot condensvorming aan de bovenzijde van de slaapkamer?

Ik heb zelf bij (2) het idee dat het glas in alle gevallen nog kouder zal zijn (jaren 80 dubbel glas), maar ik ben benieuwd naar jullie mening.


2 reacties

Reputatie 5
Badge +1

Als ik de tekening goed lees, zit er onder de kozijnen (en er naast ?  tot hoe hoog ?) een spouwmuur met een lucht (?) spouw van ong. 6 cm.

Kom ik boven de kozijnen, dan ontbreken er maten, maar schat ik een steens muur (inderdaad). Maar onder de overhangende dak constructie is het niet duidelijk. is deze driehoek vanaf de buitenzijde open of gesloten ?

Indien gesloten, zou je hierin een forse isolatie laag tegen de steens muur EN het horizontale overstekende deel kunnen aanbrengen (de 3 hoek vullen dus). Hangt natuurlijk af van; Hoe kom je in deze ruimte ?

Indien open wordt het lastiger. Warme lucht stijgt, dus de meeste warmte verlies je in het bovendeel. Met een goede (spouw) isolatie eronder, kan hier zelfs condens ontstaan. Blijft over een buiten isolatie aanbrengen, bijvoorbeeld met een voorzet buitenwand ( lambrisering of Trespa, Rockwood panelen), gevuld met isolatie materiaal. 

In ons vorige huis een gelijk probleem, stalenbalken in de buitengevel, massief afgewerkt met stuckwerk / beton. Ik heb er toen buitenom een met isolatie gevulde plint geplaatst, zie foto's.

Een frame van 5 x5 cm balkjes, gevuld met 5 cm isolatiedeken (ehhh, was in 1990 ) en afgewerkt met Trespa. Het frame meteen doorgetrokken (omlaag)  tot over de bovenzijde van de (ex. winkel-) kozijnen.

( In mijn situatie; de bovenzijde afgesloten met een aluminium Z-profiel en ingeslepen loodslab )

 

En het 80er jaren ‘thermopane'-glas mag je rangschikken onder ‘iets beter als enkelglas'. In de 80er jaren was ‘Thermopane’ meer om natte vensterbanken en ijsbloemen (!) op de ruiten te voorkomen, als dat het een bijdrage aan de isolatie van de woning leverde.

@Dekker-Lochem  

De luchtspouw is 4 cm breed en loopt tot bovenaan het raamkozijn. De bovenste laag is steens verband. Het overhangende dak is volledig dicht ; de kopse kant wordt volledig afgedekt door de goot en het dakbeschot, de onderzijde is voorzien van lambrisering en daarmee ook volledig afgesloten.   

Toch begin ik te vermoeden dat het misschien wel eens makkelijker kan zijn om de binnenzijde van de slaapkamer te isoleren in combinatie met het toepassen van HR++ (niet voor de stookbesparing, wel voor het comfort); de raampartij slokt het meeste van de ruimte op, dus de wand richting buitenmuur is feitelijk relatief klein. 

Reageer