Skip to main content
Vraag

Ventilatie in nageïsoleerde garage

• December 15, 2025
  • 5 reacties
  • 29 Bekeken

Hallo allemaal,

Ik ben bezig om onze enkel steens aangebouwde garage te isoleren. Dak is geisoleerd met 120mm pir. De wanden met 90mm incl ventilatielatten en open stootvoegen. Vloer was al geisoleerd. Er zit nu een sectionale standaard garagedeur in. Er komt een geisoleerde openslaande garagedeur in.

Dat betekend volgens mij dat er nauwelijks meer ventilatie is in de ruimte? De hangende metalen schuifdeur naar de woonkamer heeft wel een kier aan de onder en aan de zijkant. Is dat genoeg? Of moet ik een gat in mn nieuw geplaatste voorzetwand zagen om weer de koude buitenlucht binnen te krijgen als ventilatie:)

Thanks

5 reacties

Polvo55
  • Gevorderde
  • December 16, 2025

Wat wil je met die garage?
Als je er een natte fiets of auto inzet is ventilatie noodzakelijk, de kier onder de deur is daar ook voor, evenals de open stootvoegen.
Als je het als gebruiksruimte voor b.v. een hobby wilt gebruiken en verwarmen is die kier afhankelijk hoe je verwarmt waarschijnlijk al te groot.

Ik heb het zelfde gedaan in mijn vorige woning, toen werden er wel natte fietsen en een brommer in gezet.
Omdat de stootvoegen ook dicht waren gemaakt heb ik nog een ventilator in de tegenoverliggende muur gebouwd.
Die kon dan aangezet worden, normaal stond die uit met een dicht rooster.

Als ik ging hobbyen gebruikte ik een peteroleum kacheltje, maar daar komt ook veel vocht bij vrij en is de ventilatie onder de deur niet overbodig.
Als je een elektrisch kacheltje zou gebruiken zou ik de ventilatie onder de deur wel dicht maken.

• Auteur
  • Nieuwe deelnemer
  • December 16, 2025

Er komt vloerverwarming in, meerprijs voor die paar m2 was nihil. Ik wil de ruimte op graad of 15 houden, er komen wel eens natte fietsen in, verder een beetje een hobby ruimte en wasmachine. De open stootvoegen zitten achter de voorzetwand voor spouw ventilatie niet voor de ruimte

Polvo55
  • Gevorderde
  • December 16, 2025

Dan zit je een beetje in een spagaat, voor de natte fietsen is ventilatie nodig, maar met vloerverwarming krijg je het dan niet echt warm.

Forum|alt.badge.img+1
  • Verduurzamer
  • December 16, 2025

Uitgaande van spleten onder de deur zou je diametraal een afsluitbare ventilatierooster kunnen plaatsen. Schuifdeur open laten als er natte fietsen staan is natuurlijk ook een optie.

• Auteur
  • Nieuwe deelnemer
  • December 17, 2025

Thanks we gaan het even zonder proberen, en evt later een afsluitbaar rooster in de achterkant van de garage. Dank