Vraag

Verschillende adviezen over spouwmuurisolatie

  • 7 December 2023
  • 3 reacties
  • 154 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 0 reacties

Goedemorgen,

Sinds halverwege dit jaar ben ik eigenaar van een woning. Een groot deel van de verbouwing zit erop. Nu nog even de spouw en vloer laten isoleren. Voor het isoleren van de spouw had ik in eerste instantie 3 partijen uitgenodigd, deze gaven alle 3 een afwijkend advies. Op basis daarvan nog maar een aantal afspraken gemaakt. Inmiddels zijn er 7 gecertificeerde (SKG/Insula) partijen geweest en ben ik niet gerustgesteld. 

 

Situatie:

Vrijstaande woning

Bouwjaar 1986

Spouwmuurisolatie aanwezig (gebrekkig)

  • Op sommige plekken ontbreekt de isolatie.
  • Op sommige plekken zit het tegen het binnen en buitenblad aan.
  • Op sommige plekken zit het op een juiste manier tegen het binnenblad aan. 

 

4 partijen geven aan dat zij de klus niet aannemen.

  • 1 geeft aan dat als zij Aminotherm hadden gehad dit een optie was.
  • 1 geeft aan dat hij thuis minerale wol had toegepast, maar dit vanuit bedrijf niet deed.

2 partijen geven aan dat Aminotherm prima zal werken, inclusief garantie.

1 partij geeft aan dat minerale wol kan worden toegepast gezien hetgeen dat erin zin zo dun is dat dit zo opzij wordt geduwd, inclusief garantie.

 

Op 2 partijen na gaven alle partijen aan dat ze deze situatie nog nooit eerder hadden gezien. 

 

Heeft iemand ervaring met een soortgelijke situatie? Welke acties kan ik nog ondernemen om een goede keuze te maken?


3 reacties

Reputatie 6
Badge

Ik zat in een vergelijkbare situatie, bouwjaar 1989 en spouwmuur isolatie die niet optimaal meer was.

Ook iemand bijgehaald die geen interesse had omdat hij het nuttig effect niet durfde te garanderen.

Omdat maar een klein gedeelte van de buitenmuren echt kritisch was heb ik geen extra spouwmuurisolatie toegepast. Een groot deel van de muren waren topgevels waarachter geen echte leefruimte zat en een groot gedeelte van de buitenmuur zat achter een aangebouwde garage. Ik heb ervoor gekozen de entree en de bijkeuken, doorgangen naar buiten, op een lagere temperatuur (16 graden) te houden om de verliezen te beperken. Verder heb ik heel veel glas. Ik heb dus wel maximaal ingezet op glasisolatie. Triple in alle ramen aan de noord- en oostzijde.

Reputatie 6
Badge +1

Enkele jaren geleden werd er veel met dat enverifoam of Aminotherfoam nageïsoleerd. Dat gaf zo hier en daar wat problemen. Door VEH wordt het geloof ik ook niet meer aanbevolen.

Ik heb dat enige jaren wel laten naïsoleren met enverifoam. Dat gaf ook problemen door de te zuigende muur die helemaal vol zat met regenwater. Het schuimen moest zelfs gestopt worden, omdat het foam de glaswol mooi indrukte als een spons, waardoor er een heleboel water uitkwam.

Zo goed was het huis toen geïsoleerd. (not) De problemen kwamen ook. De muren begonnen na de winter uit te slaan met schimmel. Dat is twee jaar netjes schoongemaakt door de firma. Daarna geen last meer. Het vocht zou toen wel uit de muren zijn verdwenen. De isolatie is perfect. Sindsdien is het gasverbruik bijna gehalveerd.

Bovenstaande problemen zijn waarschijnlijk de reden dat er weinig firma’s meer zijn die dit nog willen uitvoeren.

Een andere oplossing zie ik ook niet voor jouw woning. Er zijn firma's die het oude er kunnen uitzuigen, maar hoe goed dat gaat?? In ieder geval een geheel ander prijsplaatje.

Reputatie 3

@M.T.V Ik zie bij aminotherm isolatie de eis staan dat de spouw minimaal 4cm breed moet zijn. Als je een spouw hebt van 7cm en er zit 5cm isolatie in, dan is er nog maar een spleet over van 2cm breed. Dan voldoet het toch niet meer? In dat geval kan je beter piepschuim bolletjes gebruiken (eps-parels).

Het buitenspouwblad kan vochtig worden van het weer. De lucht in de spouw kan daardoor een hogere vochtigheidsgraad hebben. Als de dauwtemperatuur wordt bereikt condenseert het vocht uit de lucht. Als dit condensvocht niet kan wegventileren krijg je schimmel. Aminotherm sluit de hele spouw af. Maar ze zeggen dat aminothermschuim waterafstotend is (hydrofoob = waterangst) en een open cellenstructuur heeft. Maar ze zeggen niet dat lucht door die open cellenstructuur kan ventileren. Dat kan wel bij eps-parels.

Dus hoe dat nou moet met een spleet van 2cm met aminotherm weet ik ook niet. 

5cm isolatie heeft een Rd waarde van afgerond 1,6 m2K/W en 7cm heeft afgerond 2,3. De isolatiewaarde gaat dus maar 40% vooruit ten opzichte van bestaand. Op Google zie ik endoscopen staan voor onder €20 waarmee je via kleine gaatjes in de spouw kan kijken met je smartphone. Dan kan je zien wat voor isolatie er in de spouw zit, wel of niet uitgezakt of verpulverd, vervuiling en zo.

Reageer