Vraag

Verschillende isolatiematerialen per ruimte, hellend dak

  • 5 January 2024
  • 4 reacties
  • 60 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 4 reacties

Ik wil het dak van mijn huis uit 1885 gaan isoleren. Mijn keuze is al gevallen op 170mm steenwol (RD 5,30), voornamelijk vanwege de akoestische eigenschappen. Ik zal gaan werken met klimaatfolie, omdat er een dampremmende (alu) laag aan de buitenzijde blijkt te liggen.

Nu zit ik met een dilemma voor de badkamer, die grotendeels een schuin dak zal krijgen. Ik wil daar eigenlijk niet die 170mm gebruiken omdat daarmee de staruimte echt beperkter wordt. 

Mijn vraag: Is het mogelijk in de badkamer ander isolatiemateriaal, zoals PIR, als dakisolatie te gebruiken? En moet dit andere materiaal dan ook (ongeveer) dezelfde RD-waarde bereiken?

 

Bedankt!

 

Rene


4 reacties

Reputatie 6
Badge +1

De isolatiewaarde van PIR is wel wat beter dan steenwol, maar als je dezelfde isolatiewaarde wilt hebben kom je op 12 cm uit. Dat zou ik zeker niet doen als jij de ruimte gewoon daar niet voor hebt. Ik zou voor iets als 5 a 6 cm. Voor een subsidieaanvraag zal dit niet uitmaken. Tenminste daar ga ik van uit.

@Rakker Bedankt voor de snelle reactie. Ik lees dat er voor de subsidie een RD moet zijn van minimaal 3,5. Dan zou ik uitkomen op 8cm PIR, altijd nog een stuk beter dan de 17cm.

Ik las alleen dat ik geen klimaatfolie kan gebruiken in de badkamer. Ik krijg daar dan dus toch te maken met een dampdichte folie, en zal zorgen voor een goede ventilatie. 

Reputatie 7
Badge +2

Idd zeker dampremmende folie aan de warme kant in ruimtes die wat vochtiger worden.
Zeker als de waterdamp ‘gevangen’ gaat worden.
PIR - met dampremmende folie - is dan denk ik sowieso een betere keuze omdat PIR zelf geen water damp doorlaat?

Anne.

Beste @Anne. Dank voor het aanvullen en meedenken. 

Reageer