Onlangs hebben we een nieuw huis gekocht. Het is een woning uit 2002 met een J.E. StorkAir WTW systeem uit 2002.
Bouwtechnische keuring door Vereniging Eigen Huis
Bij de bouwtechnische keuring door Vereniging Eigen Huis kwam naar boven dat er twijfel was over de juiste werking van het systeem.- Er zijn geen onderhoudsstickers aanwezig.
- Einde van de technische levensduur bereikt (16 jaar oud).
- De slaapkamer op zolder is niet aangesloten op het WTW-systeem.
- De vorige bewoners hebben een inbouwkast geplaatst waardoor het toevoerventiel in de slaapkamer in de kast zit.
- In de badkamer is een verlaagd plafond geplaatst, echter is de buis van de het afzuig kanaal niet verlengd waardoor deze ook lucht ontdekt uit de ruimte boven het verlaagde plafond.
Eerste stap
Ik heb als eerste stap de kanalen laten reinigen door Alphaventilatie. De kanalen bleken niet heel vies te zijn. Bij met meten van de afzuigcapaciteit kwam naar voren dat de afzuig punten op de begane grond in toilet en keuken maar 5 tot 10 m3/h. Toevoer in de woonkamer leek wel voldoende te zijn. Op de 1e verdieping zag het er precies anders uit en was de aanvoer juist niet op orde.Vervolgadvies
Hun advies was om het WTW-systeem te vervangen. Ze kwamen met een offerte voor een Itho HRU ECO 350LP. Op mijn vraag of dit WTW-systeem dan voldoende capaciteit heeft voor onze woning heb ik nooit een antwoord gekregen? We beschikken immers niet over de ventilatieberekening die destijds gemaakt is bij de bouw van het huis.Ondertussen hadden we het idee dat het CO2 niveau in onze slaapkamer opliep want we werden niet uitgerust wakker. Ik heb een slimme Indoor luchtkwaliteit monitor gekocht en deze in onze slaapkamer gezet. Met de ventilatie op stand twee en raam en deur dicht bleek het CO2 niveau op te lopen tot bijna 1700 ppm waar ik meen 800 ppm als grens wordt aangegeven. In al onze overige kamers werden geen hoge concentraties gemeten.
Ventilatieland
Via internet kwam ik Ventilatieland.nl uit waar je WTW ontwerp advies kon laten uitvoeren voor €99,-. Dit was wel gericht op nieuw te plaatsten WTW-systemen, maar omdat we geen ventilatiebreking hebben, ik ook graag de zolderkamer op de WTW wil laten aansluiten en graag zou willen weten wat de capaciteit van de WTW moet zijn heb ik hier toch voor gekozen. Maximaal benodigde ventilatie volgens bouwbesluit komt uit op 327 m3/h.Zij hebben wel een installatie service, maar die is puur gericht op de vervanging van een bestaande WTW-unit, niet op het aanleggen van extra aansluitingen. Dat zie ik bij meer bedrijven, het gaat alleen om het vervangen van de WTW-unit.
Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een bedrijf dat net wat meer doet dan alleen de WTW-unit vervangen maar ook een extra aansluiting kan realiseren e.d.
Of zou het handiger zijn om te beginnen met het vervangen van de WTW-unit en op een later moment te kijken naar een extra toevoerpunt op de zolder slaapkamer. De kamer wordt nu toch nog niet gebruikt als slaapkamer.