Beantwoord

Wie heeft er ervaring met Tonzon vloerisolatie?

• 8 oktober 2019
  • 7 reacties
  • 680 Bekeken

Wij wonen in een 2 onder 1 kap woning, bouwjaar 2015 dus goed geïsoleerd en verwarmd door een warmtepomp i.c.m. vloerverwarming overal, mijn vraag; heeft het zin Tonzon uit de advertentie van Eigen huis magazine toe te passen en/of heeft iemand ervaring met deze isolatie.
icon

Beste antwoord door PakdeWind 21 oktober 2019, 22:03

Deze link van Tonzon zelf, bevat wel veel reclame praat.
Maar ook een stukje waarheid
https://tonzon.nl/vloerverwarming/

De warmte van de vloerverwarming gaat ook een beetje door de isolatie heen, naar onderen.
En Tonzon isolatie kussens remmen die lekkage  af. Ze hebben een warmte weerstand van 3,8 m2 K/W
Stel de vloerisolatie is 10 cm piepschuim (aanname) ca 3 m2K/W, samen is dit opgeteld 6,8
En met de omgekeerde waarde kun je berekenen hoeveel minder warmteverlies dit oplevert 0,15 W/m2K

Per graad temperatuurverschil tussen de verwarmde vloer, en de lucht in de kruipruimte is dat 0,15 W
Dus is het nodig te weten wat die temperaturen zijn.
Als de kruipruimte geventileerd is zal hij veel kouder zijn dan wanneer hij heel zwak of niet is geventileerd
Stel: de kruipruimte is 4 graden
Stel, de vloer is 24 graden, dus een temperatuur verschil van 20 graden
Die 25 graden voelt warm aan, maar kan gebeuren als de vloerverwarming de hoofdverwarming is.
Bij een nieuw huis kan ik me ook vloerverwarming in de verdiepingsvloer voorstellen.
Dan hoeft de begane grond vloer niet zo warmte te zijn

Stel:  het oppervlak 60 m2 vierkante meter, verwarmde vloer
Dan is het verlies met Tonzon isolatie  180 W  permanent, of ca 500 kWh warmt

Alleen de 10 cm piepschuim, 396 W permanent doorgelaten warmte, of ca 1100 kWh warmte
Stel dit duurt 4 maanden stookseizoen 

Stel, de warmtepomp heeft een COP van 3 in de winter,
dan kost het met extra isolatie,  ca170 kWh stroom
En zonder de extra isolatie ca 366 kWh stroom

Dit met alle bovenstaande aannames, en natuurlijk elk jaar opnieuw

Bekijk origineel

7 reacties

Ook ik heb een offerte voor Tonzon voor mijn vloer (beton, grotendeels zonder vloerverwarming). Klinkt goed, heeft iemand ervaring en/of tips?
Reputatie 4
Badge +3

Welkom op de community @tiguan! @FrankR, jij hebt ooit Tonzon gebruikt toch? Kun je tiguan hier iets meer over vertellen? 

Reputatie 7
Badge +2

Waaruit bestaat uw huidige vloerisolatie? Kunt u met een infraroodmeter in de kruipruimte meten welke temperatuur de onderkant van de vloer heeft in de winter ?

Reputatie 4
Badge +1

Deze link van Tonzon zelf, bevat wel veel reclame praat.
Maar ook een stukje waarheid
https://tonzon.nl/vloerverwarming/

De warmte van de vloerverwarming gaat ook een beetje door de isolatie heen, naar onderen.
En Tonzon isolatie kussens remmen die lekkage  af. Ze hebben een warmte weerstand van 3,8 m2 K/W
Stel de vloerisolatie is 10 cm piepschuim (aanname) ca 3 m2K/W, samen is dit opgeteld 6,8
En met de omgekeerde waarde kun je berekenen hoeveel minder warmteverlies dit oplevert 0,15 W/m2K

Per graad temperatuurverschil tussen de verwarmde vloer, en de lucht in de kruipruimte is dat 0,15 W
Dus is het nodig te weten wat die temperaturen zijn.
Als de kruipruimte geventileerd is zal hij veel kouder zijn dan wanneer hij heel zwak of niet is geventileerd
Stel: de kruipruimte is 4 graden
Stel, de vloer is 24 graden, dus een temperatuur verschil van 20 graden
Die 25 graden voelt warm aan, maar kan gebeuren als de vloerverwarming de hoofdverwarming is.
Bij een nieuw huis kan ik me ook vloerverwarming in de verdiepingsvloer voorstellen.
Dan hoeft de begane grond vloer niet zo warmte te zijn

Stel:  het oppervlak 60 m2 vierkante meter, verwarmde vloer
Dan is het verlies met Tonzon isolatie  180 W  permanent, of ca 500 kWh warmt

Alleen de 10 cm piepschuim, 396 W permanent doorgelaten warmte, of ca 1100 kWh warmte
Stel dit duurt 4 maanden stookseizoen 

Stel, de warmtepomp heeft een COP van 3 in de winter,
dan kost het met extra isolatie,  ca170 kWh stroom
En zonder de extra isolatie ca 366 kWh stroom

Dit met alle bovenstaande aannames, en natuurlijk elk jaar opnieuw

Reputatie 4

Vroeger heb ik veel Tonzon aangelegd (baantje in mijn studententijd), en ook in mijn vorige huis zelf aangelegd. Het is een smerig klusje waarbij je spinnewebben in je haren hebt, maar het comfort daarna is het wel waard. Neem vooral de luchtzakken met dubbele kamer, dan heb je nog meer isolatie. 

Belangrijk is dat het secuur aangebracht wordt, geen lekken, en ook een goed aangebracht grondzeil is in de meeste vallen belangrijk ivm optrekkend vocht.

Dank voor alle informatie, de aanname van PakdeWind klopt redelijk wat mijn woning betreft, geïsoleerde vloer met piepschuim en ook vloerverwarming op de verdieping, van de temperaturen ben ik niet op de hoogte, maar die ga ik meten, ook de link heb ik bekeken en ik denk dat ik nu een beslissing kan maken.

Reputatie 4
Badge +3

Goed om te lezen dat je verder bent gekomen@tiguan! Daar is de community immers voor. :raised_hands:  Ondertussen heeft @HannekeB in dit topic een vraag over het isoleren van haar kruipruimte met soudafoam. Wie heeft hier ervaring mee en kan haar verder helpen? 

Reageer