Beantwoord

Wie heeft ervaring met spouwmuur isoleren met Thermofoam van Thermo Solutions

• 24 januari 2020
  • 4 reacties
  • 3787 Bekeken

Onze woning uit 1991 heeft een spouwmuur van 9,5cm met hierin een glaswoldeken van 6cm. We overwegen deze spouw extra te isoleren met Thermofoam door de firma Thermo Solutions. Zij zijn gecertificeerd maar ik hoor wisselende verhalen over het aanvullen van de isolatie in een spouw. Wie heeft ervaring met Thermofoam? 

We hebben tevens een concurrerende offerte voor isolatie met Enverifoam. Is bijna hetzelfde. Wie heeft hier ervaring mee? 

icon

Beste antwoord door Anne 2 februari 2020, 17:12

Ik heb hier geen ervaring mee.
Heb helaas geen spouwmuur om te isoleren.

Persoonlijk zou ik vragen om een (onafhankelijk) warmtebeeld onderzoek,
zowel voor als achter af. In een aantal gemeentes zijn hier aantrekkelijke aanbiedingen voor (ik weet niet of dat ook voro 2 keer is ;)).

Daarnaast is voor mij de vraag hoe het bewijs geleverd kan worden dat na isolatie de minimale Rc waarde(n) gehaald worden die vaak bij het krijgen van subsidies moeten worden aangetoond.

Afhankelijk van welk materiaal in de spouw zit, de ouderdom en dus de staat van vergaanheid, kan ik me voorstellen dat je een erg wisselend resultaat kunt krijgen. Vandaar dat ik dat zelf zou willen zien.

Bekijk origineel

4 reacties

Dezelfde vraag heb ik ook.

Onlangs heb ik een offerte gekregen van ThermoSolutions om mijn spouwmuur een upgrade te geven door de bestaande isolatie  na te vullen.

Het huidige Blauw UF-schuim uit de jaren negentig is van het verpulveren en waait makkelijk weg.

Maar een paar gaten boren kan men in de spouw kijken en inderdaad is het materiaal niet goed meer aanwezig.

ThermoSolutions doet dit navullen met ThermoFoam en dit spul is geblazen Ureum Formadehyde schuim op waterbasis. Men spuit de oude isolatie gewoon weg. Men begint van onderaf aan zodat men op de gaten erboven kunne nzien of alles goed gevuld is.

Onze spouw is 7 cm zodat ze een Rd-waarde van 2,29 kunnen bereiken. Bij 6 cm is de Rd-waarde: 1,96 m2 K/W

Men doet alleen waar het ook nodig is. Met warmtefoto’s heb ik kunnen constateren waar er veel warmte lekkage is. Vooral op de aansluiting van muur en dak is er nu veel warmteverlies.

In maart komen ze het navullen dus daarna kan ik meer vertellen of het veel scheelt.

Voor 86 m2 kost het me 3200,- euro. Er komt ook een hoogwerker aan te pas.

Ze verwachten een besparing van 300 euro per jaar maar dat willen ze niet garanderen.

Andere ervaringen zijn erg welkom. Mochten deze erg negatief zijn dan kan ik namelijk nog annuleren.

Reputatie 4
Badge +3

Welkom @VictorH145 en @CorneMartens op de community van Vereniging Eigen Huis! Hopelijk vinden jullie hier allebei snel een antwoord op deze vraag. Houden jullie ons op de hoogte van de vorderingen? @Anne @GeertN @Harm wat zouden jullie adviseren?  

Reputatie 5
Badge +1

Nieuwleusen, 30 januari 2020.

Pieter,

Ik heb tot nu toe geen meer dan normale kennis van Isolatie, dus verwacht van mij geen input.

Geert

Reputatie 6
Badge +2

Ik heb hier geen ervaring mee.
Heb helaas geen spouwmuur om te isoleren.

Persoonlijk zou ik vragen om een (onafhankelijk) warmtebeeld onderzoek,
zowel voor als achter af. In een aantal gemeentes zijn hier aantrekkelijke aanbiedingen voor (ik weet niet of dat ook voro 2 keer is ;)).

Daarnaast is voor mij de vraag hoe het bewijs geleverd kan worden dat na isolatie de minimale Rc waarde(n) gehaald worden die vaak bij het krijgen van subsidies moeten worden aangetoond.

Afhankelijk van welk materiaal in de spouw zit, de ouderdom en dus de staat van vergaanheid, kan ik me voorstellen dat je een erg wisselend resultaat kunt krijgen. Vandaar dat ik dat zelf zou willen zien.

Reageer