Beantwoord

Wie heeft ervaring met spouwmuur isoleren met Thermofoam van Thermo Solutions

  • 24 January 2020
  • 21 reacties
  • 49893 Bekeken

Onze woning uit 1991 heeft een spouwmuur van 9,5cm met hierin een glaswoldeken van 6cm. We overwegen deze spouw extra te isoleren met Thermofoam door de firma Thermo Solutions. Zij zijn gecertificeerd maar ik hoor wisselende verhalen over het aanvullen van de isolatie in een spouw. Wie heeft ervaring met Thermofoam? 

We hebben tevens een concurrerende offerte voor isolatie met Enverifoam. Is bijna hetzelfde. Wie heeft hier ervaring mee? 

 

icon

Beste antwoord door Han v Bakel Alkmaar-Leeuwen 4 January 2024, 14:32

Bekijk origineel

21 reacties

Dezelfde vraag heb ik ook.

Onlangs heb ik een offerte gekregen van ThermoSolutions om mijn spouwmuur een upgrade te geven door de bestaande isolatie  na te vullen.

Het huidige Blauw UF-schuim uit de jaren negentig is van het verpulveren en waait makkelijk weg.

Maar een paar gaten boren kan men in de spouw kijken en inderdaad is het materiaal niet goed meer aanwezig.

ThermoSolutions doet dit navullen met ThermoFoam en dit spul is geblazen Ureum Formadehyde schuim op waterbasis. Men spuit de oude isolatie gewoon weg. Men begint van onderaf aan zodat men op de gaten erboven kunne nzien of alles goed gevuld is.

Onze spouw is 7 cm zodat ze een Rd-waarde van 2,29 kunnen bereiken. Bij 6 cm is de Rd-waarde: 1,96 m2 K/W

Men doet alleen waar het ook nodig is. Met warmtefoto’s heb ik kunnen constateren waar er veel warmte lekkage is. Vooral op de aansluiting van muur en dak is er nu veel warmteverlies.

In maart komen ze het navullen dus daarna kan ik meer vertellen of het veel scheelt.

Voor 86 m2 kost het me 3200,- euro. Er komt ook een hoogwerker aan te pas.

Ze verwachten een besparing van 300 euro per jaar maar dat willen ze niet garanderen.

Andere ervaringen zijn erg welkom. Mochten deze erg negatief zijn dan kan ik namelijk nog annuleren.

Reputatie 4
Badge +3

Welkom @VictorH145 en @CorneMartens op de community van Vereniging Eigen Huis! Hopelijk vinden jullie hier allebei snel een antwoord op deze vraag. Houden jullie ons op de hoogte van de vorderingen? @Anne @GeertN @Harm wat zouden jullie adviseren?  

Reputatie 5
Badge +1

Nieuwleusen, 30 januari 2020.

 

Pieter,

Ik heb tot nu toe geen meer dan normale kennis van Isolatie, dus verwacht van mij geen input.

Geert

 

Reputatie 7
Badge +2

Ik heb hier geen ervaring mee.
Heb helaas geen spouwmuur om te isoleren.

Persoonlijk zou ik vragen om een (onafhankelijk) warmtebeeld onderzoek,
zowel voor als achter af. In een aantal gemeentes zijn hier aantrekkelijke aanbiedingen voor (ik weet niet of dat ook voro 2 keer is ;)).

Daarnaast is voor mij de vraag hoe het bewijs geleverd kan worden dat na isolatie de minimale Rc waarde(n) gehaald worden die vaak bij het krijgen van subsidies moeten worden aangetoond.

Afhankelijk van welk materiaal in de spouw zit, de ouderdom en dus de staat van vergaanheid, kan ik me voorstellen dat je een erg wisselend resultaat kunt krijgen. Vandaar dat ik dat zelf zou willen zien.
 

Beste Corne Martens, ben je hier nog verder mee gegaan en heb je al ervaringen die je kunt delen?

Alvast bedank!

Ben ook erg benieuwd. Hebben een houtskeletbouw hoekhuis . Kregen een reklamebrief van ThermoSolutions op ons adres.

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar wel een verhaal gehoord over dit materiaal en bedrijf.

Als de twee componenten waar het materiaal uit bestaat niet goed of in de juiste verhouding gemengd worden, krijg allenig maar ‘troep’ in je spouwmuur. En op dat gebied is heel makkelijk onvoldoende controle tijdens het isoleren. De enige manier om het ‘achteraf’ te doen is door gaatjes boren en warmtebeelden maken.

Zorg dus ook van te voren voor heel goede warmtebeelden.

Bedankt

  Termosolutions 

   is uf schuim 

 

Woonbewust.


 

UF-schuim

UF-schuim isolatie (ureum formaldehyde schuim) bestaat uit UF-hars, een polymeer dat opgebouwd is uit koolstof, stikstof, waterstof en zuurstof. UF werd veel toegepast in de jaren '70 en '80, maar wordt tegenwoordig bijna niet meer toegepast omdat het schadelijk is voor de gezondheid doordat er spaanplaatgas vrij kan komen. UF-schuim kan giftige stoffen afwegen wanneer de binnenwand niet goed luchtdicht is. De voordelen van UF-schuim zijn dat het makkelijk vormt en goed vult en hierdoor heel geschikt is voor het vullen van spouwmuren. Daarnaast is het brandwerend.

VOORDELEN UF-SCHUIM NADELEN UF-SCHUIM
  • Vult en vormt goed
  • Brandwerend
  • Opdroging duurt lang
  • Giftige stoffen
  • UF-schuim is slecht geluidwerend

Onze woning uit 1991 heeft een spouwmuur van 9,5cm met hierin een glaswoldeken van 6cm. We overwegen deze spouw extra te isoleren met Thermofoam door de firma Thermo Solutions. Zij zijn gecertificeerd maar ik hoor wisselende verhalen over het aanvullen van de isolatie in een spouw. Wie heeft ervaring met Thermofoam? 

We hebben tevens een concurrerende offerte voor isolatie met Enverifoam. Is bijna hetzelfde. Wie heeft hier ervaring mee? 

 

Termosolutions 

   is uf schuim 

 

Woonbewust.


 

UF-schuim

UF-schuim isolatie (ureum formaldehyde schuim) bestaat uit UF-hars, een polymeer dat opgebouwd is uit koolstof, stikstof, waterstof en zuurstof. UF werd veel toegepast in de jaren '70 en '80, maar wordt tegenwoordig bijna niet meer toegepast omdat het schadelijk is voor de gezondheid doordat er spaanplaatgas vrij kan komen. UF-schuim kan giftige stoffen afwegen wanneer de binnenwand niet goed luchtdicht is. De voordelen van UF-schuim zijn dat het makkelijk vormt en goed vult en hierdoor heel geschikt is voor het vullen van spouwmuren. Daarnaast is het brandwerend.

VOORDELEN UF-SCHUIM NADELEN UF-SCHUIM
  • Vult en vormt goed
  • Brandwerend
  • Opdroging duurt lang
  • Giftige stoffen
  • UF-schuim is slecht geluidwerend

Ben ook erg benieuwd. Hebben een houtskeletbouw hoekhuis . Kregen een reklamebrief van ThermoSolutions op ons adres.

Termosolutions 

   is uf schuim 

 

Woonbewust.


 

UF-schuim

UF-schuim isolatie (ureum formaldehyde schuim) bestaat uit UF-hars, een polymeer dat opgebouwd is uit koolstof, stikstof, waterstof en zuurstof. UF werd veel toegepast in de jaren '70 en '80, maar wordt tegenwoordig bijna niet meer toegepast omdat het schadelijk is voor de gezondheid doordat er spaanplaatgas vrij kan komen. UF-schuim kan giftige stoffen afwegen wanneer de binnenwand niet goed luchtdicht is. De voordelen van UF-schuim zijn dat het makkelijk vormt en goed vult en hierdoor heel geschikt is voor het vullen van spouwmuren. Daarnaast is het brandwerend.

VOORDELEN UF-SCHUIM NADELEN UF-SCHUIM
  • Vult en vormt goed
  • Brandwerend
  • Opdroging duurt lang
  • Giftige stoffen
  • UF-schuim is slecht geluidwerend

Waarom staat hier nu drie keer precieshetzelfde verhaal...

Kortom… ThermoFoam = UF schuim

Niet doen dus ?

Ik zie dit toch als een van de weinige (de enige?) optie om je isolatiewaarde te vergroten als je al (heel oude) spouwmuurisolatie hebt. Ik heb moeite met het inschatten van het (gezondheids) risico. Ben ik naïef als ik denk dat dat wel meevalt met kennis en certificeringen die er tegenwoordig allemaal zijn?

Reputatie 6
Badge +1

Het UF schuim van tegenwoordig is niet meer dat spul van de 80er jaren. Het is duidelijk beter. Voor dat ik mijn muren heb laten naïsoleren heb ik alle productinformatie opgevraagd en gekregen. Nu heb ik een binnenspouwblad van beton en daarom behoorlijk lekdicht. Ben dus zeker niet bang voor UF in de binnenlucht. Het zit er nu ruim 3 jaar in en ik ben blij dat ik het gedaan heb. De oude glaswolisolatie uit 1980 was wel op en zat vol met water.

Reputatie 4

@Rakker Wilt u die productinformatie hier delen? 

Reputatie 6
Badge +1

Het lukt mij niet om een link naar het KOMO attest hier neer te zetten. Inmiddels is het Attest met dat nummer van een ander product. Ik heb V.M. gemaild voor het oude attest.

Reputatie 4

Het pdfje van Rakker is netjes via de mail aangekomen. Het bleek wel een oude versie te zijn.

Het nieuwe attest kan men hier online vinden.

https://beheer.komo.nl/kv/getfile/10553

Na-isolatie van spouwmuren met Thermisch isolerende spouwmuurvulling met Enverifoam®️

Geldig tot: 22-09-2022

 

Wat betekent zo een attest nu? 
Op hoofdzaak dit:

  • Er wordt volgens de uitvoeringsrichtlijnen van het SKG-IKOB gewerkt.
  • Er kan een steekproefsgewijze controle plaats vinden of dit zo gebeurt.

Al dat soort certificaten zijn via Google of Komo of bij de isolatiebedrijven te vinden/ mogelijk op te vragen.

Nu komt even die van Enverifoam ter spraken maar het had net zo goed een ander UF-schuim kunnen zijn, ze lijken allemaal heel sterk op elkaar. Bij gebrek aan info is een vergelijkend onderzoek eigenlijk niet goed mogelijk, daar zijn de attesten te beperkt voor en de fabrikanten/isolatiebedrijven geven amper of geen aanvullende informatie. 

Het voorbeeld attest ui de weblink boven: Op de 1e pagina van dit certificaat staat pontificaal het volgende vermeld:

“In het kader van dit attest vindt geen controle plaats van de productie van Enverifoam®️XD, noch op de samenstelling van en/of het thermisch isoleren van bestaande spouwmuren met schuimsysteem van Enverifoam®️XD als thermische isolatie.”

Ergo: Het attest gaat daar dus totaal niet over, staat er heel duidelijk vermeld.

Als we dan kijken naar wat er gepresteerd moet worden dan zijn de nodig proces zaken, maar ook wel een paar opvallen de zaken:

2.2 WARMTEWEERSTAND

Warmtegeleidingscoëfficiënt Symbool Waarde [W/(m·K)]

Gedeclareerde waarde λD 0,034 

Rekenwaarde λreken 0,048

http://www.goezinnen.eu/lambda.php

De λreken 0,048 waar dus werkelijk mee gerekend wordt is niet bijster hoog. 

Waar de isolatiebedrijven imho nergens op hun website over schrijven maar wat wel in dit attest staat is “formaldehyde”, spaanplaatgas, zie pagina 3.

Formaldehyde afgifte BRL 2110

De gemiddelde formaldehyde afgifte mag niet meer bedragen dan 700 mg per 100 g droog schuim

1,27 g/dm3h *

Of er werkelijk bij steekproeven formaldehyde in huis gemeten wordt kon ik nergens terug vinden. In het bouwbesluit staat wel een maximum toegelaten waarde voor formaldehyde genoemd. Je zou dan toch echt meer dan een steekproefje verwachten als het echt in de wet staat.

https://venin.nl/wat-is-ureum-formaldehyde-uf-schuim/

Zij adviseren dit:

Het kan voorkomen, dat in de eerste periode na het isoleren een geur van formaldehyde wordt waargenomen. Mocht dat het geval zijn, dan is de geur in de meeste gevallen binnen enkele dagen verdwenen. Door ventileren van de vertrekken kan een en ander bespoedigd worden. 

Ach een beetje ventileren …..nergens iets over of je dan ook aan het Bouwbesluit kunt voldoen.

Er zijn wel regels dat je o.a. geen UF-schuim mag toepassen als je holle stenen binnenmuur hebt en het wordt ook afgeraden als er sprake is van zgn schoon metselwerk, zonder afwerkingslaag.
Dit schuim wordt vooral geprezen omdat het in alle hoeken en kieren zou komen. Als het schuim via die kieren, bijvoorbeeld langs een kozijn aan de binnenzijde naar binnenkomt, dan lijkt de kans groter dat er formaldehyde in huis vrijkomt. Tot nu toe kon ik bij geen van de UF-leveranciers op hun website hier informatie over vinden. Wat ventileren was “het beste” wat ik kon vinden… bizar voor een stof die verdacht is van kankerverwekkende eigenschappen.

Oriënteer u zich goed of u dit wel wilt. Dat geldt ook voor gespoten PUR-schuim. Zeker voor mensen met risico’s t.a.v.  COPD of andere mogelijk relevante problemen (allergieën).

De aantallen mensen in NL die COPD gerelateerde problemen heeft is inmiddels best groot: 

Epidemiologie

De prevalentie van COPD in Nederland is 33,6 op de 1000 (600.000 COPD-patiënten). De incidentie van COPD is 1,9 per 1000 per jaar (33.000 nieuwe patiënten) in Nederland.[1][2] Jaarlijks sterven er ongeveer 6000 mensen aan COPD, dit is zo’n 4% van het totaal aantal sterfgevallen in Nederland. Hiermee behoort COPD tot de ziekten met de hoogste sterfte.[3]

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/COPD

Wie kan mij vertellen in gewone Jip en Janneke taal wat het resultaat is van het volspuiten van de spouwmuur met Thermofoam en/of UF schuim

het beste antwoord is niet dat van Anne met “ik heb hier geen ervaring en heb geen spouwmuur” !

een veel beter antwoord is:

ThermoFoam wordt door de isolatoren als ThermoSolutions genoteerd (folders) als:

natuur-vriendelijk-isoleren

als het opvullen en vervangen (lees verwijderen) van oude isolaties van 1975 tm 1995

is vleermuisvriendelijk

warmer in de winter en koeler in de zomer

30% besparing op warmte-energieverbruiks/gebruiks-kosten

 

de volgende punten kloppen niet:

is niet natuurvriendelijk en zelfs milieugevaarlijk: het productieproces behelst de productie van het milieuverstikkende ureum, het bij afbraak/vervang/opruim/recycle milieuvervuilende formaldehyde 

het kraken van aardgas, en huidgevaarlijke zilveroxyde dat 2x in productieproces voor komt (als start van 'n chemisch proces en als afval van een chemisch proces)

is niet te gebruiken als opvuller tot aan de nok omdat er dan later 1-2 bijgevuld moet worden (zeker richting daklijn) waarbij er vaak formaldehyde(gas!) vrij komt en het simpele "luchten” ontoerijkend is; gelijkend mosterdgas tegen oa spouwmuurmuizen zou nix levends de eerste 8 uren in het pand mogen verkeren.  Let ook op de jaartallen; want men gebruikt een chemisch proces om de “oude” 1975-1995 isolatie"troep” te verwijderen.

Het is niet vleermuisvriendelijk want elke studie op midden en lange termijn effecten is nul aanwezig: zo gebruiken veel nestbouwende diertjes het isolatiemateriaal wat zijn oa middels speeksel verplaatsen/losbijten/vormen.

ureumformaldehyde is een MATIGE hooguit redelijke isolator. De 30% wordt niet gehaald dan alleen in studies met een te vullen LEGE spouwmuur en met tamelijk  "gladde” binnenwanden.

Schappelijker is 15-20% … En dan is een dikke 3000 euro pas terugverdiend in gemiddeld 15 jaren, te lang dus.

Grootste nadeel: bij te rap werken kunnen her en der vochtige blijvende plekken ontstaan. Dus die stress om in 1 dag te vullen werkt averechts qua risico. Er wordt te gemakkelijk over gedacht….

 

Dat men voor iets als ThermoFoam kiest omdat een andere oplossing niet LIJKT te kunnen, wat onzin is; de oude tempex-bolletjes -oplossing kan nog steeds doch vergt veel gaatjes in de voegen om her en der de leegtes op te vullen (blazend en afzuigend). Maar de beste isolatie in deze tijden van milieuvriendelijk bezig zijn is en blijft een LEGE spouwmuur met nergens een verbinding tussen binnen en buiten, want een huis/muur moet ook ademen.

Reputatie 7
Badge +2

Ok, beetje vaag dit…
...ik kreeg een update email gericht aan “Han v Bakel Alkmaar-Leeuwen
Die had denk i@Han v Bakel Alkmaar-Leeuwen gemoeten?

Als ik de link volg van het bovenstaande beantwoord tekst, dan gebeurt er niets.
Ik zie de post die als antwoord is gekozen ook nergens.

Ik zou aan het antwoord nog willen toevoegen dat ik niet denk dat een lege spouwmuur dezelfde isolatiewaarde heeft als een fatsoenlijk met isolatie gevulde spouwmuur.
Dat een huis moet ademen door de muur heen en dat dat verhinderd wordt door isolatie lijkt me niet altijd een gegeven?

Verder nog steeds geen eigen ervaring met spouwmuur isolatie :)

Anne.

Reageer