Vraag

Wie weet wat voor een toplaag dit is?

  • 14 August 2023
  • 3 reacties
  • 145 Bekeken

Hallo,

Ik heb een vraag over een dakplaat en ik hoop dat men dit herkend en dus weet wat het is. Ik kan dit niet terug vinden op het net. 
Het gaat om een woning, 1975, met hellend dak.
Onder de dakpannen en panlatten liggen platen. (Ik vermoed spaanplaat en geen geperst stro wat ik ook op het internet ben tegen gekomen maar weet dat niet zeker)

Op het spaanplaat ligt een heel dun laagje folie óf papier.  
Het is géén opgespoten pur/foam  wat ook wel in de jaren 80 werkt gedaan. 
Aangezien ik vanuit de binnenzijde, met pirplaten en 2zijdig aluminiumfolie, tussen de gordingen, wil isoleren is het dus belangrijk om te weten of dat laagje damp open of damp dicht is. 
Aan de binnenzijde staat een gedeelte van een naam/bedrijf. Maar ook daar kwam ik niet verder mee. 

Wat is het laagje op het spaanplaat?

 


Alvast bedankt  

Met vriendelijke groet,

 

 


3 reacties

Reputatie 3

Het zijn dakplaten van C. van Opstal uit Oisterwijk met Komo Certificaat. Die leverde in de jaren '70, '80 en '90 dakplaten van het merk Opstalan. Hier vind ik 10 krantenartikelen erover periode 1970-1980:

https://www.delpher.nl/nl/kranten/results?coll=ddd&query=%28opstalan+AND+dakplaten%29&cql%5B%5D=%28date+_gte_+"01-01-1970"%29&cql%5B%5D=%28date+_lte_+"01-01-1980"%29&redirect=true&rowid=10

De platen op de foto's lijken op vezelplaat, geen stro. Die heten later OSB = Oriented Strained Board. Maar als daar vocht in komt, hetzij vochtige lucht, hetzij waterdruppels, en dat kan niet wegventileren, dan gaan die platen zwellen en tenslotte rotten. De onderzijde lijkt een gelijmde laag te zijn en de bovenzijde een losse laag. Het lijkt er op dat de onderzijde dan dampdicht is voor eventuele vocht uit de woning en de bovenzijde dampdoorlatend zodat het eventuele vocht weg kan ventileren.

 

 

@Erve Bedankt voor Uw reactie. 
In mijn zoektocht, ben ik ook Opstalan tegen gekomen maar dan met een pur/foamlaag aan de  buitenzijde. Vandaar dat ik het idee had dat dit iets anders was. 
Ik heb inmiddels via de gemeente de oude bouw tekeningen geraadpleegd. En daar staat: Opstalan PE. Ik ben wel, op het net, Opstalan PU tegen gekomen maar niet PE. Weet U misschien ook waar dit voor staat?

De link in Uw reactie kan ik helaas niet openen.  Ik heb, via delpher, 1 artikel uit de Volkskrant 1973  terug kunnen vinden over klachten en het vervangen van dakplaten ivm doorbuigen. 

Ik heb het idee dat de hele plaat het zelfde is. Namelijk verlijmde vezels. En dat er aan de buitenzijde een folie of papier zit.   
Maar dat papier/folie kan natuurlijk ook, voor het productieproces, de drager zijn voor de lijm/vezel laag. Maar dan blijft de vraag is het damp open of damp dicht?

Er zijn in het verleden bij de vorige bewoners lekkages geweest. Die plekken en andere punten van het dak zijn met een vochtmeter gemeten op vocht percentage. De waardes zijn nu 13-15% na de regenbui van afgelopen week. Lijkt mij niet hoog. Maar geen idee.

Is het verstandig om te gaan isoleren en zo ja hoe? 


Met vriendelijke groet..
 

Reputatie 3

@B.M.J.L Ik had in Delpher eerst "kranten" aangeklikt, dan kun je uitgebreid zoeken kiezen. Daarin de "periode" op 1970 tot 1980 gezet en dan de zoekterm met quotes "C. van Opstal" of Opstalan zonder quotes. Misschien als je probeert "Opstalan PE" met quotes dat je een advertentie ervan tegenkomt met productbeschrijvng?

PE is denk ik polyethyleen maar dat ze dan toch vezelplaat hebben gebruikt bij de bouw.

Als die toplaag van papier is laat hij wellicht vocht door. Alleen plastic houdt vocht tegen. Op de foto lijkt het dat de onderkant van de vezelplaat dampdichte lijm heeft en de bivenkant niet en dat de toplaag dan niet dampdicht is.

Als je de onderkant van het dak isoleert zijn er twee systemen, met ventilatiespleet tussen isolatie en dak, of moderner, geen spleet maar dan aan de zolderzijde dampdichte folie tegen de isolatie. En alles hermetisch afplakken met tape zodat er geen lucht uit de woning in of achter de isolatie kan komen vanwege hogere vochtigheid. Dan kan je de bestaande dakplaten laten zoals ze zijn.

Reageer