Beantwoord

Woningscheidende spouwmuur (tussenmuur) isoleren ?

  • 19 December 2021
  • 2 reacties
  • 1426 Bekeken

Wij hebben een twee-onder-één-kap woning uit 1990. Wij hebben al heel veel geïsoleerd, zelfs gebalanceerde ventilatie met WTW geplaatst.

Echter de spouwmuur tussen onze woning en die van de buren heeft geen isolatie. De muur bestaat uit 10 cm dikke kalkzandsteen blokken, een spouw van 5cm lucht en weer een 10 cm dikke kalkzandsteen. De lengte is 10 meter over 2 verdiepingen. Op zolder is deze afgeschuind ivm schuin pannendak aan voor- en achterkant. De woningscheidende spouwmuur is van bovenaf (onder de pannen) dicht gestopt met glaswol.

Als het flink vriest zie je op het pannendak de woningscheiding door dat de rijp of sneeuw hier eerder smelt door lekkende warmte. Dit zie je bij heel veel woningen uit de jaren negentig.

 

Ik ben al jaren op zoek naar iemand die deze luchtspouw kan vullen met isolatie. De enige manier schijnt te zijn door om de meter een vulgat te boren maar de muren zijn aan de binnenkant afgewerkt met stuc. En er zijn vast kasten op de etages voor gebouwd.

 

Volgens mij zou dit moeten kunnen met een lange lans die van bovenaf in de spouw wordt gebracht en deze van onderen af gaat vullen tot aan de pannen.

 

Er is echter nergens expertise of een bedrijf die dit kan doen. Volgens mij een gigantisch gat in de markt zeker nu isoleren een must wordt. Zijn er meer mensen met de gedachte zo'n spouw te vullen en mogelijke oplossingen?

icon

Beste antwoord door Carool van Kesteren 9 July 2022, 07:25

Bekijk origineel

2 reacties

@van Spa ik zie dat je nog geen reactie ontvangen hebt. Ik stuur je een privé bericht. Groet, Thea

Reputatie 2

doordat mijn huis voor- en achter is na-geisoleerd met enverifoam is een stukje van de spouw tussen mij en de buren nu ook gevuld. Dit resulteert in een flinke toename van het geluid dat door de muur komt. Wij horen opeens elkaars televisie en radio, en als iemand in de keuken op het aanrechts iets doorroert zelfs. Niet doen zou ik zeggen! 

 

Reageer