Skip to main content

Goedeavond, ik heb een goed geïsoleerd huis met nieuwe kuststofkozijnen met vloerverwarming beneden etc… maar toch als ik op de bank zit in de avond voel ik toch een soort koude tocht bij de bovenbenen. Wat kan ik hieraan doen? 

Ik heb plisse aangebracht, dat helpt natuurlijk alleen wanneer deze dicht zitten wat niet altijd het geval is.
Gordijnen en rolluiken of een combinatie zullen ook helpen.

Wel heb ik houten kozijnen van 30 jaar oud, mijn hoop wat dat als ik ooit voor nieuw kunststof zou kiezen dit probleem voorbij zou zijn, maar ik lees nu dat dit niet vanzelfsprekend is.

Ik denk dat een combinatie van radiatoren en vloerverwarming beter had geweest in mijn geval

@M.A.vanD  Mijn beperkte ervaring lijkt jouw vermoeden te bevestigen:
Ik heb vloerverwarming met gebooste convectoren over de hele breedte van de kozijnen.

Met de juiste instellingen geen koudeval, maar ook geen merkbare tocht - in tegendeel, de warmteafgifte van de vloer lijkt door de extra luchtstroming richting muurhangende gebooste convector iets groter te worden.

@M.A.vanD Je zegt niets over het gebruikte glas, ik hoop dat er tenminste HR++ in zit.

Van belang is ook nog of het om een groot glasoppervlak gaat en of er nog ventilatieopeningen in het kozijn open kunnen staan.

Zeker bij alleen vloerverwarming (lagere temperaturen) kunnen ventilatiestromen nogal eens onbehagelijk aanvoelen.

Van belang is eerst vast te stellen waar de koude stroom precies vandaan komt, dan kijken of je deze stropom kunt beïnvloeden

Ja zeker er zit HR +++ in

1. Staat er ventilatie aan?
  2. Een deel van de vloer is warmer doordat het debiet van de cv-pomp te laag is?
  3. Af en toe ligt er bij de Lidl of de Aldi een goedkope infrarood temperatuurmeter.

1. Staat er ventilatie aan?
  2. Een deel van de vloer is warmer doordat het debiet van de cv-pomp te laag is?
  3. Af en toe ligt er bij de Lidl of de Aldi een goedkope infrarood temperatuurmeter.

Normaal gesproken zal een  vloerverwarming in een dubbele lus (tegenstroom) gelegd zijn. Dan zal het debiet van de pomp geen invloed op de tempratuurverdeling over de vloer hebben,

@jvdleeuw Ligt er aan of de vloerverwarmingsbuien in een slakkenhuis- of in een haarspeldpatroon (meanderend) patroon liggen. 

Ook kunnen ramen goed geïsoleerd zijn maar moderne ramen hebben ook een ontluchtingsstrip boven. Misschien staat die (te vaak) open.

@Driepinter Natuurlijk worden relatief korte lussen bij de kozijnen apart in een meanderpatroon neergelegd (met kleine afstand) en in de rest van de kamer wat langere lussen in een slakkenhuispatroon.

Anders kunnen er de genoemde koudeval problemen ontstaan - dit is zeker.

In een grote (woon)kamer zijn er meerdere lussen. Misschien zit de fout in de verdeler.

Met welke cv temperatuur moet uw vloerverwarming werken?

We dwalen af.

Eerst vaststellen of en zo ja welke ongewenste ventilatie stromen er lopen. Dan kijken wat daar de oorzaak van is en goede maatregelen nemen. Een paar simpele testjes met wat  rookpatronen kan al gauw zinvolle informatie opleveren  https://www.scan-air.com/nl/product/rookpatronen-smokescan-75/

Reageer