Er is al veel gediscussieerd over het nut van het inzetten van thuisaccu's. De start van de testen op thuis accu's door VEH en de aankondiging van overheid over het stopzetten van de saldering heeft dit topic ook weer opnieuw opgerakeld.
Veel discussies gaan uit van veronderstellingen en aannames die afhankelijk zijn van allerlei verschillende omstandigheden. Goede vergelijkingen zijn lastig en juiste conclusies niet makkelijk te trekken. Wat opvalt is dat vaak werkelijke metingen om beweringen te onderbouwen ontbreken en/of niet eenduidig gedefinieerd zijn. Extra storend zijn hierbij ook nog de vaak misleidende resultaat toezeggingen van leveranciers.
Mijn eerste zonnepanelen heb ik bijna 15 jaar geleden laten leggen en toen al was duidelijk dat de salderingsregeling in principe een tijdelijke regeling zou zijn. Vanaf dat moment is stap voor stap de huisinstallatie doorontwikkeld op basis van keuzes gebaseerd op werkelijke metingen en met als einddoelstelling een minimale fossiele footprint en minimale kosten.
De afgelopen 5 jaren is mijn totale energierekening (inclusief de auto) telkens negatief geweest, mede dankzij de saldering. Dit jaar probeer ik datzelfde resultaat nu ook zonder saldering te realiseren. In feite verhuist de "saldering" naar mijn eigen bankrekening.
Het maximaliseren van het directe eigen gebruik is niet meer alleen zaligmakend, parkeren van beschikbare energie in de accu en een contract met dynamische prijzen vragen om een andere aanpak. De basis is en blijft het periodiek zelf goed meten van alle relevante energiestromen en de daarmee samenhangende kosten. Zie onderstaand plaatje met pijlen voor de diverse energiestromen. Alle gegevens worden afgeleid uit de monitoring van de diverse gebruikte systemen. Ik heb nu voor de afgelopen 3 maanden alle getallen op een rijtje en een spaarpotje van 650 Euro.
Het plaatje is specifiek voor mijn huisinstallatie, maar laat zich eenvoudig aanpassen aan elke andere situatie met de daarbij behorende te monitoren energiestromen.