Vraag

Schrijver Systeem/ Carebrick ervaring jaren 30 woning

  • 17 December 2020
  • 5 reacties
  • 4358 Bekeken

Hallo, 

We hebben in ons jaren 30 huis sinds we kasten voor de buitenmuren hebben gezet last van schimmels op de onderzijde van de muren. Ook achter onze dikke gordijnen begint zich schimmel te tonen.

Nu kwamen we op het systeem van Schrijver of Carebrick en ikzelf vond het wel een ingineus systeem en TNO staat er ook achter.

Uit een bezoek bleek dat de muren/stuc verzadigd waren tot wel 90% en dat de ruimte tot wel 70% RV had.

Alleen kom ik op internet zowel lovende als extreem negatieve berichten tegen over het systeem dan wel het bedrijf. Veel ervaringen zijn al 4 jaar oud en ik weet niet of dit een zinvolle oplossing is voor ons probleem. Ventileren in ons huis is niet effectief mogelijk omdat we maar 2 ventilatie rooster hebben en de rest openslaande ramen zijn.

Er wordt al aangegeven op diverse sites kijk de dakgoten na etc, dit lijkt geen probleem te zijn en met name omdat het probleem zich onderaan de muren bevindt.

Wie o wie heeft er hier ervaring met dit systeem/bedrijf?


5 reacties

Reputatie 3

Probeer eerst zelf eens dat vocht weg te krijgen.

Als je in een vochtige situatie hebt geïsoleerd maak je goede kans de problemen eerder te verergeren dan te verbeteren.

Hoe is het met de ventilatie van de kruipruimte.

Hoe is het met de ventilatie van de spouw.

Ventilatie kruipruimte en spouw moeten gescheiden zijn.

Deze pagina is wel informatief.

Reputatie 7
Badge +2

Geen ervaring.

Mij is ook niet helemaal duidelijk hoe dit verschilt van een gewone opening in het metselwerk,
of een open stootvoeg.
stootvoeg, staande voeg, verticale voeg (joostdevree.nl)

Als er verwezen wordt naar betrouwbare bronnen, in dit geval TNO,
maar je die bronnen vervolgens zelf niet kunt raadplegen wordt ik zelf altijd een beetje kritischer.
Iedereen kan een test door TNO laten uitvoeren. Het feit dat een patent is aangevraagd (of zelf als echt is toegewezen) zegt niets over of het idee ook werkt, alleen dat er niet iemand anders een vergelijkbaar patent had. De patenten lijken trouwens pas in 2012 te zijn aangevraagd.
De site probeert het bedrijf als familiebedrijf te presenteren, maar mijn idee van een familiebedrijf is niet een bedrijf dat actief is in oa NL,  BE, DE, UK, DK, E, FR en P.
 
Ik denk dat zoals @HvdW ook al stelde het vooral belangrijk is om eerst te achterhalen waar de problemen vandaan komen.

Als er bv optrekkend vocht vanuit de bodem is in de binnenmuren, dan gaat verluchting van de buitenmuren, wat dit systeem lijkt te doen, niet bijster veel helpen.
Al helemaal niet als er een geïsoleerde spouw is.
1 van de klachten die ik tegenkwam over CareBrick ijkt ook te suggereren dat het systeem niet geschikt is tegen kwel water


Ik zou dus eerst eens een deskundige inschakelen om te achterhalen wat precies het probleem is voordat ik naar oplossingen ging zoeken.

En dan zou ik eerder bestaande oplossingen kiezen dan oplossingen waar allerlei niet controleerbare uitlatingen over worden gedaan.
 

Hallo HvdW en Anne,

Bedankt voor jullie reactie, we zijn er ondertussen ook over uit om deze "oplossing" nog niet uit te voeren. Met name door de verschillende reacties op het Internet vanuit ervaringen maar ook bouwkundigen die hun vraagtekens zetten. Daarnaast was het keurmerk waarvan de eigenaar de voorzitter is ook merkwaardig, voelt als een slager die zijn eigen vlees keurt.

Wij hebben in onze spouw te weinig ruimte voor isolatie, dus de klachten bij isolatie zullen bij ons niet van toepassing zijn. Maar we gaan zeker op zoek naar wat het probleem zou kunnen zijn van ons probleem.

Het huis staat al bijna 100 jaar net als meerdere huizen in de wijk en we gaan eens rond vragen of wij nu de enige zijn die dit probleem hebben of als enige ons hier zorgen over maken. En hoe zij hiermee om gaan.

 

ik hoorde laatst iemand al zeggen dat dit de charme van oude huizen is, ik zou het eerder als probleem zien en willen weten hoe andere dit opgelost hebben. Misschien is het schoonmaken van de openingen of het toevoegen van een extra opening al de oplossing. 

 

We zullen eens kijken of er een onafhankelijke vochtexpert naar dit probleem kan kijken.

 

Nogmaals bedankt

Hallo, hebben jullie een oplossing gevonden?

 

Wij hebben namelijk ook een vocht probleem in de muur.

De muur is door de vorige eigenaar geïmpregneerd,  maar toch zijn er voctplekken in de woonkamer en boven in de slaapkamer. 

We weten niet of het oudere plekken zijn, van voor het impregneren en dat het een gebrek aan ventileren is, het huis is van een oude dame geweest en staat lang leeg.

 

Voor dat we iemand van schrijver of carebrick laten komen , willen we een onafhankelijk vochtexpert laten komen.

Hebben jullie iemand laten komen en zijn jullie tevreden?

 

Groet Noelle 

Het, Carebricksysteem werkt volgens de folder wel voor ontvochting van de binnenmuur, de keramieken koker wordt door buitenmuur en isolatie heen tegen de binnenmuur aan geplaatst en door capulaire werking en ventilatie via koker verdwijnt ook het vocht uit de binnenmuur? 

Reageer