Skip to main content

Hai allen,

ik weet niet of dit een geschikt topic is voor deze community, maar mijn vraag komt wel voort uit de overstap van koken op gas naar koken op inductie, dus hopelijk is mijn verhaal hier toegestaan:

Wij hebben twee jaar geleden een inductiefornuis van een gerenommeerd merk aangeschaft. Hij was prachtig, ik was in mijn nopjes.
Voor dit apparaat moest een driefasen-aansluiting gerealiseerd worden, wat wij hebben laten doen door de netbeheerder Liander. Dat was in januari 2023

Het was even wennen, koken op inductie, maar het lukte wel aardig.
In maart 2023 echter kregen we kortsluiting in het apparaat, de stop vloog eruit. En als we de schakelaar weer omhoog zetten in de stoppenkast, en het apparaat weer aandeden, sloeg de stop meteen weer door. De leverancier gebeld, welke direct een monteur stuurde, de kookplaat was kapot. De monteur heeft het apparaat gefikst en we konden weer aan de slag. 
In juni 2024 weer kortsluiting, nu was de oven kapot. De monteur heeft het weer gerepareerd en we konden weer door. 
In september 2024 weer kapot. De leverancier heeft ons toen kosteloos een nieuw fornuis gestuurd. Een maand later weer kapot. Bleek dat het bezorgbedrijf de oude kabel ongecontroleerd weer had aangesloten en deze was blijkbaar (later door onze elektricien bevestigd) door de eerdere kortsluitingen al enorm beschadigd. Wij hebben toen alle elektra in de keuken (die te maken had met de driefasen aansluiting) laten vervangen, omdat deze wellicht al aardig wat optaters had gehad. Onze elektricien heeft toen zware, industriële, kabels getrokken. We hebben toen ook gehele stoppenkast opgeschoond en vervangen, niet per se nodig, maar just to be sure.
De leverancier heeft toen een derde maal een nieuw fornuis geleverd (wederom kosteloos). Helaas heeft het allemaal niet mogen baten, een maand later (oktober 2024) weer kapot. De leverancier is inmiddels van toon veranderd, het is nu een 'we sturen een laatste keer de monteur toe, hierna kan het niet meer op garantie'. Zij stellen dat het aan de piekbelasting van het stroomnet ligt en dat we het op Liander moeten verhalen, welke niet thuis geeft (er is door hen geen piekbelasting geregistreerd).
Wij zijn eigenlijk wel radeloos nu. Onze elektricien weet het eerlijk gezegd ook niet zo goed meer, hij dacht dat het wellicht aan de zonnepanelenaansluiting lag, maar de eerste klachten met het toestel waren voordat we zonnepanelen hadden.

Herkent iemand dit of heeft iemand ideeën wat het nog meer kan zijn? De elektricien komt deze week fasespanning meten, maar verwacht daar niets vreemds aan te treffen. Andere apparatuur in huis geeft geen problemen.

Alvast bedankt voor het lezen en eventuele suggesties.

@T.V.H Ik neem aan dat de huisaansluiting een 3 x 25A aansluiting is en dat het fornuis op een aparte 3f groep in de meterkast is aangesloten. (Automaat type B of C ?)

Kun je aangeven om welk fabricaat en type oven het gaat.

Een fasemeting door je elektricien is een mooi begin. Dat moet eigenlijk door het netwerkbedrijf gedaan worden. Piekspanningen of afwijkende spanningen (buiten de range 230V =/- 10%) kunnen dan opgespoord worden. Die kunnen veroorzaakt worden door een te lage capaciteit van je netwerk of door verstoringen door mensen in jouw straat. Bijvoorbeeld zonnepanelen die fout geconfigureerd zijn. (Bijvoorbeeld schakelen niet uit bij 253 V.)

Dank beiden voor reply!

Het betreft een SMEG CPF9IPOG, losstaand model.

Deze is inderdaad op een eigen krachtgroep aangesloten in de stoppenkast. Alle elektra van de stoppenkast naar het fornuis is al vervangen, de stoppenkast is helemaal vervangen en daarmee opgeschoond. Iemand, op een ander forum, had het over een 'zwevende nuldraad’ tussen meterkast en fornuis, maar dit is dus recentelijk (na de vele malfunctions) helemaal opnieuw gelegd. Wellicht is de driefasenaansluiting niet goed?

@Rakker - wij hebben Liander al benaderd maar deze geven niet thuis. Er moet eerst geconstateerd worden dat er idd iets vreemds aan de hand is met de spanning. 

We kregen elders de tip om een elektricien met zegelrecht voor een 2nd (in dit geval 3rd) opinion te laten komen.

@T.V.H 

Dat is een flinke jongen met een aansluitwaarde van 11,4 kW.

Staat deze wel goed geinstalleerd? Het is een vrijstaand model. Heeft het ook voldoende ruimte rondom dat het zijn warmte kwijt kan. Ik neem ook aan dat de nieuwe kabel minimaal 4 mm kwadraad is ivm dat hoge vermogen.

Je hebt het ook een beschadigde kabel door kortsluiting. Dat lijkt mij onmogelijk. Die schade kan hooguit komen door overbelasting. Een kortsluiting zou een zekering doen uitschakelen.

Als een netwerkbeheerder de spanningen gaat controleren, doen ze dat met een schrijvende meter. Jouw elektriciën zal zo'n ding niet hebben. Zelf spanningen meten tijdens hoog gebruik zou nog een optie zijn.

Een zwevende nu in jouw installatie zou veel meer schade veroorzaken in jouw huis. De kabel naar de Smeg kan gecontroleerd worden.

Ik wil voorpp stellen dat ik geen electricien ben, maar denk het volgende, zonder de oplossing te weten.

Het ligt niet aan de fornuizen die je hebt gekregen, ander fornuis zelfde probleem.
Vraag, ook kortsluiting/krachtgroep schakelt uit als je 1 plaat gebruikt of gebeurt het als je meedere platen tegelijk aanzet c.q de oven aanzet? Bij de oven gaat het meteen om een hoog vermogen, maar bij 1 of 2 platen veel minder.
Vraag, is de krachtgroep al eens vervangen c.q. opnieuw geinstalleerd?

Als het niet aan de fornuizen ligt (je hebt er meerdere gehad) en de bedrading is dik genoeg, blijjft over de krachtgroepzekering, c.q. de aansluiting daarvan verdeeld over de 3 fasen.

Zoals ik begon, ben techneut, maar mogelijk helpen mijn gedahcten.

Succ6

@T.V.H Dat is inderdaad een wel erg forse gebruiker. Natuurlijk kan er in de oven iets defect raken maar dan moet de installatie daar wel goed op reageren, bv door aardlekbeveiliging en afschakelen van te hoge stromen (piekbelastingen en kortsluitingen). 't Zou me niet verbazen als er inderdaad ook een probleem in de installatie zit. Ik weet niet hoelang de bekabeling van meterkast naar keukenaansluiting is maar de door ​@Rakker genoemde 4mm2 lijkt me wel het allerminste dat er nodig is. De fabrikant schrijft in z.n installatie instructies ook duidelijk  méér voor, afhankelijk van de bedradings keuze. 

Installatiepagina uit de handleiding

Ik zou persoonlijk een dergelijk belasting niet toepassen op een 3x25 A installatie. De risico’s dat andere grote (1f) gebruikers inschakelen en er inductiepieken van de oven gaan stapelen zouden mij te groot zijn.

Voor een aansluiting op 2 fasen zou op minstens 25 A moeten worden afgezekerd en zou je echt een aansluitwaarde van 3x35 A moeten hebben.

Ik snap niet dat Liander dit niet wil meten, ze zullen ongetwijfeld apparatuur hebben op pieken te detecteren.
Ik heb een inmiddels 35 jaar oude digitale multimeter met min/max functie.
Die zou zonder problemen pieken kunnen constateren, zij het met 1 fase tegelijk.

Ik ga er vanuit dat de apparatuur en aanleg wel goed zal zijn, al heb ik ook bij professionele installateurs tenen krommend broddelwerk gezien, zelfs brandgevaarlijk .

Reageer