Hai allen,
ik weet niet of dit een geschikt topic is voor deze community, maar mijn vraag komt wel voort uit de overstap van koken op gas naar koken op inductie, dus hopelijk is mijn verhaal hier toegestaan:
Wij hebben twee jaar geleden een inductiefornuis van een gerenommeerd merk aangeschaft. Hij was prachtig, ik was in mijn nopjes.
Voor dit apparaat moest een driefasen-aansluiting gerealiseerd worden, wat wij hebben laten doen door de netbeheerder Liander. Dat was in januari 2023
Het was even wennen, koken op inductie, maar het lukte wel aardig.
In maart 2023 echter kregen we kortsluiting in het apparaat, de stop vloog eruit. En als we de schakelaar weer omhoog zetten in de stoppenkast, en het apparaat weer aandeden, sloeg de stop meteen weer door. De leverancier gebeld, welke direct een monteur stuurde, de kookplaat was kapot. De monteur heeft het apparaat gefikst en we konden weer aan de slag.
In juni 2024 weer kortsluiting, nu was de oven kapot. De monteur heeft het weer gerepareerd en we konden weer door.
In september 2024 weer kapot. De leverancier heeft ons toen kosteloos een nieuw fornuis gestuurd. Een maand later weer kapot. Bleek dat het bezorgbedrijf de oude kabel ongecontroleerd weer had aangesloten en deze was blijkbaar (later door onze elektricien bevestigd) door de eerdere kortsluitingen al enorm beschadigd. Wij hebben toen alle elektra in de keuken (die te maken had met de driefasen aansluiting) laten vervangen, omdat deze wellicht al aardig wat optaters had gehad. Onze elektricien heeft toen zware, industriële, kabels getrokken. We hebben toen ook gehele stoppenkast opgeschoond en vervangen, niet per se nodig, maar just to be sure.
De leverancier heeft toen een derde maal een nieuw fornuis geleverd (wederom kosteloos). Helaas heeft het allemaal niet mogen baten, een maand later (oktober 2024) weer kapot. De leverancier is inmiddels van toon veranderd, het is nu een 'we sturen een laatste keer de monteur toe, hierna kan het niet meer op garantie'. Zij stellen dat het aan de piekbelasting van het stroomnet ligt en dat we het op Liander moeten verhalen, welke niet thuis geeft (er is door hen geen piekbelasting geregistreerd).
Wij zijn eigenlijk wel radeloos nu. Onze elektricien weet het eerlijk gezegd ook niet zo goed meer, hij dacht dat het wellicht aan de zonnepanelenaansluiting lag, maar de eerste klachten met het toestel waren voordat we zonnepanelen hadden.
Herkent iemand dit of heeft iemand ideeën wat het nog meer kan zijn? De elektricien komt deze week fasespanning meten, maar verwacht daar niets vreemds aan te treffen. Andere apparatuur in huis geeft geen problemen.
Alvast bedankt voor het lezen en eventuele suggesties.