Vermindering Energiebelasting op je energienota

  • 27 December 2021
  • 4 reacties
  • 191 Bekeken

Reputatie 1

Actueel is nu Vermindering Energiebelasting per huishouden ter compensatie voor de sterk stijgende energieprijzen zoals aardags - electra - warmtenet.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/belastingplan/maatregelen-belastingplan-algemene-beschouwingen

Ik heb dit gecontroleerd op mijn jaarnota 2021 energieleverancier en zie, dat ik al vermindering energiebelasting heb van € 547,60. Toen heb ik al mijn voorgaande jaarnota's nagezien en ik heb al vanaf 2014 vermindering energiebelasting, wat fijn. Ik heb nu een 3-jaar vast contract voor groene stroom en aardgas welke tot 01.09.2023 loopt.

Ik heb een PV-installatie van 9 stuks Bisol 255Wp BMU poly met 9 stuks Enphase 215 micro omvormers en in meterkast Envoy Communications Gateway op router geplaatst op 07.08.2014 . In 2021 geproduceerd zonnestroom 2.420 Kwh, afgenomen van energieleverancier 358 Kwh groene stroom en teruggeleverd aan energieleverancier 1.669 Kwh. Totale jaarnota, inclusief energiebelasting - opslag duurzame energie - vaste leveringskosten - netbeheerkosten - vermindering energiebelasting: € - 57,-

Ik heb navraag gedaan en zowel particulier als zakelijk krijgen de vermindering energiebelasting.

Wil jezelf de berekening maken zie:

https://www.eigenhuis.nl/energie/energiebelastingtool#/

https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/inzicht-in-je-energierekening/energiebelasting-2022/


4 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Milieucentraal:

“De teruggave van de energiebelasting gaat omhoog van 560 euro naar 825 euro. Dat betekent een belastingvoordeel van 265 euro voor iedereen (los van hoeveel energie je gebruikt).”

Ik heb eens gezien dat men denkt dat men geen (volle) teruggave energiebelasting krijgt als men bijna geen energie (vooral elektriciteit als gevolg van zonnepanelen) verbruikt. Ook ik dacht eerst dat het voordeel van zonnepanelen ten koste zou gaan van de (dus vaste) teruggave energiebelasting.

Hallo, ik heb een huis uit 1969, 28 zonnepanelen. Gebruikte elk jaar het aantrekkelijk aanbod van VEH met collectieve inkoop. Dit jaar kreeg ik het bericht, geen passend voorstel.

Op 5 januari moest ik wisselen, of verlengen bij Energie direct. Ik betaalde vorig jaar 216 E per maand. Nieuw aanbod bij hetzelfde verbruik was 845 E per maand. Bij independer kon ik niets goedkoper dan 600 E per maand vinden. 

Dus dat het maar een paar honderd euro op jaarbasis is klopt dus niet voor de wat oudere huizen, daar is het per maand. 

 

Ik zag in de eindafrekening dat de vermindering energie belasting op gas -€ 1,53030  per dag in 2021 stijgt naar -€ 2,25965 → 266 Euro per jaar. 

Maar ja dat compenseert niet een gasprijs die gestegen is van 0,75 E per kuub naar ruim rond de 2,00E. 

We kijken met interesse naar de uitwerking van meer compensatie?

 

Reputatie 7
Badge +2

@Dé Jansen Wat was het verbruik?
Want zonder die informatie is het lastig te vergelijken.

Mss is het interessant om geen jaarcontract af te sluiten?
De gas prijs lijkt sinds november al weer ongeveer gehalveerd dus mss is het handig nog even te wachten met het afsluiten?

Overigens kopen energiemaatschappijen zelf eigenlijk nooit op de top van de markt in. Wetende dat tegen april de gasprijs weer ‘normaal’ is zouden die dus logischerwijs niet tegen die hoge prijzen moeten gaan inkopen.

Daarnaast is ook de vraag wat ‘normaal’ is.
Als je de gas futures vergelijkt met bijvoorbeeld 2000 - 2008 dan zijn die nu nog steeds erg laag.

Anne.

@Driepinter Ik zag op mijn rekening wel volledige verzilvering van het belasting voordeel. So far so good.

@Anne verbruik was/is gas = 3400 m3 // elektriciteit 195 kWh teruggeleverd netto

Stroom verbruikte 4489 // teruggeleverd = 4681

Reageer