Voor wie zijn de maatregelen voor verduurzaming nog meer niet betaalbaar?

• 7 juli 2019
  • 9 reacties
  • 244 Bekeken

Ik zie allemaal optismische mensen hier volop aan de slag.

Ben ik nou de enige bij wie de moed in de schoenen zakt met dit energie akkoord? En die zich afvraagt waar het geld vandaan moet komen? Warmtepomp en dat soort dingen, minimaal €12000.. Ik heb nog niet eens ruimte in de begroting voor zonnepanelen.

Serieus.. heeft VEH wel 's nagedacht over betaalbaarheid van al deze maatregelen?

9 reacties

Volkomen gelijk; de tegenwerking van de mensen gaat waarschijnlijk pas komen als het te laat is. Zolang deskundige tegenstanders worden geweerd is dit klimaatgedoe niet oprecht.
Ik weet niet wat je met deskundige tegenstanders bedoeld. En ik heb niks tegen "klimaatgedoe" alleen ik vraag me oprecht af waar ik het geld vandaan moet halen.

Ik kan toch niet de enige zijn?
Reputatie 5
Misschien is het inderdaad hoog tijd om het hele financiële thema van de transitie eens een eigen plek in de discussie te geven en de techniek even aan de kant te zetten.
Dus een andere vraagstelling:
  • Wat geven we nu uit aan energie: Gas Electra, Benzine, Warmte ?
  • Hoe zullen de kosten daarvan zich de komende 10 jaar ontwikkelen ?
  • Wat zullen naar verwachting onze energiebronnen over 20 jaar zijn ?
  • Wind, Zon, (groen) Gas, bodemwarmte ?
  • Wat zal/mag dan die nieuwe vorm van energie een huishouden kosten ?
  • Hoeveel zal de transitie gaan kosten en wie zal dat geen betalen (burgers / bedrijven)
  • Hoe verdelen we de transitie kosten over de grote variëteit van bestaande woningen.
En wie gaat die vragen beantwoorden?
Reputatie 3
Badge +2
@jwijnands Ik zal navragen in hoeverre Eigen Huis een antwoord op deze vragen heeft.
Je kunt een duurzaamheidslening aanvragen/afsluiten.
Zaak is dat je uitzoekt welke maatregelen je het best kan treffen in jouw persoonlijke situatie.
Daarbij is de kunst de kosten/baten goed in beeld te brengen. De lening moet zich zo snel mogelijk terug verdienen natuurlijk....
Een zoektocht op het wereldwijde web hoort daar m.i. gewoon bij.
De overheid geeft forse subsidies op apparatuur, persoonlijk verwacht ik hiervan geen verdere bijdrage.
Volkomen gelijk; de tegenwerking van de mensen gaat waarschijnlijk pas komen als het te laat is. Zolang deskundige tegenstanders worden geweerd is dit klimaatgedoe niet oprecht.
Wil je uitleggen wat je bedoeld met "klimaatgedoe" en welke "deskundige tegenstanders" zouden worden geweerd op dit forum? Graag dan ook een uitleg van je persoonlijke aanpak van je woning om de opwarming van de aarde tegen te gaan. Thanks!
Reputatie 6
Badge +2

Volkomen gelijk; de tegenwerking van de mensen gaat waarschijnlijk pas komen als het te laat is. Zolang deskundige tegenstanders worden geweerd is dit klimaatgedoe niet oprecht.Wil je uitleggen wat je bedoeld met "klimaatgedoe" en welke "deskundige tegenstanders" zouden worden geweerd op dit forum? Graag dan ook een uitleg van je persoonlijke aanpak van je woning om de opwarming van de aarde tegen te gaan. Thanks!

Mogelijk doelt @Kieb op het weren van "deskundige tegenstanders" uit het klimaatdebat algemeen. En dus niet op deze community. Op deze community is nog nooit iemand de toegang ontzegd.
Reputatie 6
Badge +2
Ik weet niet wat je met deskundige tegenstanders bedoeld. En ik heb niks tegen "klimaatgedoe" alleen ik vraag me oprecht af waar ik het geld vandaan moet halen.
Er wordt ook geadverteerd om panelen (geïnstalleerd en al) te huren. De huur valt dan weg door middel van een lagere energierekening (als de zon-oriëntatie en kWh verbruik gunstig zijn).

Reageer