Waarom heeft VEH zich sterk gemaakt voor warmtepomp huishoudens?

  • 27 December 2022
  • 1 reactie
  • 104 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 0 reacties

Onderstaande problematiek heb ik ook via contactformulier aan VEH gesteld. Geen antwoord gekregen!

En ik vind het teleurstellend dat VEH  zich niet sterk heeft gemaakt voor voorlopers (huishoudens met warmtepomp en dus van het gas!) van verduurzamen. Want het energieplafond geeft slechts voor 2900 KWh compensatie met 40ct /KWh en huishoudens met warmtepomp zullen veel meer KWh gebruiken.

Met vriendelijk groeten

 

Van: gjbraas@planet.nl
Datum: 7 oktober 2022 om 11:36:00 CEST
Aan: "Gaslicht.com" <info@gaslicht.com>
Onderwerp: RE:

Beste Marlies,

Maar dat is toch een rare gang van zaken. Zo bevorder je niet om van het gas af te gaan en de duurzaamheid. Gelukkig dat Aedes ook 6000 KWh voorstelt, die begrijpen hoe het werkt. Consumentenbond is ook wakker en ik heb VEH ook er op gewezen.

In mijn situatie rijksmonument A-label van het gas, kom ik zeker ca 4000 KWh in het dure ca 90 ct tarief. , 40 x 2900 = 1160 plus 4000 x 90 ct 3600 = 4760 euro. Ca 400 euro per maand.

Jullie kunnen hier ook nadrukkelijk op wijzen!

Groet Gerard Braas

Van: Gaslicht.com <info@gaslicht.com>
Verzonden: vrijdag 7 oktober 2022 11:17
Aan: gjbraas@planet.nl
Onderwerp: RE:

Beste meneer Braas,

Bedankt voor uw bericht. Ik begrijp uiteraard dat met deze regeling de mensen met warmtepompen alsnog veel gaan betalen. 

De overheid heeft het verbruik gelukkig wel verhoogd van 2400 kWh naar 2900 kWh maar dit dekt nog niet het gehele verbruik. 

Tot zover horen wij geen geluiden meer dat de overheid dit nogmaals gaat bekijken. Ik ben bang dat dit is wat ze voor warmtepompgebruikers gaan doen.

Mochten er verdere vragen zijn, dan hoor ik het graag.

Met vriendelijke groet,

Marlies Hazenberg
Coördinator Customer Care

gaslicht-logo.gif

phone.png0342 411 350

facebook_groen.png twitter_groen.png youtube.png

Banner Website van het Jaar 2022

--------------- Oorspronkelijk bericht ---------------
Van: Gerard Braas [gjbraas@planet.nl]
Verzonden: 05-10-2022 11:03
Aan: info@gaslicht.com
Onderwerp:
 

Aan Bas Woldering

Verzonden vanuit Mail voor Windows

Het is verbazen te lezen hoe de media (en ook Bas Woldering “dit is ook een steun voor mensen die van gas af gingen”) en ook de politiek reageren op het nieuwe energieplafond. En ik noem het punt van de mensen met een warmtepomp.

 

Maar eerst de compensatie voor elektriciteit: terecht verlaagd naar 40 ct en opgehoogd naar 2900 KWh, want dit niveau wat de meeste (mediaan) huishoudens verbruiken.

 

Maar om dan te zeggen dat dit ook een compensatie voor huishoudens met een warmtepomp dan begrijp je het niet! Warmtepomp huishoudens verbruiken ook elektriciteit voor wasmachine , koelkast, verlichting, TV, PC enz. Maar meer elektriciteit voor verwarming en warmwater voor douchen en dit gebeurd met een warmtepomp.


1 m3 gas komt qua energie-equivalent overeen met 9,8 KWh. Dus om 1200 m3 gas te vertalen naar elektriciteit is dat 9,8 x 1200 = 11760 KWh. Dat zou dan formeel de compensatie voor warmtepomp gebruikers - die van het gas zijn- moeten zijn. De investering is namelijk ook nog aanzienlijk.

Nu is bij een gemiddelde temperatuur van 4 graden in het stookseizoen het rendement van de warmtepomp 3,5 á 4 beter en geen CO2 uitstoot bij groene stroom. Een compensatie van ca 3000 a 4000 KWh voor warmtepomp gebruikers zou dan rechtvaardig zijn. Plus de 2900 KWh kom je dan op ca 6000 á 7000 KWh. PS laten de rekenmeester het precies bepalen.

 

Met vriendelijke groeten,

 

Gerard Braas

servlet.ImageServer?oid=00DD0000000nNve&esid=0182p000028MwBz&from=ext


This topic has been closed for comments

1 reactie

Reputatie 2

@G.J.B Welkom op onze community. De Eigen Huis Community is niet het kanaal om direct vragen aan onze Ledenservice te stellen. De Community dient als dialoog tussen leden over verduurzamen. We hebben voor je melding aparte kanalen zoals onze telefonische Ledenservice. Zijn er nog onduidelijkheden over energieprijsplafond als warmtepompeigenaar en de e-mail die je hebt gestuurd? Dan kun je hiervoor bellen met 033 450 77 50 tot 21.00 vanavond. We gaan graag verder met je in gesprek via het juiste kanaal. Deze topic wordt gesloten. Groet, Stephanie