Beantwoord

Wat is het beste advies om op korte of middellange termijn te gaan doen met het asbest dakbeschot

  • 4 October 2019
  • 7 reacties
  • 757 Bekeken

Ons woonhuis is gebouwd in 1961 en voorzien van een asbest dakbeschot.Op zich werkt dit prima en levert geen problemen op.Het is dus geen asbest dakbedekking in die zin dat het asbest blootgesteld is aan de buitenlucht.Dit soort asbest moet op termijn vervangen worden maar dat is bij ons huis niet het geval.Wat is echter het beste advies om op korte of middellange termijn te gaan doen met het asbest dakbeschot?Gewoon maar laten zitten of toch een keer vervangen door een gangbaar type dakbeschot ?
icon

Beste antwoord door Norbert 5 January 2020, 14:42

Bekijk origineel

7 reacties

Een goede vraag. Ik ben benieuwd of iemand een advies heeft omtrent deze problematiek, want wij hebben hetzelfde. Om echter het hele dak te ontdoen van asbest gaat fors in de papieren lopen denk ik.

Ja dat klopt.Het asbest dakbeschot weghalen is een hele klus en je doet dat niet “zo maar even". Wanneer dan wel is de vraag.  Juridisch is het  niet strikt noodzakelijk met de huidige wetgeving.   Wie weet hier een goed antwoord op ?

Reputatie 4
Badge +3

Welkom op de community @HarrievanK. Heb je deze link al eens bekeken? Misschien helpt dit je verder op weg. Ik hoor het graag van je. Ook via deze link kom je misschien verder. 

Reputatie 7
Badge +2

Laat ik beginnen te zeggen dat ik hier geen ervaring mee heb.

Asbest is spul dat je het liefst niet in huis wilt hebben.
Bij verkoop zal het zeer waarschijnlijk ook een ‘dingetje’ worden. En mensen (ruim?) minder bieden dan wat het kost om op te ruimen.
Zolang je het met rust laat is er in principe niets aan de hand.
Als ik het goed begrijp heb je het over dakbeschot dat aan de binnenkant zit.

Ik weet niet of het dak al geisoleerd is en zo niet of dat dan het makkelijkst aan de binnenkant zou kunnen worden gedaan. Als dat wel het geval is zou je kunnen overwegen dat achter elkaar te laten uitvoeren.

Persoonlijk verwacht ik dat het saneren van asbest nog wel wat goedkoper gaat worden.
Ik weet niet waar je woont, maar mogelijk dat er in Duitsland asbest verwijderaars zijn die ook volgens de NL normen werken.

Ik zou sowieso beginnen met elke maand wat geld apart te zetten voor een asbest sanering.
En daarnaast bijvoorbeeld elk jaar een aar offertes aanvragen om een idee te krijgen of de kosten veranderen. Zodra die op een niveau liggen dat het je waard is (en je mss ook al wat er voor gespaard hebt) zou ik het laten uitvoeren. En zoals gezegd indien van toepassing meteen het dak isoleren.

Overigens is mijn schoonvader (ca 35 jaar geleden) aan ‘asbestlongen’ overleden, dus ik zou zelf dat spul wat eerder uit mijn huis willen hebben. Ondanks dat ik weet dat als je het laat zitten het verder geen probleem is. Bij asbest speelt echter al snel emotie ook mee.
 

Ons alleenstaand huis in een dorp is van 1790. Gekocht in 1972. IJssel-steentjes buitenom en op het dak Oud Hollandse pannen die slecht sluiten. Binnenin een nieuw huis laten bouwen, op de dakbalken asbestplaten als beschot om de oude pannen weer te kunnen gebruiken. Binnen matige isolatie met tempex. En nu dus het probleem dat U aan de orde stelt..

Mijn oplossing bestaat uit twee delen. !0 jaar geleden heb ik besloten het dak buiten voorlopig zo te laten. Uitstekend waterdicht gebleken. Binnen 12 cm dikke, zeer goede nieuwe isolatie tegen de asbest tussen de balken aangebracht, en de isolatie weer afgedekt met een waterdichte folie want anders condens tegen het koude beschot. Af te werken met gipsplaten en papier behang (bijna niet te krijgen) om de waterdamp in de kamer enigszins te reguleren. Het dak voldoet nu prima. Samen met spouwmuur isolatie zit het gasverbruik nu op de helft van voordien.

Als in de toekomst de pannen (of de tengels!) echt vervangen moeten worden, denk ik dat je het in het zicht komend asbest-beschot buiten langs alsnog af kunt dekken met EPDM rubberfolie, niet al te prijzig. Het zit dan nog verder opgesloten. Enige probleem: Je moet de nieuwe tengels door de folie heen spijkeren. Maar dat moest ook al door de asbestplaten en dat heeft nooit ergens gelekt. Zo moet het  huis weer 100 jaar verder komen.

Reputatie 7
Badge +2

@Norbert Klnkt alsof je de asbest netjes hebt ingepakt.
Jij verwacht dus niet dat er binnen nu en 100 jaar een verplichtig komt om *alle* asbest uit huizen te verwijderen? Of in ieder geval niet zolang je er zelf in woont :)?
En dat het ook geen grote invloed op de prijs gaat hebben bij eventuele verkoop? (mijn vriendien zou nooit een huis met asbest er in hebben gekocht)

wee antwoorden op twee vragen van Anne.

Toen ik de asbestplaten van een schuurtje bij het gemeente-depot wilde inleveren moest het per twee platen in 2 lagen plasticfolie worden aangeleverd. Daar verdwijnt het in een container, wie weet waarheen. Netjes inpakken is dus een voorschrift, dat bracht me op het idee voor het hele dak. Of het bouwtechnisch verstandig is leent zich voor een discussie hier, liefst met mensen die er ervaring mee hebben. Ik zou me ook een coating kunnen voorstellen i.p.v. EPDM, wie weet is er meer bruikbaars?

 

Wat de prijs van het huis betreft (een beetje off-topic) : iemand die in 1972 een huis koopt is vaak van voor ‘40-’45. Die generatie kende het woord duurzaamheid niet, maar des te meer het begrip zuinig zijn (en vlijt in verband met huizen). Menigeen raadde me aan de onbewoonbare troep af te breken en nieuw te bouwen. Een oude aannemer zag het gelukkig nog wel zitten en nam op een zondag zelfs zijn familie mee om zijn werk te bezichtigen. Inmiddels heb ik er een gevecht op zitten met een groepering in het dorp die ons huis tot gemeentemonument wilde verklaren o.a. vanwege unieke details, die ik echter ergens op een sloop gevonden had. Het huis is dus “vanuit een krappe beurs” opgeknapt, waarom zou ik daar nu de hoofdprijs voor vragen. Is zuinig zijn niet nog steeds een deugd?

Reageer