Wat is het beste advies om op korte of middellange termijn te gaan doen met het asbest dakbeschot
Beste antwoord door Norbert
Ons alleenstaand huis in een dorp is van 1790. Gekocht in 1972. IJssel-steentjes buitenom en op het dak Oud Hollandse pannen die slecht sluiten. Binnenin een nieuw huis laten bouwen, op de dakbalken asbestplaten als beschot om de oude pannen weer te kunnen gebruiken. Binnen matige isolatie met tempex. En nu dus het probleem dat U aan de orde stelt..
Mijn oplossing bestaat uit twee delen. !0 jaar geleden heb ik besloten het dak buiten voorlopig zo te laten. Uitstekend waterdicht gebleken. Binnen 12 cm dikke, zeer goede nieuwe isolatie tegen de asbest tussen de balken aangebracht, en de isolatie weer afgedekt met een waterdichte folie want anders condens tegen het koude beschot. Af te werken met gipsplaten en papier behang (bijna niet te krijgen) om de waterdamp in de kamer enigszins te reguleren. Het dak voldoet nu prima. Samen met spouwmuur isolatie zit het gasverbruik nu op de helft van voordien.
Als in de toekomst de pannen (of de tengels!) echt vervangen moeten worden, denk ik dat je het in het zicht komend asbest-beschot buiten langs alsnog af kunt dekken met EPDM rubberfolie, niet al te prijzig. Het zit dan nog verder opgesloten. Enige probleem: Je moet de nieuwe tengels door de folie heen spijkeren. Maar dat moest ook al door de asbestplaten en dat heeft nooit ergens gelekt. Zo moet het huis weer 100 jaar verder komen.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Log in om te kunnen reageren, een vraag te stellen of discussie te starten.
InloggenEigen Huis Community
Log in om te kunnen reageren, een vraag te stellen of discussie te starten.
InloggenEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.