Zelf je huis verduurzamen is mogelijk, het is mij al gelukt!

  • 22 February 2019
  • 20 reacties
  • 1393 Bekeken

Reputatie 3
In 2012 kochten we een oud huis uit 1905 met een forse energierekening. Ik heb via VEH zonnepanelen geplaatst, alles goed laten isoleren, zelf een op hout gestookt fornuis via een buffervat op de CV aangesloten en voor warm water in keuken en douche een elektrische oplossing gerealiseerd. In 2017 heb ik het gas laten afsluiten en mijn energievoorschot is nu €30 negatief! Meer weten? Kijk maar op deze pagina: https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaand-huis-1905-veendam

20 reacties

Bedankt voor het delen @Paul Joosten. Inspirerend! ☺️
Reputatie 1
Een heel mooi resultaat, @Paul Joosten .
ik heb een gasloos all-electric rijtjeshuis uit 1975. Mijn energierekening is nog een paar tientjes en meestal krijg ik daar nog van terug.
Met de kennis van nu en als het in één keer kon, zou ik het wellicht anders hebben aangepakt (totale make-over) maar dit was een doorlopend proces waarbij ik niet meteen gasloos als doel had, maar wel als uitkomst.
https://huisvolenergie.nl/woning/tussenwoning-1975-eindhoven
http://www.olino.org/blog/nl/articles/2017/03/13/118222/
Erg mooi gedaan! Al zou ik niet direct gekozen hebben voor traditionele houtstook wegens het lagere rendement en de hogere fijnstof uitstoot. Maar als ex-brandweermedewerker moet ik toegeven dat een fijn houtblokkenvuurtje onovertroffen is wat behaaglijkheid en sfeerbeleving betreft!
Reputatie 3
Erg mooi gedaan! Al zou ik niet direct gekozen hebben voor traditionele houtstook wegens het lagere rendement en de hogere fijnstof uitstoot. Maar als ex-brandweermedewerker moet ik toegeven dat een fijn houtblokkenvuurtje onovertroffen is wat behaaglijkheid en sfeerbeleving betreft!
Als scout is er niets leukers en met een moderne kachel (fornuis in mijn geval) is het rendement met 85% niet bepaald laag dacht ik. Mijn verbruik is ook niet erg hoog, ruim onder de 10 m3 per jaar, geholpen door o.a. een goede isolatie, alleen de ruimtes verwarmen waar we gedurende langere tijd zijn, gebruik maken van passieve zonne-energie uit de serre en eerst een dikke trui aan te trekken voordat we überhaupt gaan stoken. Door schoon en beheerst te stoken beperk ik zoveel mogelijk 'nare' uitstoot en fijnstof compenseer ik zoveel mogelijk door mijn groendak. Er ligt al 65 m2 op de schuur en hopelijk komt er binnen afzienbare tijd nog 82 m2 bij op het huis. Belangrijkste voordeel is m.i. evenwel dat ik volledig van fossiele brandstoffen af ben.
Reputatie 4
Badge +3
Leuk om te lezen @paul joosten. Ik ben erg benieuwd naar je nieuwe inzichten en ervaringen. Blijf je ze delen op de community? 🙂

Groetjes,

Pieter
Reputatie 1
Goed verhaal. Hoe heb je het huis geïsoleerd eigenlijk? Binnenmuurisolatie? En had je een kruipruimte t.b.v. vloerisolatie?
Reputatie 3
Dank @HansWs! De vorige eigenaar had van de oorspronkelijke steens muren al spouwmuren gemaakt door er een halfsteens binnenspouwblad voor te plaatsen. De tussenruimte, evenals de onderkant van de vloer, heb ik met PUR-schuim laten isoleren. Het huis heeft een riante kruipruimte, op mijn pagina op de Duurzame Huizenroute vind je wel een foto. De onderkant van de houten balken zijn met opzet vrij gelaten. Daarop liggen zwaluwstaartplaten en die hebben uiteraard geen probleem met vocht opsluiting. Het huis is op afspraak te bezoeken maar neem er wel de tijd voor als je overal uitleg bij wilt horen.

Op de Klimaattop Noord op 31 oktober in Groningen mag ik een pitch geven en is er na afloop gelegenheid vragen te stellen.

Morgenavond 10 oktober, de dag van de duurzaamheid, wordt de Trouw Duurzame 100 gepresenteerd, daarbij kan ik helaas niet aanwezig zijn maar ik ben heel blij met een landelijke plaats 78
Reputatie 4
Badge +3

Wat leuk dat je een pitch mag geven, @Paul Joosten. Lijkt het je leuk om hetgeen dat je daar verteld hebt hier ook als topic op te schrijven? Ik kan me voorstellen dat meer mensen hier geïnteresseerd in zullen zijn. Goed bezig! 

Reputatie 3

Alles wat ik ga vertellen staat ook al op https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaand-huis-1905-veendam en daar heb ik weinig aan toe te voegen. Belangstellenden kunnen daar ook meteen een afspraak maken voor een bezoek aan mijn huis op 9 november. Tijdens de rondleiding kan ik nog veel meer vertellen dan in die krappe 10 minuten en je ziet meteen waar ik het over heb. Ben je op 9 nov. verhinderd is het ook mogelijk om op afspraak een andere keer te komen, ook in groepjes met tot maximaal 8 personen per keer. Neem er dan wel de tijd voor want zeker als er veel vragen zijn wil het wel eens drie uur duren :wink: maar vervelen zal je je beslist niet.

Mijn pitch op de Klimaattop Noord  in Groningen op 31 oktober staat voorlopig gepland van 13:30-13:40 op de Beursvloer. Toegang gratis maar wel vooraf aanmelden voor deze dag via de gegeven link.

Reputatie 4
Badge +3

Ok, @Paul Joosten. Is het dan misschien een leuk idee om een samenvatting van die bezoeken hier te posten? Misschien een paar leuke foto’s? Het kan allemaal op de community. :) 

Reputatie 4

Paul, wat voor type houtkachel/fornuis pas je toe en wat voor waterzijdig vermogen levert die af?

Ik heb ook 1000 liter buffervat, primair verwarmd door een warmtepomp, en sinds kort ook door een hout-cv kachel als 2e bron. Dit is een Horseflame (de kleinste, 7.5 kW waterzijdig en 4.5 kW luchtzijdig) en die warmt maar heeeel langzaam mijn buffervat op. Vandaar mijn vraag wat jouw ervaring is daarin.

Reputatie 7
Badge +2

Zowel@Paul Joosten als@marian erg mooi gedaan.

Ik zelf wil tzt ook eens naar lucht - lucht warmte pompen gaan kijken voor zowel verwarming als koeling.

Ik ben wel benieuwd of jullie beide al eens hebben doorgerekend wat het afschaffen/versoberen van de salderingsregeling voor jullie gaat betekenen.

Door veel zelf te doen zal alles intussen al wel zijn terug verdiend neem ik aan.
 

Reputatie 1

Nee, nooit uitgerekend maar ik weet precies wat ik de afgelopen gasloze jaren heb verbruikt en teruggeleverd. Dus ik zou het wel kunnen uitrekenen. Echter het is wat het is, en het zal nog wel meevallen als ik bedenk dat de gasprijs alleen maar zal stijgen en er voorlopig nog gedeeltelijk gesaldeerd kan worden. 

Reputatie 3

Dag @KlaasT ik heb een MBS Thermo Magnum. Naar verluid max. vermogen 19 kW waarvan ca. 2/3 aan het water wordt afgegeven. In de winter start ik die in de loop van de ochtend, gooi er elk half uur een blok hout in en dan is het buffer meestal in de loop van de avond 'vol'. Technische details, ook hoe ik tot mijn systeemontwerp ben gekomen, staan op dit forum: http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?t=3685. Achteraf had ik me heel wat kosten kunnen besparen maar ik nam (ten onrechte bleek naderhand) aan dat de leverancier en de door hem aanbevolen installateur wel wisten hoe e.e.a. moest worden aangesloten. 

Hoewel de terugverdientijd indertijd geen overweging was (ik begon omwille van het milieu) bleek dat ik al mijn investeringen (24 zonnepanelen, isolatie muren en vloer, dit systeem en nog wat kleinere aanpassingen, totale kosten tussen 20 en 25 k€) binnen zes jaar heb terugverdiend door ruim €4000/j lagere energierekening. Vooraf gebruikte ik 3600 m3 gas (nu nul) en toen +3300 kWh werd nu netto -/-3000 kWh/j door ca. 5500 kWh/j van de zonnepanelen en vervangen van veel stroomslurpers door zuinigere apparatuur.

@Anne aangezien nog steeds niet duidelijk is wat er in de plaats van de saldering gaat komen maak ik me daar ook niet druk om. Ik vang tussen de 11 en 15 cent ex BTW voor elke kWh die ik teveel terug lever en vind dat verder wel prima. Wel ben ik alvast zoveel mogelijk mijn verbruik aan het aanpassen aan de zonnige uren. Nu scheelt dat nog niets maar straks waarschijnlijk wel.

Reputatie 4

Interessant Paul, als ik nog eens in de buurt kom tijdens een opendag dan hoor je van me! 

Bij mij is de hout-cv kachel bijzaak, dwz hij ondersteund de grondwarmtepomp. Feitelijk had mijn buffervat een stuk kleiner gekund, zeker nu het opwarmen via de kachel zo lang blijkt te duren, maar dat is wijsheid achteraf. Het aansluiten heb ik zelf gedaan, er zat al een pomp en 3-weg klep bij (via markplaats als 1 geheel gekocht), en ik heb nog een temp. beveiliging en vulkraan toegevoegd. Verder gewoon rechtstreeks op buffervat. Mijn vloerverwarming wordt beveiligd tegen hoge temperaturen door een driewegklep die de temperatuur in de gaten houdt. Bij ingestelde temp overschrijding (nu 35 graden) veranderd de klep van stand en neemt deels retourwater om onder de 35 graden te blijven.

Mijn vrouw is er superblij mee, en bijkomend voordeel is dat de woonkamer niet al te bloedwarm wordt, door feitelijk een koelelement in de vorm van de warmtewisselaar die een groot deel van de warmte afvoert naar het buffervat.

Reputatie 3

Je kunt ook op afspraak langs komen, stuur maar PB met voorstel (hier of via mijn pagina in het onderschrift).

Reputatie 3

Gisteren waren mijn 24 zonnepanelen 'jarig’ en heb ik de opbrengst weer eens opgenomen. In 7 jaar tijd was dat in totaal 38.519 kWh ofwel gemiddeld ruim 5.500 kWh/j. Daarvan gebruik ik zelf ongeveer de helft dus de rest is netto overschot. Ik gebruik ook geen gas meer dus mijn energierekening is flink negatief.

Reputatie 4
Badge +3

Van harte gefeliciteerd met je zonnepanelen, @Paul Joosten:tada:

Reputatie 1

Wat ik mij afvraag, want daar zitten wij ook mee, is het verhaal over hout stook. Doordat wij ook pellets stoken is ons gasverbruik erg laag, wat nu als er een verbod komt op hout stook? Zie ook het artikel in de laatste uitgaven van Eigenhuis.  Mede door deze beweging vanuit de overheid zijn wij voorlopig gestopt met verduurzamen. Wij volgen het wel natuurlijk, maar hebben steeds het gevoel dat wij ons geld weggooien. Ook in Emmen gaan wij uiteindelijk van het gas af, stadsverwarming zien wij niet zitten. Mede door de hoge kosten, Al iemand die hier over heeft doorgedacht? Elektrisch lijkt ons nu nog niet een oplossing. Ook hier zijn zeer tegenstrijdige berekeningen te vinden. Warmtepomp is ons te duur, gebaseerd op de informatie die wij van mensen krijgen die hier ervaringen mee hebben. Kunnen hooguit nog zonnepanelen bij plaatsen, maar aangezien de saldering eraf gaat lijkt ons dit ook weggegooid geld, of een zonneboiler met tapwater en cv ondersteuning zou misschien een goed alternatief zijn voor de pellet stook.

Reputatie 7
Badge +2

Een verbod op hout stook, zeker in de vorm van pallets, zal er niet snel komen.
Wel zullen er mogelijk steeds meer eisen worden gesteld aan het rendement.
Maar dan zit je de komende tijd met een pallet kachel nog wel aan de goede kant, die kunnen tot ca 90% rendement halen.

Als je dus ene pallet kachel hebt die in je warmte voorziet dan ben je in een best goede positie om de komende jaren aan te kijken waar het met de warmte transitie naar toe gaat.
De kans dat dat een vorm van warmtenet gaat worden lijkt mij vrij groot.

Overigens geldt voor veel verduurzamingsmaatregelen dat ze geen weggegooid geld zijn.
Natuurlijk is sowieso de vraag wat weggegooid geld is, is je TV weggegooid geld? Je auto?
Veel verduurzamingsmaatregelen leveren sowieso een stuk comfort verbetering op.

Maar ook puur financieel gezien hebben veel maatregelen een ‘terugverdien tijd’ die binnen de levensspanne liggen. Dat is ook zeker nog zo voor zonnepanelen.
Als je die begin volgend jaar op je dak heb liggen dan heb je die wel terug verdiend voordat de salderingsregeling helemaal is afgeschaft.

Anne.

Reageer