Skip to main content

Het verhaal

Ik ben eens goed in de materie gedoken en geprobeerd een paar antwoorden te vinden.
De vraag hoe nuttig is een thuisbatterij als centraal onderwerp, vooral i.s.m. zonnepanelen en de terug lever boete in het achterhoofd.
Daarbij heb ik gekeken naar de situatie met saldering en zonder saldering zoals de plannen er nu liggen.

Een thuisbatterij kun je eigenlijk maar op 2 manieren gebruiken, met een dynamisch contract handelen op de stroommarkt of zoveel mogelijk je eigen zonnestroom gebruiken met een vast contract.
Een combinatie van die twee is eigenlijk niet mogelijk, dat wordt een mislukt huwelijk.

Het dynamisch contract laat ik dus maar voor wat het is, ik zal niet snel een dynamisch contract nemen i.s.m. een batterij.
De energie maatschappij heeft dan de regie en er moet een grotere batterij komen om genoeg voor eigen gebruik over te houden.

Ik ken de lyrische geluiden over gratis stroom in de zomer (betaalt door de zonnepaneel houders) maar nu de winter er aankomt loopt de gasprijs al weer op en merk je dat direct in de portemonnee.
Nog afgezien van het feit dat er nu niet alleen een halve zool in het oosten zit, maar er nu ook een in het westen zit.
Nieuwe brandhaarden kunnen zomaar ontstaan met prijs explosies als gevolg.
We zijn kennelijk al weer vergeten dat half Nederland onder een prijs explosie bezweek en de andere helft de dans ontsprong dankzij vaste contracten.

Daarom kies ik voor vast en gaat mijn verhaal over vaste contracten met zonnepanelen en thuisbatterij, met en zonder saldering.

@Driepinter 

Er zijn natuurlijk steeds minder mensen die nog kunnen salderen zonder modelcontract of terugleverkosten.

Zo ken ik nog enkele mensen die nog een 5 jarig contract hebben. Toen aangesmeerd via een colporteur, maar ze zijn er nog steeds heel gelukkig mee. Zeker over de gasprijs onder de €.

De berekening van ​@Polvo55 is te negatief. Wel zonnepanelen en een accu, maar geen dynamisch contract. Dat risico is hem te groot en de conclusies van hem, hebben dan ook geen waarde.

Één berekening is ook niet te maken. Voor iedere consument is de situatie verschillend. Mensen met een laag verbruik en een wat minder geschikt dak moeten nu geen panelen meer kopen. Die moeten even wachten op wat er nog komen gaat.

@Driepinter  Klopt, je kunt nog steeds salderen tot 1-1-27.
In mijn ogen nog 2 volle jaren en kun je 100% van de opbrengst verzilveren.
Na de saldering is dat nog 30% eigen gebruik + wat de energie boeren geven voor de rest en dat is zo laag dat het kopen van zonnepanelen niet bijster aantrekkelijk meer is, zeker na 1-1-2027 niet meer.

@Rakker Slechts 5% heeft een dynamisch contract dus zijn de conclusies waardevol voor de resterende 95%.

De conclusie dat een thuisbatterij niet interessant is zolang de saldering er nog is geldt dus voor 95% van de mensen.
Dat een thuisbatterij na de saldering nog steeds pas na 10 - 15 jaar terug te verdienen is geldt ook voor die 95%
Zoals ik al zei, er zijn anderen die de opbrengsten van dynamische contracten hier monitoren.
Daar ging dit topic niet over.
En zoals jij en de meesten vergeten, resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst.

Wat de berekening betreft, het maakt niet uit of je maar half zo veel of het dubbele gebruikt, je kunt de uitkomsten gewoon met 0,5 of 2 vermenigvuldigen.

I rest my case

De conclusie dat een thuisbatterij niet interessant is zolang de saldering er nog is geldt dus voor 95% van de mensen.
Dat een thuisbatterij na de saldering nog steeds pas na 10 - 15 jaar terug te verdienen is geldt ook voor die 95%
Zoals ik al zei, er zijn anderen die de opbrengsten van dynamische contracten hier monitoren.
Daar ging dit topic niet over.

I rest my case

Dat is mooi

Dan hebben we nu alleen nog een case te gaan voor de mensen die wel een gewoon (day-ahead) dynamisch contract hebben.

Ben benieuwd hoe die ervan af komen.

@Polvo55 

Mijn commentaar ging voornamelijk over jouw conclusie over de zonnepanelen.

Het salderen is voor de meerderheid wel afgelopen. Het enige wat van het salderen nog rest is het energiebelasting deel. 100 % van de consumenten saldeert dat nog.

Wat betreft accu's ben ik het grotendeels met je eens. De komende 2 jaar zal dat handelen op onbalans nog wel profijtelijk zijn door de teruggave energiebelasting. Daarna is de situatie voor iedereen anders. En geheel afhankelijk van toekomstige wetgeving rond de netwerken.

Voorlopig niet zo'n ding in huis.

@Rakker Ik weet het, zo'n “ding” kan bij mij ook niet uit, ik heb sowieso nog een vast contract.

Toch heb ik een relatief kleine bestelt omdat ik gewoon nieuwsgierig en technisch geïnteresseerd ben.
Vooral om te kijken of de theorie en praktijk ook met elkaar overeen komen.
Vanmiddag heb ik de laatste hand gelegd aan de bedrading en meters in de meterkast.
Wanneer hij komt weet ik nog niet, maar heeft deze maand ook nog geen haast.
Ik ben er in ieder geval klaar voor.

@Rakker Ik weet het, zo'n “ding” kan bij mij ook niet uit, ik heb sowieso nog een vast contract.

Toch heb ik een relatief kleine bestelt omdat ik gewoon nieuwsgierig en technisch geïnteresseerd ben.
Vooral om te kijken of de theorie en praktijk ook met elkaar overeen komen.
Vanmiddag heb ik de laatste hand gelegd aan de bedrading en meters in de meterkast.
Wanneer hij komt weet ik nog niet, maar heeft deze maand ook nog geen haast.
Ik ben er in ieder geval klaar voor.

De door mij vet gemaakte zin zou voor mij de belangrijkste reden zijn. Ik heb er al een mooie plek voor en bedrading is voor mij ook geen enkel probleem om dat simpel en zelf aan te leggen.

Het verdienmodel is voor mijn situatie gewoon 0,0 met dynamisch contract, EV, warmtepomp, omzettingsverliezen en eigen verbruik accu. Komt er op neer dat je de accu in de wintermaanden goedkoper uit kunt zetten.

Het verdienmodel is voor mijn situatie gewoon 0,0 met dynamisch contract, EV, warmtepomp, omzettingsverliezen en eigen verbruik accu. Komt er op neer dat je de accu in de wintermaanden goedkoper uit kunt zetten.

Lijkt mij wat kort door de bocht. Een goed gestuurde accu kan in de winter meer opleveren dan je PV panelen. Het gaat niet om het terugleveren vanuit de accu maar om uitgesteld gebruik van goedkoop geladen stroom naar de dure verbruiksmomenten. Tenminste als je een gewoon dynamisch contract (day-ahead prijzen) hebt.

@jvdleeuw Ik heb de extra slijtage van de accu al eerder genoemd, maar kwam ook naar voren in Radar.
Alleen waren zij wat specifieker, met intensief laden en ontladen op de stroommarkt is de accu volgens hun al versleten tegen de tijd dat je hem terug hebt verdient.
Of dat ook zo is zal over ruim 5 jaar wel duidelijker worden.

Maar hoeveel plezier heb je zelf dan nog van de accu?
Met Day ahead prijzen gaat het minder hard.
In die materie heb ik me niet echt verdiept.

Ik wil de accu vooral gaan gebruiken om de zonne energie van overdag in de avond en nacht zelf te gebruiken, dat is het primaire doel.
Ik heb wel gekeken hoe lang een accu dan mee kan.
Die accu zal langer mee gaan dan ik en mij gaan overleven.

@jvdleeuw Ik heb de extra slijtage van de accu al eerder genoemd, maar kwam ook naar voren in Radar.
Alleen waren zij wat specifieker, met intensief laden en ontladen op de stroommarkt is de accu volgens hun al versleten tegen de tijd dat je hem terug hebt verdient.
Of dat ook zo is zal over ruim 5 jaar wel duidelijker worden.

Maar hoeveel plezier heb je zelf dan nog van de accu?
Met Day ahead prijzen gaat het minder hard.
In die materie heb ik me niet echt verdiept.

Ik wil de accu vooral gaan gebruiken om de zonne energie van overdag in de avond en nacht zelf te gebruiken, dat is het primaire doel.
Ik heb wel gekeken hoe lang ik dan met een accu mee kan.

@Polvo55 Ik weet niet wat ik met deze reactie moet, je gaat niet in op mijn opmerkingen. Het gaat juist alleen maar over day ahead dynamische prijzen.

@jvdleeuw 
Nou, dat het niet alleen maar winst is als je met een dynamisch contract gaat handelen in welke vorm dan ook.
Je hebt ook veel hogere afschrijvingskosten.

@jvdleeuw 
Nou, dat het niet alleen maar winst is als je met een dynamisch contract gaat handelen in welke vorm dan ook.
Je hebt ook veel hogere afschrijvingskosten.

Ik handel niet en investeer alleen maar wat ik al verdiend (uitgespaard) heb.

Even goed lezen, ik lever niet terug maar stel het verbruik uit.

@jvdleeuw 
Dan heb ik het verkeerd begrepen, ik maakte dat op uit jou verhaal over day ahead prijzen.

Lijkt mij wat kort door de bocht. Een goed gestuurde accu kan in de winter meer opleveren dan je PV panelen. Het gaat niet om het terugleveren vanuit de accu maar om uitgesteld gebruik van goedkoop geladen stroom naar de dure verbruiksmomenten. Tenminste als je een gewoon dynamisch contract (day-ahead prijzen) hebt.

Zeker een beetje gechargeerd is het. Maar het verdienmodel is in de wintermaanden mager. Met een  dynamisch contract schuif je het grote verbruik al naar de goedkope uren. De rest kun je verschuiven met een accu voorzien van software om te sturen. Omzettingsverliezen 20 %, eigen verbruik accu/software, slijtage. Dan zul je tussen goedkope stroom en gebruikte stroom misschien wel 30 % of meer verschil moeten hebben.

Die grote verschillen zijn er wel in de zomermaanden. Eigen zonnestroom opslaan en 's nachts gebruiken.

Ook leuk is wat ​@Polvo55 stelt met een vast contract. Zonnestroom 's nachts gebruiken zal ook in de winter slecht gaan.

@Rakker Ook de verschillen in de wintermaanden zijn vaak ruim voldoende (zie onderstaand plaatje van vandaag) In mijn algoritme hanteer ik 3 cent verliesmarge per kWh en heb ik de teruglevering naar grid geblokkeerd.

Over vaste contracten denk ik helemaal niet meer na. Die zijn  voor mij taboe

3 cent hoeft niet overeen te komen met 30 % efficiëntieverlies. Je moet ook uitgaan van prijzen zonder energiebelasting. Vandaag gaat dat dus wel lukken, maar er veel dagen waarbij de prijzen veel vlakker zijn.

Ik kreeg net een leuke mail van Zonneplan voor aankoop batterij met korting. Batterij 92 kg zwaar. 6000 laadcycli en bijna €6000. Kosten dus €1 per laadbeurt. Dan lijkt mij 3 cent een te kleine marge.

@Rakker Hoe zwaar is die accu?
Drie cent per kWh is niet te vergelijken met een laadcyclus.
Als het een 20 kWh accu is dan moet je ook € 1 / 20 = 5 cent per kWh

Het betreft de Nexus 10 kW. Kost na btw teruggave €5500.

De grotere van 15 of 20 kW komen er natuurlijk goedkoper uit. Dan ga ik wel uit van handelen op de onbalansmarkt. Voor gebruik zonder onbalanshandel is de 10 kW groot genoeg.

​Ik wil de accu vooral gaan gebruiken om de zonne energie van overdag in de avond en nacht zelf te gebruiken, dat is het primaire doel.
Ik heb wel gekeken hoe lang een accu dan mee kan.

Even op een rijtje gezet;

• Hebben tot 31 december 2026 nog het slderen (dus nog ruim 2 jaar te gaan!),
  • Heb een ‘vast’ contrakt bij Essent, wat afloopt mei 2026. Oké niet het voordeligste met een gasprijs van € 1,45 m3, maar we verbruikte over 2024 300 m3, met de nieuwe ‘Vloer-unit’ L/L warmtepomp gaan we in 2025 onder de 100 m3 uitkomen (Ehh, Een dure badgeiser dus, plus mijn vrouw kookt graag op een vuurtje !),
  • Voor electra hebben we over 2024 1400 kWh terug geleverd á € 0,055 cent (!) en komen uit op (na het salderen !) op - € 247,63 aan Electra. En dan hebben we 2,½ maand op één streng PV gedraaid (= 2700 Wp). Kan, gezien de verschillen van beide PV-strings tot 2400 kWh oplopen. Met het te verwachten meer verbruik voor verwarmen zal dit rond de 500 kWh uitkomen.

Kortom, voor ons wordt 2025 het beslissingsjaar of er lopende 2026 wel / geen thuis accu in huis gaat komen. Wij preferen de combinatie van ‘eigen gebruik', in combinatie met een ‘vast'-contrakt. Simpelweg omdat we graag vaste maandlasten hebben.

Zijn geen handelaren! Kan daarom in de insteek van @Polvo55 goed volgen.

Wat wel onze sterke intresse heeft is het leveren aan de buren. Is hier in Lochem (LochemEnergie.nl) een proef gaande. Wachten met spanning af wat dit gaat opleveren.

Rakker; Ik kreeg net een leuke mail van Zonneplan voor aankoop batterij met korting. Batterij 92 kg zwaar. 6000 laadcycli en bijna €6000. Kosten dus €1 per laadbeurt. Dan lijkt mij 3 cent een te kleine marge.

P.S. De huidige accu's zijn, zoals zowel Radar en Rakker
al aangeven, zeker nier rendabel. Maar ook deze markt komt de komende jaren in beweging (zie de electrische auto ontwikkeling)
Maar ook de pris van een kWh gaat, na de afschaffing van het salderen in beweging komen. Schreef het 3 jaar geleden al; iemand betaald mijn rekening, als ik 2500 kWh per jaar geleverd krijg en mijn eind afrekening electra op € - 247,63 uit komt !

Tot die tijd ? Blijf deze discussie met belangstelling volgen, Rob.

Het betreft de Nexus 10 kW. Kost na btw teruggave €5500.

De grotere van 15 of 20 kW komen er natuurlijk goedkoper uit. Dan ga ik wel uit van handelen op de onbalansmarkt. Voor gebruik zonder onbalanshandel is de 10 kW groot genoeg.

Dan zijn die stekker batterijen toch een stuk goedkoper.
10kWh kost je dan 3800 incl btw. en je bent vrij om er mee te doen wat je wilt.
Een punt wat ik onderbelicht vind dat je dan ook aan hun vast zit 
Dat zal bij Frank energie ook zo zijn.
Daar krijg ik HEM rillingen van over mijn rug, ze kunnen je dan berekenen wat ze willen en je kunt geen kant op.

Kun je dan nog wel overstappen naar een andere energie boer?

Reageer