Skip to main content

De vóór- en nádelen van een dynamische energie contract

  • 24 June 2024
  • 14 reacties
  • 147 Bekeken

Bij diverse topics wordt terloops melding gemaakt van de mogelijkheid van dynamische energie contracten. Veel afwegingen en keuzes in de energie huishouding pakken bij toepassing van een dynamisch contracten nogal afwijkend uit ten opzichte van vaste of variabele contracten. Gedane uitspraken en commentaren monden vaak uit in appels en peren vergelijkingen.

Dit is zeker het geval indien er sprake is van toepassing van een een thuisaccu. De adviesregel om zoveel mogelijk zelf opgewekte energie ook direct zelf weer te gebruiken gaat hierbij niet meer op.

Met het eind van de salderingsregeling in zicht en de chaotische en instabiele prijsstructuren van de energieleveranciers voor “vaste termijn” contracten lijkt meer aandacht voor het dynamische energie contract wel de moeite waard.

Ik ben afgelopen maand na afloop van mijn 3-jarig vaste contract overgestapt op een dynamisch contract. Ik heb gekozen voor (automatisch) slim accu gebruik waarbij de accu (en de auto) geladen worden in het prijsdal van de dag en de accu teruglevert aan het net op de piekuren van de dag.

Ik verwacht dat ik hiermee eenzelfde financieel resultaat kan behalen als nu met de salderingsregeling het geval is.

Ben zeer geïnteresseerd naar meningen en ervaringen van forumleden die ook een dynamisch contract hebben

14 reacties

Reputatie 6
Badge +1

Na afloop van mijn vaste contract dit jaar, ga ik ook over naar dynamisch.

Het voordeel is voor heel veel mensen verschillend. Kun je sturen met verbruik. Een thuisaccu en/of EV maakt ook veel uit. En ook of je dit automatisch of handmatig wilt gaan sturen.

Ook de persoonlijke situatie is belangrijk. Leeftijd (65+ etc.), thuiswerken etc.

Je krijgt in dit topic dus heel verschillend gebruik en voor- of nadeel van een dynamisch contract.

Hoe ga ik dat doen: 65 + en in bezit van EV. Kan thuis laden, maar niet slim. Dus alles gaat handmatig. Dat slim laden is mijn ogen wel leuk, maar daar heb je een veel duurdere laadpaal voor nodig. En je moet nog steeds de auto thuis hebben staan en aankoppelen. Zonnepanelen ga ik ook niet automatisch aan en uit laten schakelen. Dan betaal ik maar een paar euro aan verbruik als ik eens niet thuis ben. Dat laatste komt nogal vaak voor.

 

Reputatie 7
Badge +4

 Groot onderscheid met wel of geen zonnepanelen. In het geval met zonnepanelen heb je, tot zolang de salderingsregeling geldt, niet de terugleverkosten. Maar je hebt op zomerse zonovergoten winderige middagen wel de negatieve prijzen (als je je omvormer op die momenten niet uit laat zetten). Zou je aan terugleverkosten anders € 200,- betalen, met hooguit 1000 uur aan negatieve prijzen van gemiddeld € -0,10 kost je dat dan slechts € 100,-. Terwijl je verder vooral stroom kan gebruiken op de goedkoopste momenten.

Zet je je omvormer uit en je gaat vervolgens wel een was draaien ect neem je stroom af van het net en betaal je dus wel energiebelasting. (Wel krom. Energiebelasting betalen terwijl er een overschot is aan stroom 😖)

Wel loop je met een dynamisch contract het risico dat de gasprijs à la 2022 zou kunnen gaan stijgen. 

Reputatie 7
Badge +1

Dynamisch contract en slim aangestuurde verbruik horen bij elkaar, zeker i.c.m. pv en eventuele opslag.
De een kan  niet zonder de ander, maar pas vanaf 2027 rendabel, wat niet betekent dat deze oplossing goedkoper is.

Er wordt natuurlijk nu volop ontwikkelt om alles beter en goedkoper samen te laten werken.

Maar de investering in een passend eco-systeem kost iets, misschien ook onafhankelijkheid.

Reputatie 6
Badge +1

Dynamisch contract en slim aangestuurde verbruik horen bij elkaar, zeker i.c.m. pv en eventuele opslag.
De een kan  niet zonder de ander, maar pas vanaf 2027 rendabel, wat niet betekent dat deze oplossing goedkoper is.

 

 

Daar ben ik het in principe niet mee eens. Allemaal leuk om alles slim aan te sturen, maar voor heel veel mensen niet te doen. Gewoon door geen interesse, technische interesse etc. Voor mij zelf zou dat technische nog niet zo'n probleem zijn, maar ik pas er toch voor.

Voor slim aansturen heb je een p1 meter nodig. Een software programma als Home Wizard om apparaten aan te sturen. Ik heb nog weinig tot geen apparaat die ik kan aansturen. De EV zou ik daarmee kunnen aansturen. Dat had mij ook enkele duizenden € gekost om een dergelijk apparaat te laten installeren. Zelf installeren durfde ik niet aan. Wat ik zelf wel aandurfde was een hele domme zelf te plaatsen die al met al (nieuwe meterkast) nauwelijks meer dan €1000 heeft gekost.

Hoe lang zou ik slim moeten laden om al die meerkosten er uit te krijgen. Nu staat de auto vaak thuis en heb ik alle tijd om op de juiste dag en uur de stekker er in te steken. En dat is in de zomermaanden gewoon op zondag om 13.00 uur.

Reputatie 7
Badge +1

@Rakker Klopt - “slim” aansturen is voor veel mensen niet te doen (geen capaciteit), daarvoor gebruiken deze mensen in toekomst ook slimme domotica. Als je niets beters te doen hebt kan je natuurlijk ook quasi handmatig sturen/schakelen.

Daarom schreef ik ook dat je beter nog kan wachten tot er betaalbare en echte plug&play oplossingen beschikbaar komen. Als er maar wat te verdienen valt.

Maar zoals ik ook schreef: Pas op voor een vendor-lock-in.

Reputatie 5

Bij een dynamisch contract is prima te voorspellen wanneer de pieken en dalen zijn, dus jezelf aanleren om de vaatwasser ed in de dal periode aan te zetten is zonder domitica prima te doen, en dan zit je er mogelijk een keer naast…. Overigens is het verplaatsen van vaat/was/etc machine natuurlijk centenwerk, levert nauwelijks wat op. Mijn vaatwasser gebruikt, naar boven afgerond, 1 kWh per keer (als tegenhanger: ik heb gisteren 35kWh teruggeleverd), die verplaatsen van de nacht naar midden op de dag levert niks op anders dan een slechtere WAF. 

Slim laden van EV’s is wel slim, maar die kunnen dat inmiddels (volgens mij) ook zelf regelen, bv met een apparaatje van Tibber. Ook WP’n worden steeds slimmer vanuit zichzelf.

Dus voor de echt zinvolle slim gebruik (EV, WP, Airco) is geen domotica nodig, voor de domotica als hobby is dit natuurlijk een heel mooie case 😉

Reputatie 6
Badge

@Rakker Er zijn inderdaad allerlei verschillende persoonlijke omstandigheden die ieder voor zich hun eigen effect hebben. De belangrijkste factor die wat mij betreft geen rol meer meespeelt is het feit dat de ondoorzichtige verschillen die energieleveranciers inbrengen wegvallen.

Mijn situatie is redelijk simpel: een 75+ pensionado met EV voor de deur en eigen (6 jaar oude) laadpaal. Ik heb al lang geen gas meer (all electric WP), 11kWp PV panelen en een 15 kWh thuis accu.

Slim EV laden doe ik gewoon handmatig. Voor de EV tijd deden we dit ook altijd al handmatig, je moest immers naar een tankstation rijden en (zelf) tanken. Nu kijk je even waar het prijsdal zit en steek je de stekker er op het slimme moment in. Daar heb ik geen echte domotica voor nodig.

Het afschakelen van de PV omvormer bij negatieve stroomprijzen is iets dat ik wel netjes denk in te kunnen richten. Het is wel een functionaliteit die nodig is bij een dynamisch contract. Ik heb Home Assistant draaien en kan daarin wel een oplossing bedenken die niet veel hoeft te kosten.

@darkfiber @Rakker Ik denk dat er niet zo heel veel slimmigheid nodig is en de noodzaak van sophisticated domotica wel meevalt. Met gezond boerenverstand kom je al een heel eind zonder veel kosten te maken. Huishoudelijke apparaten kunnen best bewust handmatig gebruikt worden als je een beetje het pieken en dalen profiel kent (één keer per dag even naar het prijsgrafiekje kijken). Ik ben het hierin met @EmielS wel eens

Als je een goed thuisaccu systeem aanschaft krijg je de mogelijkheid om het laad/ontlaad proces te plannen erbij. Ik heb een Victron systeem dat met een paar instellingen precies doet wat nodig is.

Het betekent wel dat je niet meer probeert zoveel mogelijk opgewekte stroom achter de meter te gebruik. Je laadt je accu in de goedkope (en negatieve prijs) uren en ontlaadt de accu in de piekuren. Je draagt bij aan de beheersing van de netcongestie en krijgt daarbij een return op je accu investering.

 

 

Reputatie 7
Badge +1

@jvdleeuw Helaas - het gezonde “boerenverstand” is, wat energie en energieverbruik
(van apparaten)  betreft, nog niet voldoende ontwikkeld.
Dit is tenminste mijn ervaring uit tientallen energiecoachinggesprekken met dorpsgenoten.

Wat is trouwens een goed thuisaccusysteem in het algemeen?
Wat is belangrijk, wat minder?

Heb je daar een shortlist van criteria voor?

P.S.: Uitzetten/afschakelen van de omvormer is wel erg drastisch, vaak kan je ervoor zorgen dat je niets afneemt/teruglevert door het terugleververmogen te beperken. (naast het laden van een thuisaccu met passende capaciteit)

Bij mijn omvormer is het beperken van de opwek relatief makkelijk (o.a. via een app) mogelijk.

Actueel, tussen 13 en 14, uur kost je bij een dynamisch contract elke teruggeleverde kWh ca. 9,2 ct netto (Nieuwe stroom)

Reputatie 6
Badge

@jvdleeuw Helaas - het gezonde “boerenverstand” is, wat energie en energieverbruik
(van apparaten)  betreft, nog niet voldoende ontwikkeld.
Dit is tenminste mijn ervaring uit tientallen energiecoachinggesprekken met dorpsgenoten.

Dat is dus de wrange oogst van zwabberend overheidsbeleid en gebrek aan transparantie in de prijsstructuur van langere termijn contracten. Dat zet gebruikers aan hun verstand maar op “0” te zetten. Als echt duidelijk wordt wanneer de energie duur en wanneer deze goedkoop is en ook zo betaald moet worden komt dat gezonde verstand wel weer boven drijven

Wat is trouwens een goed thuisaccusysteem in het algemeen?
Wat is belangrijk, wat minder?

Heb je daar een shortlist van criteria voor?

Dat hangt toch wel een beetje af van je eigen doelstellingen. voor mij waren belangrijk:

  • Goede en degelijke ervaring van de producent/leverancier (geen nieuwkomer in de markt maar een meerjarige bewezen reputatie).
  • Geïntegreerde UPS functionaliteit (noodstroom voorziening)
  • Veiligheid (goede monitoring en fout signaleringen)
  • Flexibele installatie opbouw met vrije component keuze en goede energie beheersmogelijkheden
  • Integratie in domotica mogelijk

Actueel, tussen 13 en 14, uur kost je bij een dynamisch contract elke teruggeleverde kWh ca. 9,2 ct netto (Nieuwe stroom)

Je teruglevering draagt natuurlijk wel bij aan de saldering van belasting dat is meer dan die 9,2 ct. Als de saldering wegvalt verandert de situatie.

 

Reputatie 7
Badge +4

 

Actueel, tussen 13 en 14, uur kost je bij een dynamisch contract elke teruggeleverde kWh ca. 9,2 ct netto (Nieuwe stroom)

Je teruglevering draagt natuurlijk wel bij aan de saldering van belasting dat is meer dan die 9,2 ct. Als de saldering wegvalt verandert de situatie.

 

Juist ! 

Reputatie 7
Badge +1

@jvdleeuw , @Driepinter  - Zouden zich daar alle (forse) terugleveraars met een dynamisch contract van bewust zijn dat ze (buiten/na afloop van de salderingssregeling) de belastingen ook bij negatieve prijzen verschuldigd zijn?

Reputatie 6
Badge

@jvdleeuw , @Driepinter  - Zouden zich daar alle forse terugleveraars met een dynamisch contract van bewust zijn dat ze (buiten/na afloop van de salderingssregeling) de belastingen ook bij negatieve prijzen verschuldigd zijn?

Lijkt me wel. Zo niet, dan zien ze dat binnen een maand en kunnen ze hun maatregelen nemen. Dat geldt trouwens niet alleen voor de forse terugleveraars.

Reputatie 5

voordat we helemaal verdrinken in discussies over wat er zou kunnen gebeuren na afschaffing saldering, is het denk ik slim om de eerste politieke gevechten daarover af te wachten.Voorlopig is er nog helemaal niks besloten en blijft het bij voornemens. 

En nu beslissingen nemen op basis van luchtfietserij moeten we natuurlijk niet doen. Dus laten we de (politieke) marktontwikkelingen op de voet volgen, ons lekker laven in wat zou kunnen gebeuren en dan uiteindelijk allemaal dynamisch gaan 😉

Reputatie 7
Badge +1

@EmielS Wijze woorden - nog 2 jaar 6 maanden en 1 week volledig salderen,
tot 1 januari 2027 lijkt dit zeker te zijn.

Met of zonder dynamisch contract, met of zonder thuisaccu, met of zonder “terugleverboete”.

Voorlopig is voor mij een dynamisch contract niet mogelijk ("trerugdraaiende” ferraris)
en ook een thuisaccu is niet echt zinvol.

Reageer