Een overzicht van wat ons de komende jaren te wachten staat bij het elektriciteitsnet.

  • 3 November 2023
  • 5 reacties
  • 71 Bekeken

Reputatie 6
Badge

In onderstaand artikel een overzicht van wat de netbeheerders allemaal van plan zijn  om de energie transitie door te komen.

De plannen van de netbeheerders

Hoe kunnen we ons hier optimaal op voorbereiden ?

 


5 reacties

Reputatie 4

wat bedoel je met voorbereiden? Dit is toch sleutelen aan het net en gaat congestie oplossen, dus als je daar last van hebt wordt dat ergens in de komende jaren opgelost

Reputatie 6
Badge

@EmielS 
Je kunt natuurlijk gewoon op je handen gaan zitten onder het motto "alles sal reg kom". Dat resulteert meestal in een situatie waarin veel geklaagd gaat worden en men vindt dat alles anders had gemoeten. Door gebrek aan draagvlak verlopen de geplande processen dan uiterst traag met alle gevolgen van dien. De situatie van nu, alleen nog erger !


Nu ligt er een plan, dat in ieder geval voldoende ver vooruit kijkt, technologisch en politiek getoetst kan worden en na besluitvorming als leidraad kan dienen voor allerlei gerelateerde plannen en activiteiten, ook op het niveau van de individuele gebruiker.
In iedere stad, wijk en straat zal gewerkt gaan worden. Er worden oude leidingen weggehaald en weer nieuwe gelegd. Elke opgraving is een risico voor "niet geplande schade" met alle gevolgen van dien. Er komen nieuwe bouwwerken in de bestaande ingedeelde omgevingsruimte op plaatsen die we niet leuk vinden. Allerlei vergunningprocedures waar we ons nu enigszins beschermd weten gaan op de schop om voortgang te kunnen borgen.

Alles wat wordt opgeleverd zal fundamenteel te laat zijn, dus tijden van schaarste blijven voortduren en worden wellicht nog erger. We gaan een tijd in waarin de oude leveringsgarantie door netbeheerders niet meer waar gemaakt zal/kan worden. en we gaan voor energie een veelvoud betalen van wat we nu betalen.

Tegen dat licht zal iedereen zich een aantal vragen kunnen stellen en misschien toch wel een paar concrete acties kunnen bedenken die voor hem/haar wel degelijk zinvol zijn.

  • Wil ik echt wel van het gas af ?
  • Overleef ik regelmatige net storingen wel of heb ik "kritische gebruikers" in huis die dat niet toelaten ?
  • Laat ik me dwingen mee te doen aan een warmtenetaansluiting ?
  • Laat ik de netbeheerder toe mijn PV installatie te beïnvloeden ?
  • Moet ik niet eerst mijn PV installatie verbeteren om regelmatige afschakeling te voorkomen ?
  • Regel ik een EV-laadinstallatie en thuisaccu voor mijzelf of juist niet ?
  • Is het wel handig nu al te verhuizen, of moet ik nog een paar jaar wachten ?
  • Wil ik op mijn huidige plek nog wel blijven wonen ?
  • Moet ik met de geplande verbouwing nog rekening houden met mijn "veranderende omgeving" ?
  • Gemeentes zullen ongetwijfeld op enig moment met hun burgers in discussie gaan. Ga ik proberen hierbij invloed uit te oefenen of niet en met welk doel ?

Zomaar een paar gedachten, die natuurlijk voor iedereen anders zullen zijn.

Alleen maar afwachten gaat denk ik veel helpen

 

 

 

Reputatie 7
Badge +1

@jvdleeuw Het wordt zeker “spannend” de komende jaren in diverse gemeenten.

In mijn gemeente c.q. in mijn directe omgeving kan je al zien, ruiken en horen wat mogelijke en soms irrationele dingen het gevolg kunnen zijn. Ik ga er van uit dat deze ontwikkelingen de komende jaren nog sneller en met meer intensiteit plaatsvinden.

Steeds meer airco's om te verwarmen, pelletkachels als "backup”, snel nog een nieuwe gasketel laten ophangen voordat de verplichte? hybride wp in 2026 komt, etc, etc..

Gemeenten moeten hier op (kunnen) reageren, zo of zo. Bijvoorbeeld door de ontwikkeling van lokale warmtenetten en het sponsoren van initiatieven.

Deze week loopt de klimaatweek 2023 - mijn gemeente besteedde een dubbele pagina in de lokale krant aan het klimaat, de warmte- & energietransitie en ook deels de knelpunten.

Hier werden expliciet ook de wet en regelgeving m.b.t. airco's en warmtepompen genoemd, o.a. de geluidseisen. Naar mijn mening ook om de komende wildgroei en de netbelasting een beetje te temperen.

Een ding is ook zeker - stroom wordt niet meer goedkoper - ook gaan de belastingen (tijdelijk) een beetje omlaag. Maar gas wordt snel nog duurder.

Door de industrie en installatiebranche wordt de komende jaren een heleboel hete, gebakken lucht voor fantasieprijzen verkocht is mijn verwachting.

Just my 2 mWh

 

Reputatie 6
Badge

Door de industrie en installatiebranche wordt de komende jaren een heleboel hete, gebakken lucht voor fantasieprijzen verkocht is mijn verwachting.

Zeker een goede waarschuwing, de goede niet te na gesproken.

Nu maar hopen dat hier niet teveel onnodige slachtoffers bij vallen. De druk op het goed delen van relevante kennis wordt in zo’n transitie natuurlijk wel veel hoger

Reputatie 4

Allemaal terechte vragen en opmerkingen en aan ons om die individueel te beantwoorden en iets mee te doen. Maar links of rechtsom, de kabelaars zijn aan zet om de problemen op te lossen. Deal met de situatie zoals ie voor jou is, maar maak het nou niet een wereldprobleem. 

Het is wat het is….. De hemel valt niet op ons hoofd ;-) 

O ja, we kunnen binnenkort stemmen en dan kunnen we onze stem gebruiken om een verschil(letje) te maken. 

 

Een paar antwoorden:

  • ja, je pv installatie zal afschakelen als de netspanning te hoog wordt, heb je je aan te houden, ik kan niks aanpassen (binnen de wet) om afschakeling te voorkomen
  • Ja, ik wil van het gas af, maar dat lukt nu nog niet.
  • Ik kan me niet heugen wanneer ik een netstoring heb gehad.
  • thuisaccu is alleen interessant als je binnen 24 uur de accu weer leeg kunt trekken, voor mij (en vele anderen) niet interessant
  • verhuizen is een rekbaar begrip en van veel verschillende factoren afhankelijk.
  • enz. Veel vragen zijn dusdanig algemeen dat ik er niks  mee kan.

Reageer