Skip to main content

Allen,

Wij zijn zo goed als klaar om het koopcontract te tekenen voor een huis waar heel veel aan moet gebeuren (pand van eind jaren ‘20, vorige bewoners ingetrokken in jaren '50).

Geheel naar verwachting kwam bij de bouwtechnische keuring naar boven dat er mogelijk asbest in het huis zat en dat is in een asbestinventarisatie bevestigd. Het ging om leiding isolatie om de kruipruimte, wat platen in de kelder, verlijmde vloerbedekking en een wat beglazingskit. De garage was tijdens de inventarisatie op slot en onder het aanrechtblok (jaren '70 gok ik) en in de muren kon niet worden gekeken zonder schade te maken.

Na veel heen-en-weer, is overeengekomen dat de verkopers (“de erven”) het huis voor de overdracht zullen saneren op basis van het rapport en een asbestvrijverklaring zullen overleggen bij de overdracht. Overdracht is vastgesteld in maart.

Nu begrijp ik dat de saneerder van plan is om de leiding in de kruipruimte volledig te verwijderen en geen (tijdelijke) aansluiting zal maken. Het lijkt me dat hiermee het risico bestaat dat leidingen in de ontwaterde installatie gaan oxideren. Bovendien lijkt me dat een huis zonder CV niet bewoonbaar is en dat is een artikel in de standaard NVM akte.

Feit is dat de waarschijnlijk gehele CV installatie, met dikwandige metalen leidingen, zal worden vervangen tijdens de grondige verbouwing van het pand. Daarbij zullen ook de loden leidingen en stalen elektriciteitsbuizen zullen moeten worden vervangen. Dat laatste ter info om de omvang van de renovatie aan te geven.

Mijn vragen:

1. Hoe zien een typische asbestvrijverklaring eruit en hoeveel zekerheid geeft deze dat alle bekende asbest uit het pand is gesaneerd? Kan ik eisen dat de saneerder tijdens de geplande werkzaamheden ook onder het aanrechtblok en in de garage een inventarisatie doet en eventueel asbest aldaar ook saneert?
  2. Mogen de verkopers het huis overdragen zonder de verwijderde leiding te vervangen voor een tijdelijke aansluiting?
  3. Wat voor risico ontstaat er als de CV leidingen voor twee of drie maanden droog komen te staan?
  4. Kan ik eisen dat de installatie, al dan niet provisorisch, opnieuw wordt aangesloten met het oog de geplande uitgebreide renovatie? Is dat verstandig en hoeveel zou dat überhaubt kosten?

Ik ben benieuwd wat de meer ervaren leden kunnen adviseren. Dit wordt ons eerste eigen huis en waar we, als we de verbouwing overleven, de komende dertig jaar zullen blijven wonen tot we de zorgflat in kunnen.

1      Hoe een verklaring er uit zal gaan zien kan ik niet zeggen. Je mag er wel van uit gaan dat het bekende asbest op een veilige manier is verwijderd. Garage kan natuurlijk meegenomen worden. In overleg met de oude eigenaren. Onder een keukenblok en nog veel meer onbereikbare plekken wordt wat moeilijk. Kun je natuurlijk mee onderhandelen.

2      Ja waarom niet. Alles gaat toch in onderling overleg/onderhandelingen.

3     Risico is vrijwel 0. Je praat over dikwandige leidingen. Die roesten misschien van de buitenkant in vochtige ruimtes. De leidingen zouden ook afgedicht kunnen worden met dopjes of een prop kunststoffolie er in gedrukt. Kan weinig kosten.

4      Weer een kwestie van overleg/onderhandelen. Maar als je toch de leidingen later gaat verwijderen zou ik dat niet gaan doen. Wel overleggen dat na het verwijderen het huis vorstbestendig wordt achtergelaten in de winter. Dus alle water aftappen en toiletten beveiligen met wat keukenzout. In de pot en in het reservoir.

Ik zou eens informeren wat het kost om tijdelijk de leidingen in de kruipruimte toch aan te sluiten.
Met 2 felxibele leidingen en wat koppel stukken kan ik me niet voorstellen dat dat erg duur gaat zijn. Je zou dan kunnen voorstellen om die kosten voor jouw rekening te nemen.

Tenzij natuurlijk het 1e dat er uit gaat de CV is.
Maar als je die nog ene tijdje zou willen gebruiken zou het volgens mij niet veel moeite moeten kosten om de leidingen even ter vervangen.
Ik heb zelfs het idee dat ik dat met de juiste materialen en tools zelf ook nog wel zou kunnen ;)

Hi @WRR. Het is alweer een tijdje geleden dat je deze vraag aan de community stelde. Hebben de antwoorden van @Rakker en @Anne je geholpen? Ik hoor het graag! 

Reageer