New

Bezwaar tegen saldering per maand

  • 2 October 2022
  • 9 reacties
  • 480 Bekeken

Reputatie 1

Dank aan VEH voor het aanbieden van een voorbeeldbrief waarin je bezwaar kunt maken tegen saldering van je zonnestroom per maand.

Ik heb wat  tips ter verbetering:

  1. Het vinden van het  juiste adres van mijn stroomleverancier BudgetEnergie lukte pas aan de hand van het KvK nummer onderaan de factuur. Is het een idee dat VEH de adressen van energieleveranciers on line zet, zodat iedereen niet  dezelfde zoektocht hoeft te ondernemen als ik? (En ik weet niet eens of dat adres  überhaupt klopt...)
  2. Ik heb in de brief aan BudgetEnergie mijn klantnummer toegevoegd.
  3. De brief aan BudgetEnergie heb ik aangetekend per post verzonden. Dat voorkomt strijd over wel of niet ontvangen mailberichten of brievenpost. Die € 9 heb ik daar wel voor over.

We gaan zien wat dit gaat opleveren!


9 reacties

Ik heb zojuist de uitzending van Tros Radar over dit onderwerp gezien en ben ook ontstemd hierover. Wat gaat de VEH hieraan/hiermee doen? Ook omdat ik via VEH bij BudgetEnergie  terecht ben gekomen… De naam van de VEH is mede besmeurd.

Ik wil in elk geval ook de bezwaarbrief insturen, echter het door de ACM verstrekte ontwerp voldoet niet aan mijn situatie. Zo wordt bijvoorbeeld gerefereerd aan een onlangs verzonden nota. Echter mijn laatste nota is van vóór de door BE aangebrachte wijzigingen… Kan VEH een aangepaste versie beschikbaar stellen? Ik ben niet zo handig in dit soort brieven.

 

 

Reputatie 2

Beste @Ber54V en @WillemE van harte welkom op onze community. We verwijzen door naar de voorbeeldbrief van het ACM deze kan je naar je eigen situatie aanpassen. Binnen onze Collectieve Inkoop Energie moeten leveranciers aan strenge Algemene Voorwaarden voldoen en stellen we voor onze tienduizenden deelnemers aparte contactgegevens beschikbaar zoals een speciaal VEH emailcontactadres en telefoonlijn uitsluitend voor de deelnemers van die actieperiode. Verder bieden we ondersteuning in het contact met de leverancier binnen onze actie. Buiten onze actie om houden we geen contactgegevens bij van externe leveranciers voor particuliere klanten. Wel hebben we namens onze leden toezichthouder ACM om opheldering gevraagd wanneer en op welke manier er zal worden gehandhaafd. Jullie meldingen geef ik door aan de betreffende afdeling. Jullie ontvangen hier een bevestigingsmail van. @WillemE Het adres van de leverancier wordt verwijderd uit het bericht. Klanten moeten hiervoor zelf contact opnemen met de leverancier. Via de volgende link geven we meer informatie: https://www.eigenhuis.nl/actueel/nieuwsoverzicht/2022/09/26/11/46/zonnepaneeleigenaren-benadeeld-door-saldering-per-maand. Groet, Stephanie

Hallo Stephanie,

heb zes weken geleden een aangepaste voorbeeldbrief naar BudgetEnergie verstuurd, en zoals wel verwacht geen enkele reactie ontvangen.

Via de VEH ben ik bij deze tegendraadse leverancier terechtgekomen, en vraag mij af wat het effect is van de actie die de VEH heeft ondernomen bij de ACM. Wat is het effect van overstappen naar een andere leverancier, die wel jaarlijks  saldeert? En als BE met terugwerkende kracht moet salderen? Veel vragen, maar te weinig zicht op antwoorden.

Bij voorbaat dank voor te nemen maatregelen. 

 

 

Reputatie 2

@DickCJ Via de community helpen leden elkaar onderling. Via de Collectieve Inkoop Energie heb je destijds een vast contract tegen scherpe tarieven voor 1- of 3 jaar kunnen afsluiten. Tot aan de eindecontractdatum gelden die tarieven. Aan het eind van die contractperiode dien jezelf te beslissen of je overstapt of niet.  Heb je een directe vraag voor Vereniging Eigen Huis? Dan kun je die stellen aan onze Ledenservice via de daarvoor bestemde kanalen. We zijn onder andere te bereiken via 033 450 77 50 van maandag tot donderdag van 09.00 tot 21.00 en op vrijdag van 09.00 tot 16.30. Groet, Stephanie

Reputatie 1

Ik heb op 1 oktober BE aangetekend aangeschreven en hen op 1 november gebeld, omdat zij nog niet gereageerd hebben. Op de afdeling klantenservice(!) na 48 minuten iemand gesproken. Mijn brief was daar op 12(!) oktober binnengekomen. Tot vandaag 7 november doodse stilte van de kant van BE.

Vervolgens ACM benaderd. Die reageerden met  een nietszeggend standaardbriefje, waaruit ik opmaak dat zij 'stille diplomatie’ bedrijven. Daar schiet ik dus niets mee op. Geschillencommissie Energie is mijn volgende station. Ik verwacht daar niet veel van.

Ik denk dat een gang naar de rechter uiteindelijk effectiever is. VEH daarnaar gevraagd. Ook VEH houdt de boot af.

Wie doet met mij mee aan een rechtszaak tegen BudgetEnergie?

Reputatie 2

Inmiddels hebben we de volgende update met een directe voorbeeldbrief  https://www.eigenhuis.nl/actueel/nieuwsoverzicht/2022/10/28/06/00/vereniging-eigen-huis-roept-budget-energie-op-om-jaarlijks-te-salderen#/.

9-11-2022 Update Anderhalve week geleden stuurden wij Budget Energie een brief met de dringende oproep om op jaarbasis te salderen. Naar aanleiding van deze brief wilden zij met ons in gesprek. Dit gesprek vond gisteren plaats. Maandag was de algemeen directeur ook aanwezig bij Radar. Hier liet zij al weten dat Budget Energie teruggaat naar salderen op jaarbasis en hun klanten met terugwerkende kracht gaan compenseren. Gisteren is besproken hoe Budget Energie dit verder aan gaat pakken. Zie hier het hele nieuwsbericht. Groet, Stephanie

   Ik vroeg mij af of het sturen van de bezwaarbrief in mijn geval wel zinvol is. Ben in december '21 noodgedwongen overgestapt naar BudgetEnergie (=BGNRG) (na faillissement van Fenor) en heb sindsdien een variabel contract voor elektra. Ik verwacht dus een afrekening in december/januari a.s. te krijgen. In de in de voorgaande maanden ontvangen brieven lees ik dat van jan-juli een terugleververgoeding van 100% kale kWhprijs ex btw van toepassing is en deze  m.i.v. augustus naar 50% wordt teruggeschroefd. Navraag bij VEH leerde dat energieleveranciers daar het recht toe hebben. Oké, voor kennisgeving aangenomen.

   Los daarvan heb ik vanaf januari elke laatste dag van de maand mijn verbruikte en teruggeleverde stroom genoteerd, omdat de nieuwe maandtarieven ook per 1e van de maand ingaan. Echter, krijg ik m.i. van mei van BGNRG een maandoverzicht van mijn verbruik en teruglevering per 15e van de maand met de mededeling dat e.e.a. in de jaarafrekening exact zal worden verrekend. Mij valt op dat de BGNRG maandopgave ca 13% lager is qua teruglevering resp. 4% hoger ligt dan mijn eigen metingen…  Mijn vraag aan BGNRG hoe dit kan en hoe dit gaat matchen met de halve maand verschil tussen hun maandopgave en de maandelijkse tariefsingang kon ik echter nergens kwijt bij hun.

   Omdat ik dus nog geen afrekening heb gehad en e.e.a. nergens kan controleren, is mijn vraag of de bezwaarbrief dan wel zin heeft, of dat ik beter de afrekening kan afwachten in de hoop dat het antwoord op bovenstaande bevindingen daarin duidelijk worden. Om vervolgens zo nodig daarná te reageren.

P.S. Zojuist 7/11 hoorde ik bij programma Radar de directeur van BGNRG de toezegging doen dat besloten is om met terugwerkende kracht de maandelijkse saldering terug te draaien en jaarlijks te gaan salderen. Ik ben zeer benieuwd welk maandtarief resp. teruglever-vergoedingspercentage ze dan gaan hanteren.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zit met mijn, netto leverende, zonnepanelen ook bij Budget Energie. Ik het niets gemerkt van het per maand salderen. Budget Energie heeft per maand alleen aangegeven hoeveel mijn panelen aan netto-levering hebben opgebracht. Is er bij jullie dan wel iets uitbetaald dan ?

@Driepinter; Bij mij is nog niets afgerekend omdat BGNRG verwezen naar de jaarafrekening die waarschijnlijk in december of januari volgt (12 maanden na start van ingang van de overeenkomst).

De maandopgaves van BGNRG laten bij mij zowel het totale stroomverbruik als de totale teruglevering in de resp. maanden zien (van de 16e t/m de 15e van elke maand). Daarbij zit hun uitleg wat dit aan energiekosten betekent volgens de dan geldende tarieven (die wijzigen per 1e van de maand). Daaruit heb ik geconcludeerd dat hun jaarafrekening daarop gebaseerd gaat worden.

En ik vroeg mij af of het zinvol is om nu alvast een brief hierover te schrijven inclusief mijn bezwaren  of te wachten tot ik de eindafrekening eind van het jaar ontvangen heb.

Reageer